×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نیاز مخاطب سینمای امروز به فیلم‌هایی با موضوع «نگهبان شب»

فیلم سینمایی «نگهبان شب» زندگی جوان روستایی را به تصویر می‌کشد، که به عنوان نگهبان در برج نیمه ساخت مشغول نگهبانی است، اما صداقت و سادگی رفتارش منجر می‌شود پاپوش مالی برایش درست کنند و او را به زندان بیندازند …

سید رضا میرکریمی، کارگردان این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر گفته بود، جهان «نگهبان شب» منطبق بر نگاه شخصیت اصلی، تجربیات و ادراک اوست. ماجرا‌های جانبی که شخصیت از آن‌ها عبور می‌کند، هدف اصلی فیلم نیستند و من نمی‌خواستم به آن ورود کنم.

به گفته میرکریمی، فکر می‌کنم کاراکترها، شخصیت و فضا‌های قصه به‌شدت واقعی هستند. من به شخصیت‌های درون فیلمم احترام می‌گذارم، حتی اکثر مواقع با توجه به ویژگی کاراکتر‌ها در حین فیلمبرداری چیز‌هایی را تغییر می‌دهم.

مینو خانی، منتقد سینما در برنامه «نقد سینما» شبکه چهار سیما درباره فیلم سینمایی «نگهبان شب» گفت: سینمای آقای میرکریمی را دوست دارم و اگر بخواهم با یک جمله سینمای او را تعریف کنم می‌گویم سینمای او سینمای شریفی است، که در بطنش به تعهدات اجتماعی و اصول اخلاقی پایبند است و بدون سروصدا به راه خود ادامه می‌دهد.

خانی ادامه داد: وقتی شخصیت‌ها در داستان بارز می‌شوند، دچار گیر و گرفتاری‌هایی می‌شوند، ولی بد ذات نیستند. حتی رد و بدل شدن نگاه‌ها در فیلم از نجابت صاحب اثر نشات می‌گیرد. وجود چنین سینمایی در دنیا حائز اهمیت است. دومین ویژگی سینمای آقای میرکریمی توجه به جزئیات است. اگرچه ممکن است در لحظه شاهد ریتم کند فیلم باشیم، ولی جزئیات شناسنامه شخصیت را به ما معرفی می‌کند. 

این منتقد سینما با بیان اینکه در همه فیلم‌های آقای میرکریمی اخلاق‌مدار بودن را می‌بینیم، افزود: بجای اینکه بخواهیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و عادت‌های بد را به مخاطب نشان دهیم، خوب است صداقت، اخلاق‌مدار بودن و ریا نکردن را نشان دهیم. این روحیات به مرور در درون مخاطب نفوذ می‌کند و به خصیصه تبدیل می‌شود. مخاطب پیش خود می‌گوید آن فردی که می‌توانست دزدی کند و رشوه بگیرد، اینکار را نمی‌کند. او با داشتن احساس مسئولیت تمام شب را نگهبانی می‌کند و با کوچکترین صدا از خود واکنش نشان می‌دهد. همه این خصوصیات اخلاقی لازمه زندگی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.