×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
هشدار نسبت به گسترش کرونا در بخش تولید کشور/ وزارت بهداشت ماسک وارداتی را از تولیدکنندگان پس گرفت

تجارت گردان | هشدار نسبت به گسترش کرونا در بخش تولید کشور/ وزارت بهداشت ماسک وارداتی را از تولیدکنندگان پس گرفت

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از تسنیم، حمید رضا غزنوی در نشست خبری صبح امروز  در خصوص اثرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و اقداماتی که برای بهبود وضعیت اقتصادی می توان انجام داد، اظهار داشت: بر اساس تحقیقات یک موسسه تحقیقاتی معتبر بین المللی ویروس کرونا تا پایان بهار ادامه داشته و به تبع شیوع این ویروس برخی فعالیت های اقتصادی با مشکل رو به رو شده است.

وی ادامه داد: اگر برای خروج از این شرایط رکود اقدامات مؤثری انجام ندهیم، دچار رکود ساختاری خواهیم شد که خروج از آن سخت تر بوده و باید هزینه بیشتری برای آن بپردازیم.بنابراین اگر در این مسیر به تقاضا توجه کنیم، عرضه که همان بخش تولیدی کشور است نیز درست حرکت خواهد کرد.

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران در خصوص اقداماتی که در افزایش تقاضا و کمک به مردم در این شرایط می توان انجام داد، گفت:یکی از اقداماتی که می توان انجام داد استفاده از یارانه هایی است که دولت به کاغذ، بنزین و … می پرداخت و در این شرایط به دلیل عدم استفاده کاهش یافته، بنابراین می تواند از این مبالغ در سایر بخش ها استفاده کرد.

غزنوی خاطر نشان کرد: تغییر موقتی تقویم تعطیلات رسمی( انتقال برخی از تعطیلات رسمی که در اواسط هفته است به پایان هفته) در سال جاری، تسهیل در مسیر فعالیت فروشگاه های اینترنتی و حذف قوانین دست و پا گیر برای این بخش، استفاده از مدل های اقتصادی رفتاری در فرهنگ و ساختار، تغییر کاربری موسسات خدماتی در شرایط کرونا از جمله اقداماتی است که می توان در این روزها شرایط کرونا انجام داد.

وی تصریح کرد: تشکیل کمپین نسیه معکوس برای بخش خدمات به نحوی که دولت و یا شرکت های خصوصی می توانند برای کارکنان خود بودجه برای مسافرت اختصاص داده و با پرداخت هزینه به شرکت های مسافرتی هم کارکنان آنها بعد از کرونا می توانند از این سفرها استفاده کنند و هم به بخش گردشگری کمک می شود. البته این پول وارد چرخه اقتصادی می شود و ادارات نیز می توانند بعدا هزینه سفر را از کارکنان به صورت قسطی کم کنند.

*ضرورت تشکیل کمیته مشترک وزارت خارجه و صادرکنندگان

وی با تأکید بر اینکه همه بخش های اقتصاد به هم پیوسته بوده و باید در شرایط کرونا با نگاه جدیدی کشور را اداره کرد، گفت: علاوه بر پرداخت مزایای کالایی به جای نقدی توسط ادارات و شرکتها، تشکیل کمیته مشترک بین وزارت امور خارجه و صادرکنندگان از مهمترین اقداماتی است که دولت باید انجام دهد. با توجه به کاهش قیمت نفت و صادرات به دلیل تحریمها، دولت باید با تشکیل این کمیته به دنبال افزایش صادرات غیر نفتی بوده و در این مسیر این اقدام می تواند بسیار مؤثر باشد.

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به فروش اوراق مشارکت دولتی اظهار داشت: وام های یک میلیون تومانی که دولت قرار است به مردم پرداخت کند میتواند نقدینگی را به شدت افزایش دهد زیرا اگر ٢۵هزار میلیارد تومان دولت برای این موضوع در نظر گرفته در مقابل ٧برابر این رقم به نقدینگی افزوده می شود، بنابراین از دولت میخواهیم که این یک میلیون تومان قابل برداشت نباشد و مردم تنها برای خرید از پزهای فروشگاهی بتوانند از آن استفاده کنند. 

غزنوی در خصوص اقداماتی که باید در بخش عرضه که همان تولید کنندگان هستند، انجام شود، گفت: شناسایی سهمیه زنجیره تأمین مواد اولیه وارداتی برای شرکتهایی که وابستگی بیشتری به مواد اولیه وارداتی دارند نخستین اقدامی است که باید در این بخش انجام شود تا بتوان برای تأمین این مواد از شرکتهای دانش بنیان استفاده کرد.

همچنین با توجه به اینکه قیمت بسیاری از کالاها در دنیا کاهش یافته، دولت می تواند از این فرصت استفاده و اقدام به خرید کاهای مورد نیاز کشور کند. 

دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران ادامه داد: تغییر موقت تقویم تعطیلات رسمی، کمک به شرکت ها برای پرداخت بدهی های مالیاتی، متمرکز سازی حمایت های سلامتی و بهداشتی از صنایع استراتژیک که امکان تعطیلی ندارند از کارهایی است که باید  برای بخش تولید انجام شود.

برخی از شرکت ها برای نیاز خود و کارکنانشان اقدام به واردات ماسک کرده ولی وزارت بهداشت به آنها اعلام کرده که باید این ماسک ها را به آنها تحویل دهند تا توزیع آن با نظارت انجام شود.

وی گفت: این اتفاق در حالی رخ داده که وزارت بهداشت باید برای بهداشت واحدهای تولیدی استراتژیک برنامه داشته باشد اما برنامه ای وجود ندارد.اگر این ویروس به بخش تولید وارد شود، مهار آن شاید غیر ممکن باشد.

غزنوی با بیان اینکه در این شرایط باید به سمت ماشینی سازی برخی فراینده ها و توسعه آن پیش رفت اظهار داشت: حمایت از برخی صنایع و شرکتها پس از پایان ویروس کرونا که در این شرایط به کمک دولت آمده اند، توجه به عدم امکان برگزاری مجامع عمومی و تعویق اعلام تراز مالی شرکتها و استفاده از شرایط فعلی که موجب کاهش قاچاق در کشور شده از دیگر راه کارهایی است که دولت باید در این شرایط به آن توجه کند تا پس از پایان ویروس کرونا، اقتصاد کشور کمترین آسیب را ببیند.

وی در پایان گفت: به دلیل آسیب پذیری بنگاه های بین المللی، شرایط را به سمتی سوق داده که هر کشوری خود به تنهایی باید مشکلاتش را حل کند و این موضوع می تواند به ما کمک کرده تا در دوران پسا کرونا، تولید ملی پررنگ تر از گذشته به مسیر خود ادامه دهد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.