نیاز مخاطب سینمای امروز به فیلم‌هایی با موضوع «نگهبان شب»

فیلم سینمایی «نگهبان شب» زندگی جوان روستایی را به تصویر می‌کشد، که به عنوان نگهبان در برج نیمه ساخت مشغول نگهبانی است، اما صداقت و سادگی رفتارش منجر می‌شود پاپوش مالی برایش درست کنند و او را به زندان بیندازند …

سید رضا میرکریمی، کارگردان این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر گفته بود، جهان «نگهبان شب» منطبق بر نگاه شخصیت اصلی، تجربیات و ادراک اوست. ماجرا‌های جانبی که شخصیت از آن‌ها عبور می‌کند، هدف اصلی فیلم نیستند و من نمی‌خواستم به آن ورود کنم.

به گفته میرکریمی، فکر می‌کنم کاراکترها، شخصیت و فضا‌های قصه به‌شدت واقعی هستند. من به شخصیت‌های درون فیلمم احترام می‌گذارم، حتی اکثر مواقع با توجه به ویژگی کاراکتر‌ها در حین فیلمبرداری چیز‌هایی را تغییر می‌دهم.

مینو خانی، منتقد سینما در برنامه «نقد سینما» شبکه چهار سیما درباره فیلم سینمایی «نگهبان شب» گفت: سینمای آقای میرکریمی را دوست دارم و اگر بخواهم با یک جمله سینمای او را تعریف کنم می‌گویم سینمای او سینمای شریفی است، که در بطنش به تعهدات اجتماعی و اصول اخلاقی پایبند است و بدون سروصدا به راه خود ادامه می‌دهد.

خانی ادامه داد: وقتی شخصیت‌ها در داستان بارز می‌شوند، دچار گیر و گرفتاری‌هایی می‌شوند، ولی بد ذات نیستند. حتی رد و بدل شدن نگاه‌ها در فیلم از نجابت صاحب اثر نشات می‌گیرد. وجود چنین سینمایی در دنیا حائز اهمیت است. دومین ویژگی سینمای آقای میرکریمی توجه به جزئیات است. اگرچه ممکن است در لحظه شاهد ریتم کند فیلم باشیم، ولی جزئیات شناسنامه شخصیت را به ما معرفی می‌کند. 

این منتقد سینما با بیان اینکه در همه فیلم‌های آقای میرکریمی اخلاق‌مدار بودن را می‌بینیم، افزود: بجای اینکه بخواهیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و عادت‌های بد را به مخاطب نشان دهیم، خوب است صداقت، اخلاق‌مدار بودن و ریا نکردن را نشان دهیم. این روحیات به مرور در درون مخاطب نفوذ می‌کند و به خصیصه تبدیل می‌شود. مخاطب پیش خود می‌گوید آن فردی که می‌توانست دزدی کند و رشوه بگیرد، اینکار را نمی‌کند. او با داشتن احساس مسئولیت تمام شب را نگهبانی می‌کند و با کوچکترین صدا از خود واکنش نشان می‌دهد. همه این خصوصیات اخلاقی لازمه زندگی است.

فتحنایی

Recent Posts

آسیب فست فود به کبد و دستگاه گوارش / ورزش و تغذیه سالم کلید سلامتی است

رئیس انجمن گوارش و کبد ایران  با هشدار در خصوص مصرف بی رویه فست فود…

4 ساعت ago

تمهیدات وزارت نیرو برای کاهش خاموشی‌ها در تابستان

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح تمهیدات وزارت نیرو برای تامین برق در…

4 ساعت ago

رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دولت سیزدهم

رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دولت سیزدهم…

4 ساعت ago

رسیدگی به اعتراضات جرایم رانندگی به صورت غیر حضوری از تیرماه

رییس پلیس راهور فراجا گفت: از تیرماه موضوع رسیدگی به اعتراضات جرایم رانندگی به صورت…

4 ساعت ago

ثبت نام و عرضه خودرو‌های برقی امروز ۵ خرداد به پایان می‌رسد

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: ثبت نام و عرضه خودرو‌های برقی ساعت ۲۴ امشب…

4 ساعت ago

۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در ۳ استان طی هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۶۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در سه استان…

5 ساعت ago