×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
 هر نوع دستکاری و تغییر دادن پلاک وسیله نقلیه جرم محسوب می‌شود 

به گزارش تجارت گردان به نقل از مهر سرهنگ علی اصغر شریفی در خصوص دستکاری در ارقام پلاک خودور و موتورسیکلت اظهارداشت: چرا راکب موتورسیکلت باید پلاک وسیله نقلیه خود را بپوشاند و آن را از دیدها پنهان سازد و در معابر عمومی تردد کند؟ پس یک جای کار مشکل دارد.

وی افزود: اگر نخواهیم بدبینانه به این موضوع نگاه کنیم موتورسواران با پوشش پلاک می خواهند تخلفاتی چون عبور از چراغ قرمز، رفتن به داخل تونل ها، رفتن داخل خطوط ویژه و تخلفاتی از این نوع را انجام دهند.

سرهنگ شریفی گفت: ولی خیلی از اذهان به این سمت می‌رود که در پی این پوشش پلاک، شاید جرمی مانند موبایل قاپی انجام شود. چرا موتورسواران با پوشش پلاک خود را در معرض اتهام قرار می دهند؟ کسانی که می خواهند جرمی را مرتکب شوند، هویت خود را مخفی می کنند که یکی از راههای آن پوشاندن پلاک موتورسیکلت است که توسط مجرمین انجام می شود .

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: در قانون هویت وسیله نقلیه به واسطه پلاک تعیین می‌شود و اگر کسی این پلاک را بپوشاند و یا آن را مخدوش و دستکاری کند جرم مرتکب شده است. در ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هرگونه دستکاری در پلاک و تغییر دادن در ارقام پلاک وسیله نقلیه جرم محسوب می شود.» که دیگر اسم آن تخلف نیست بلکه راننده جرم مرتکب شده است.

وی گفت: در برخی موارد شاهد آن هستیم که از پلاک بر روی وسیله دیگری استفاده می شود. فردی خودرویی صفر خریداری کرده و هنوز پلاک آن نیامده است و او اقدام به نصب پلاک یک وسیله دیگر بر این خودرو کرده که این مورد نیز جرم محسوب می شود. آن پلاک با مشخصاتی که دارد باید بر روی خودرویی با همان شماره شاسی و موتور و در جای اصلی خود نصب شود و انتقال و نصب بر هر خودروی دیگر جرم محسوب می شود.

سرهنگ شریفی گفت: پوشاندن و مخفی کردن پلاک دردسر های خود را دارد و رانندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که این کار به دردسرش نمی ارزد و نباید برای اینکه مثلا می خواهید وارد طرح ترافیک شوید این اقدام را انجام دهید چرا که دوربین ها در حال ضبط تصاویر کار شما هستند و همکاران بنده این موضوع را از طریق رصدهایی که انجام می دهند ثبت می‌کنند و اگر پس از پوشش و مخدوشی پلاک کارتان به دادسرا کشیده شود به این راحتی نمی توانید خلاص شوید چرا که هویت خودروی خود را تغییر داده‌اید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.