×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
هدفگذاری ۲.۶ میلیون تن تولید آبزیان در سند ملی امنیت غذایی/ ضرورت دانش‌بنیان کردن بخش شیلات برای افزایش تولید و تاب‌آوری

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران امروز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی شیلات، دانشگاه و صنعت که در محل این سازمان افزود: در این سند قرار است ۴۵ درصد تامین آبزیان از طریق صید و صیادی و ۵۵ درصد با آبزی‌پروری صورت گیرد.

مهدی شکوری اظهار داشت: در سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی مصوب سال ۱۴۰۲، سهم هر یک از گروه‌های آبزیان مشخص شده و بیشترین سهم مربوط به پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و تیلاپیا است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ در حوزه ماهیان گرمابی و سردآبی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقای تاب‌آوری و افزایش تولید اتفاق بیفتد.

شکوری حمایت از توسعه بازار و ترویج مصرف آبزیان، توسعه کشت قراردادی و زنجیره ارزش، جلب مشارکت سرمایه‌گذاران، ایجاد مراکز به‌گزینی و اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا، استفاده از مزارع خرد و مشاغل خانگی، استفاده از ظرفیت استخرهای دو منظوره و تامین تجهیزات و ادوات را از جمله الزامات تحقق سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی برشمرد.

وی معرفی گونه‌های جدید آبزی‌پروری، معرفی روش‌های نوین تکثیر، تولید تجاری بچه ماهی و طراحی سیستم‌های پرورش ماهی را از دیگر الزامات این سند دانست.

تولید ۱.۳ میلیون تن انواع آبزیان

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران درباره وضعیت تولیدات آبزی در کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن انواع آبزیان در کشور تولید شد.

وی ادامه داد: از این رقم حدود ۷۵۰ هزار تن مربوط به صید و صیادی و ۶۰۰ هزار تن به آبزی پروری اختصاص دارد.

شکوری در همین حال حجم تجارت در حوزه آبزیان کشور را ۶۰۰ میلیون دلار و سرانه عرضه ماهی در دسترس مردم را ۱۴ کیلوگرم اعلام کرد.

رتبه نخست ایران در تولید قزل‌آلا

شکوری با بیان این که ایران رتبه‌های خوبی در جهان در حوزه آبزیان دارد، اذعان داشت: کشور ما رتبه نخست تولید ماهی قزل‌آلا، رتبه ۱۶ در آبزی‌پروری، رتبه ۱۳ در پرورش میگو و رتبه ۲۶ در صید در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی در مورد سطح زیر کشت آبزیان گفت: در سال ۱۴۰۱ سطح کشت آبزیان در کشور حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است.

شکوری تصریح کرد: ۵۳ هزار هکتار مربوط به مساحت کشت ماهیان گرمابی و ۷۲۹ هکتار سطح کشت ماهیان سردآبی می‌باشد.

تصویب ۲۷۹ پروژه اولویتدار

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به این که ۲۷۹ پروژه مصوب در حوزه آبزیان احصا شده است، گفت: ۷۹ پروژه از اولویت‌های سازمان شیلات در حوزه‌هایی مانند معرفی گونه‌های جدید، صید و صیادی، کاهش وابستگی به نهاده‌های وارداتی هستند.

وی افزود: بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۲۷۹ پروژه مصوب تعیین شده است.

این مسوول با اشاره به این که نیازهای پژوهشی حوزه شیلات تعیین شده است، ابراز داشت: محور این نیازها از جمله کاهش مصرف آب، استفاده بهینه از آب و بازچرخانی آب است.

شکوری با نگاهی به وضعیت و برنامه‌های تولید آبزیان در جهان گفت: روند تولید در جهان، توسعه آبزی‌پروری را نشان می‌دهد که رشد متوسط ۸.۷ درصد سرعت داشته است.

وی میزان تولید انواع آبزیان در جهان را ۲۲۰ میلیون تن و آبزیان جانوری را ۱۸۰ میلیون تن عنوان کرد.

پیشبینی ۲ برابری تولید تا ۲۰۵۰

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران اذعان داشت: برآورد می‌شود میزان تولید جهانی آبزیان در سال ۲۰۵۰ دو برابر و مصرف آبزیان بیش از ۸۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود: براساس سازمان فائو ۲۸ درصد از جمعیت جهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم باید در زمینه کشاورزی فعالیت کنند تا تامین غذا در سال ۲۰۵۰ صورت گیرد.

شکوری در عین حال افزایش گازهای گلخانه‌ای و محدودیت آب را از چالش‌های آبزی‌پروری برشمرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.