×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
نیاز ۱۰ میلیارد دلاری برای بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها

تجارت گردان | نیاز ۱۰ میلیارد دلاری برای بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، «بیژن زنگنه» امروز (دوشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد تامین نفت کوره کم‌سلفور با توجه به استانداردهای IMOاز ابتدای سال ۲۰۲۰ برای کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی،‌ تاکید کرد: در اردیبهشت امسال نیز یکبار دیگر به این سوال پاسخ داده‌ام.

وی افزود: در سال ۲۰۱۷ تولید نفت کوره جهان حدود یک میلیون تن در روز بوده که کمتر از ۲ درصد آن را نفت کوره با سلفور ۰.۵ درصد تشکیل می‌داده و با استانداردهای بین‌المللی مطابقت داشته است. همچنین حدود دو سوم تولید نفت کوره جهان با گوگردی بالای ۲.۵ درصد تولید شده که با توجه به این استانداردها،‌ میزان گوگرد باید به زیر نیم درصد کاهش پیدا کند. همین امر سبب شده تا قیمت نفت کوره با سولفور بالا به نتصف کاهش پیدا کند و در مقابل نفت کورهخ کم سلفور به قیمت های گازوئیل نزدیک شود.

به گفته زنگنه، در ایران در شرایطی که پالایشگا ها در شرایط عادی کار کنند، مقدار نفت کوره تولید ۴۰ هزار تن خواهد بود که  ۱۳ هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید و البته دوباره تصفیه می شود.

وی ادامه داد: راه حل اصلی برای تامین گوگرد با سولفور پایین، بهینه سازی پالایشگاه های کشور است که در این زمینه اینکار در پالایشگاه آبادان در دست اجرا است اما در پالایشگاه اصفهان نیمه کاره رها شده است.

زنگنه با بیان اینکه پالایشگاه های دیگر نیز طرح های بهینه سازی دارند،‌تاکید کرد: برای اجرای طرح های بهینه سازی نیازمند اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری هستیم اما نمی توان در شرایط تحریم این اعتبار را تامین کرد.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این استانداردها، قیمت نفت کوره کم سلفور به شدت بالا می رود و این واقعیت بازار است، گفت: به دنبال آن،‌ قیمت خدمات کشتیرانی نیز افزایش پیدا می کند .

وزیر نفت با بیان اینکه به جز تامین سوخت کم سلفور،‌ راه حل های دیگری نیز داریم،‌ ادامه داد: یکی از این راه ها استناد به بند دوم مقرره ۱۸ کنوانسیون مارپل است که به عنوان راهکار موقت امکان استفاده از سوخت با گوگرد بالا را فراهم می کند. همینطور جمهوری اسلامی به دلیل شرایط تحریم می تواند از این شرایط استفاده کند.

وی راهکار دیگر را مجهز کردن کشتی ها به اسکرابر دانست و افزود: نصب اسکرابر بین ۲ تا ۷ میلیون دلار برای کشتی ها هزینه دارد. بنابراین  توجیه اقتصادی نصب اسکرابر حتی از بهینه سازی پالایشگاه ها بهتر است اما هیچ کشتی ایرانی تا کنون اینکار را نکرده است و این در حالی است که از سال از ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ فرصت داشتند.

زنگنه تاکید کرد: شرکت های کشتیرانی، یک سال و نیم است برای دریافت سوخت مناسب و یارانه ای مکاتبه می کنند.

وی روش دیگر را اختلات نفت کوره با سلفور بالا با مواد شیمیایی دانست که سلفور آن را پایین می آورد و بخش خصوصی در این زمینه فعال شده است.

وزیر نفت ادامه داد: روش بعدی اختلات است که در این زمینه جلسات متعدد با پژوهشگاه نفت و شرکت پالایش و پخش برگزار شد تا به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای فعلی جواب می دهد.

زنگنه تاکید کرد: اکنون امکان تولید ماهانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن نفت کوره با گوگرد پایین در پالایشگاه ها وجود دارد و پالایشگاه ها این سوخت را به قیمت بین المللی به مشتریان می فروشد و این سوخت تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه سوخت از بیرون ایران نیز قابل تامین است،‌ گفت: بنابراین رعایت این استانداردها اختلالی در سیستم کشتیرانی و نفتکش ایران ایجاد نخواهد کرد.

وزیر نفت افزود: اگر نمایندگان می خواهند یارانه به سوخت کشتی ها تعلق بگیرد باید از این منابع محدود در بودجه ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص دهند در غیر این صورت من اجازه ندارم قیمت تولید را از قیمت جهانی کمتر بفروشم.

در پایان این جلسه اگرچه نماینده سوال کننده از پاسخ های وزیر نفت قانع نشد اما نمایندگان مجلس رای به قانع شدن دادند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.