×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
هر آنچه درباره‌ی قابلیت‌های جدید اندروید ۱۳ می‌دانیم

تاریخ عرضه

قبل از اندروید ۱۰، گوگل برای نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل خود از نام خوراکی‌های خوشمزه استفاده می‌کرد. اگرچه دیگر از نظر رسمی چنین کاری انجام نمی‌شود، اما بین مهندسین و در کدهای داخلی کماکان هرکدام از نسخه‌های جدید از نام خوراکی‌های مختلف استفاده می‌کنند. بر اساس کدهای فاش شده، اندروید ۱۳ بین مهندسین گوگل به عنوان تیرامیسو یاد می‌شود. با این حال همان‌طور که گفتیم، این نسخه‌ی جدید با عنوان اندروید ۱۳ منتشر خواهد شد.

اندروید 13

در رابطه با تاریخ عرضه‌ی آن هم باید بگوییم که اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان آن به احتمال زیاد ماه آینده منتشر می‌شود و در فصل بهار هم شاهد عرضه‌ی آخرین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان خواهیم بود. گوگل هنوز برنامه‌ی زمان‌بندی عرضه‌ی اندروید ۱۳ را منتشر نکرده ولی با توجه به نسخه‌های قبلی، گوگل ۳ نسخه‌ی پیش‌نمایش این سیستم‌عامل را منتشر می‌کند و سپس باید منتظر ارائه‌ی ۴ نسخه‌ی بتا باشیم و در نهایت اواخر تابستان نسخه‌ی نهایی برای کاربران ارائه می‌شود.

تغییرات ظاهری

اندروید 13

اندروید ۱۲ به لطف بهره‌گیری از زبان طراحی Material You نسبت به نسل‌های قبلی تغییرات ظاهری زیادی را ارائه کرده است. در این نسخه کاربران به امکانات شخصی‌سازی بیشتری دسترسی دارند و مثلا رنگ منوها و بخش‌های مختلف با توجه به تصاویر پس‌زمینه تغییر پیدا می‌کند و در ضمن شاهد انیمیشن‌های جذاب‌تری هستیم. به نظر می‌رسد اندروید ۱۳ بر مبنای همین تغییرات امکانات بیشتری به ارمغان می‌آورد.

امکانات بیشتر برای شخصی‌سازی

ظاهرا در اندروید ۱۳ کاربران برای شخصی‌سازی بخش‌های مختلف سیستم‌عامل به رنگ‌های بیشتری دسترسی دارند. همانطور که احتمالا می‌دانید، به‌زودی نسخه‌ی نهایی سیستم‌عامل اندروید ۱۲L منتشر می‌شود و به نظر می‌رسد این قابلیت برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شخصی‌سازی ساعت در لاک‌اسکرین

اگرچه بسیاری از رابط‌های کاربری در لاک‌اسکرین گزینه‌های زیادی را برای شخصی‌سازی ساعت ارائه می‌دهند، اما در اندروید خام این امکانات بسیار محدود هستند. ظاهرا در این نسخه‌ی جدید کاربران برای ساعت می‌توانند حالت عدد بزرگ قرار گرفته در مرکز نمایشگر یا عدد کوچک قرار گرفته در سمت چپ بخش فوقانی را انتخاب کنند.

بازطراحی بخش کنترل خروجی صدا

اندروید 13

سایت Android Police گزارش داده که در اندروید ۱۳ طراحی بخش خروجی صدا تغییر یافته است. در همین زمینه یک اسکرین‌شات هم منتشر شده و به نظر می‌رسد با تغییر بسیار جزئی روبرو هستیم تا این بخش هماهنگی بیشتری با زبان طراحی Material You داشته باشد.

بهبودهای عملکردی

اندروید 13

اندروید ۱۲ با قابلیت‌هایی مانند اسکرین‌شات اسکرولی، حالت استفاده با یک دست و تنظیمات هوشمندانه‌تر برای چرخش خودکار معرفی شد. اما برای اندروید ۱۳ باید انتظار ارائه‌ی چه قابلیت‌هایی را داشته باشیم؟

بهبود دسترسی به اسکنر QR Code

QR Code برای کارهای مختلف مانند به اشتراک گذاشتن رمز وای‌فای، دسترسی به منوی رستوران و دیگر کارهای این‌چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در حال حاضر کاربران گوشی‌های اندرویدی برای دسترسی به اسکنر QR Code چاره‌ای جز باز کردن قفل گوشی ندارند. حالا طبق اطلاعات فاش شده، کاربران اندروید ۱۳ احتمالا می‌توانند از طریق لاک اسکرین به اسکنر QR Code دسترسی پیدا کنند. همچنین ظاهرا یک میان‌بر در بخش تنظیمات سریع اندروید تعبیه می‌شود.

