×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | هرگز درباره توان نظامی و دفاعی مذاکره نمی‌کنیم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمود واعظی در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نتایج مذاکرات آقای عراقچی در پاریس و نقش آن در گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران، افزود: اگر تا آخر این هفته به توافق قطعی با اروپایی‌ها و مذاکرات با رئیس جمهور فرانسه نرسیم، گام سوم برداشته خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: سفر آقای عراقچی پیشرفت‌هایی در مجموع مذاکرات داشته است و با توجه به پیچیدگی‌ها و زمان بر بودن آن، قرار است هفته آینده نتیجه از طرف اروپایی‌ها به ما اطلاع داده شود.

وی افزود: گام‌هایی که برداشته شده تا قبل از یک ماه پیش که مذاکرات شروع شود، پیشرفت‌ها خوب بوده و تا زمانی که به جمع بندی نهایی نرسیده ایم، نمی‌توانیم مذاکرات را اعلام کنیم، نه اینکه مردم را نامحرم بدانیم، اما چون با طرف خارجی در حال بحث هستیم، نمی‌خواهیم که برداشت ذوق زدگی یا عجله از کار ما بکنند.

آقای واعظی در پاسخ به سوالی درباره تحریم سازمان فضایی ایران از سوی آمریکا، گفت: تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری در فعالیت‌های ما ندارد و طی این چهار و پنج ماه گذشته تحریم‌ها باعث شده که در داخل کشور هم در بخش تحقیقات و هم در بخش نوآوری و صنعت پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته باشیم.

وی افزود: تحریم‌ها هیچگاه موجب عقب نشینی ما در زمینه موضوعات فضایی نخواهد شد و دانش افراد چیزی نیست که ما بخواهیم آن را از خارج وارد کنیم، بلکه همین تحریم‌ها انگیزه‌ای بوجود می‌آورد برای اینکه محققین ما در بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های فضایی در کار‌های خود مصمم‌تر شوند و جدی‌تر کار کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص اینکه گفته می‌شود طرف‌های اروپایی در مذاکرات بازگشت قبل از برداشتن گام‌های کاهش تعهدات و محدود کردن فعالیت‌های توان موشکی و همچنین موضوعات منطقه‌ای را مورد اشاره قرار داده اند، گفت: این چیز‌هایی که مطرح می‌شود گمانه زنی‌هایی است که رسانه‌های خارجی مطرح می‌کنند، ما به هیچ وجه در مذاکرات بحث موشکی نداریم، به هیچ وجه آنچه که مربوط به توان نظامی و دفاعی ما هست نداریم، نه با فرانسه و نه با هیچ کشور دیگر نداریم، و مذاکره نمی‌کنیم.

وی افزود: مذاکرات ما مشخصا در ارتباط با برجام و حقوقی که در برجام به طور کلی وجود دارد، است.

آقای واعظی همچنین گفت: هیئتی که هم اکنون برای مذاکره با فرانسه رفته برای مشخص کردن ابهاماتی است از جمله اینکه اگر ما نفتی را می‌فروشیم و اعتباری را امروز برای استفاده می‌گیریم از هر لحاظ برای اجرایی شدن آن اطمینان حاصل می‌کنیم.

وی افزود: مردم مطمئن باشند تا زمانی که از طرف‌های اروپایی در قالب اجرای تعهداتشان اطمینان کسب نکنیم به قبل از ۱۸ اردیبهشت باز نخواهیم گشت.

رئیس دفتر رئیس جمهور، در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا صدا و سیما در شرایط فعلی مذاکرات اقدام به پخش مستند‌هایی درباره برجام می‌کند، گفت: رابطه ما با آقای دکتر علی عسگری یک رابطه خیلی خوبی است و هم بنده و هم اعضای دیگر دولت رابطه نزدیک با ایشان دارند، و من باید اینجا شهادت بدهم که آقای علی عسگری تلاش خودشان را مرتب دارند انجام می‌دهند و هر موضوعی که به ایشان منتقل شده را پیگیری می‌کنند و صادقانه نیز کار می‌کنند.

آقای واعظی افزود: در ارتباط با این مستند مورد سوال شما من آن را ندیدم و هیچ قضاوتی نسبت به آن الان ندارم، اما نکته شما نکته درستی است نه برای ایران، برای هر جای دیگری وقتی که کشوری با یک هجمه گسترده خارجی مواجه هست و با یک جنگ اقتصادی آنهم با کشوری مثل آمریکا مواجه هستیم، طبیعی است که ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که آدرس غلط به دشمن ندهیم.

وی گفت: پیامی را که باید از ایران به خارج منتقل شود باید پیام وحدت، همفکری و انسجام باشد.

آقای واعظی ابراز امیدواری کرد: هم دولت و هم ارگان‌های دیگر همگی این راه را در پیش گیرند.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین با اشاره به رای مجلس به دو وزیر پیشنهادی رئیس جمهور، گفت: مجلس و دولت کاملا در این موضوع به وظایف خودشان عمل کردند و رایی که داده شد دارای یک پیام مثبت بود که بیانگر همبستگی مجلس و دولت بود و اقتدار نظام ما را می‌رساند.

آقای واعظی افزود: این پیام‌ها برای خارج از کشور به معنی این است که هرگز دشمنان نمی‌توانند در داخل تفرقه بیاندازند و به اهداف خود برسند.

وی همچنین گفت: من فکر می‌کنم همه قوا و ارگان‌ها و صدا و سیما باید در این موقعیت انسجام خود را بیشتر کنیم.

آقای واعظی در خصوص مذاکرات ایران با طرف‌های اروپایی برجام، افزود: ما از ۱۸ اردیبهشت امسال سیاست خاصی را در راستای کاهش تعهدات برجامی خود انجام دادیم که روز پنج شنبه یا جمعه مرحله دوم فرصت به طرف اروپایی برجام به اتمام می‌رسد و مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی ایران شروع خواهد شد.

وی گفت: اروپایی‌ها و مشخصا فرانسه در حال مذاکره با ما هستند برای اینکه ما به شرایط قبل برگردیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: ما شرایطی داریم و آن‌ها نیز دارای مباحثی هستند و بعد از اینکه شرایط طبیعی شد درباره آن یازده مورد و موضوعات دیگر قطعا صحبت خواهیم کرد.

آقای واعظی همچنین گفت: اگر قرار است به تعهدات برجامی بازگردیم یک سری حقوقی را در ارتباط با موضوع نفت، بانک، تامین نیازمندی‌های ایران از کشور‌های مختلف را مطرح کرده ایم و در این زمینه پیشرفت‌های خوبی هم داشته ایم، ولی تا زمانیکه به نتیجه قطعی و نهایی نرسیم، نمی‌توانیم اعلام کنیم که این توافق انجام شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: پیش بینی ما این است که ممکن است در یکی دو هفته آینده ما یکسری نکات روشن تری را بیان کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.