پشتیبانی کامل از LE Audio بلوتوث

کاربرانی که علاقه‌ی زیادی به استفاده از هدست‌ها یا اسپیکرهای بلوتوثی دارند، با اندروید ۱۳ به قابلیت بسیار مهمی دست پیدا می‌کنند. اگرچه اندروید ۱۲ امکان پشتیبانی از API مربوط به LE Audio بلوتوث را فراهم کرده، ولی هنوز به طور کامل بهره‌گیری از این قابلیت را امکان‌پذیر نکرده است. حالا بر اساس کدهای فاش شده از اندروید ۱۳، به نظر می‌رسد این سیستم‌عامل به طور کامل از LE Audio بلوتوث پشتیبانی می‌کند. این مشخصه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا می‌تواند بدون افت کیفیت صدا، عمر باتری و قدرت ارتباط را افزایش دهد.

انتقال راحت فایل‌های صوتی

یکی از قابلیت‌های احتمالی اندروید ۱۳ ظاهرا به کاربران اجازه می‌دهد که به نزدیک کردن گوشی خود به یک اسپیکر، موسیقی در حال پخش را از طریق اسپیکر موردنظر گوش کنند. به نظر می‌رسد با قابلیت مشابه Hand off Audio هوم‌پاد اپل سروکار داریم. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که آیفون یا آیپاد تاچ را به هوم‌پاد نزدیک کنند تا بتوانند آهنگ‌های موردنظر خود را از طریق اسپیکر بشنوند.

هنوز مشخص نیست که گوگل برای این قابلیت از چه فناوری‌هایی استفاده کرده ولی ممکن است از تکنولوژی‌هایی مانند NFC یا UWB استفاده شود. باید خاطرنشان کنیم این ویژگی از طرف یکی از منابع آگاه اعلام شده و با توجه به اینکه هنوز هیچ کدی مبنی بر وجود آن پیدا نشده است، باید این قابلیت را فعلا با شک و تردید در نظر بگیریم.

تغییر زبان اپلیکیشن‌های مختلف

اندروید‌ ‌13

بنا به گزارش‌های منتشر شده، نسخه‌ی جدید اندروید به کاربران اجازه می‌دهد که در بخش تنظیمات سیستم‌عامل، زبان اپلیکیشن‌های مختلف را فارغ از زبان اصلی سیستم‌عامل، تغییر دهند. در این زمینه اسکرین‌شات هم منتشر شده که مشخصه‌ی موردنظر را نشان می‌دهد.

تغییرات پشت صحنه

اندروید‌ 13‌

مطابق معمول، در اندروید ۱۳ تغییراتی هم در پشت صحنه عملی می‌شود که به زبان ساده کیفیت کلی این سیستم‌عامل را بهبود می‌بخشند.

مجوز مربوط به نوتیفیکیشن‌ها

طبق شواهد موجود، در اندروید ۱۳ برای نوتیفیکیشن‌ها مجوز لحظه‌ای ارائه شده است. این یعنی اپلیکیشن‌ها فقط در صورت دریافت مجوز می‌توانند نوتیفیکیشن‌های مختلفی را نمایش دهند. مانند دیگر مجوزها، کاربران کنترل بیشتری برای نوتیفیکیشن‌ها خواهند داشت و در ضمن می‌توانیم به ایجاد محدودیت زمانی برای آن‌ها اشاره کنیم.

بهبود عمر باتری

فناوری جدید گوگل موسوم به Android Resource Economy (TARE) می‌تواند مصرف انرژی اپلیکیشن‌ها را کاهش دهد. به زبان ساده، ظاهرا گوگل برای این فناوری یک سیستم مبتنی بر اعتبارات توسعه داده و با کاهش ظرفیت باتری، تعداد اعتبار اختصاص یافته برای هر اپلیکیشن کاهش پیدا می‌کند. با فعال‌سازی این سیستم، اپلیکیشن‌های مختلف باید با کاهش فعالیت یا بستن فرایندهای بلااستفاده یا کمتر مفید، خود را با این سیستم تطبیق دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.