×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
هفته پرخبر میراث‌فرهنگی؛ انتصاب دو معاون، یادداشت تفاهم با تاجیکستان

وزیر میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی در این هفته تکلیف دو معاونتش را مشخص کرد؛ ‌علی دارابی را به سمت معاونت میراث فرهنگی گمارد و علی اصغر شالبافیان برای معاونت گردشگری انتخاب کرد؛ اگرچه بسیاری از کارشناسان با انتخاب دارابی به دلیل نداشتن سابقه مرتبط معترض بودند اما فعلا همه امیدوارند با آمدن عزت الله ضرغامی تحولات شگرفی در این وزارتخانه اتفاق بی افتد. البته هنوز تکلیف معاونت صنایع دستی این وزارت‌خانه مشخص نشده و باید منتظر بود و دید چه کسی عهده دار این حوزه می‌شود.

البته در این مدت ضرغامی با رئیس جمهوری رهسپار کشور تاجیکستان شدند و در حاشیه سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به تاجیکستان (پنجشنبه تا شنبه، ۲۵ تا ۲۷ شهریور)، سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تاج‌الدین جوره‌زاده رئیس کمیته گردشگری تاجیکستان یادداشت تفاهم همکاری در حوزه گردشگری امضا کردند.
دو طرف ایرانی و تاجیک در دیدار و مذاکره راه‌های توسعه گردشگری تاریخی، فرهنگی، محیط‌زیستی و سلامت را بررسی کردند.

هفته پرخبر میراث‌فرهنگی؛ انتصاب دو معاون، یادداشت تفاهم با تاجیکستان

ضرغامی: باید زیر میز ایران‌هراسی بزنیم

عزت الله ضرغامی در توییتی نوشت: برای رونق گردشگری باید زیر میز ایران هراسی بزنیم.

 در توییت عزت الله ضرغامی آمده است: امروز همراه رئیس جمهور به تاجیکستان آمده‌ام. گردشگری بین ما و آنها به دلیل برخی سوءتفاهم ها بسیار عقب مانده است. باید زیر میز ایران‌ هراسی بزنیم و ایران‌  دوستی را جایگزین کنیم. تاجیک ها خیلی خوبن! تندیس‌های بزرگ رودکی و اسماعیل سامانی در میادین بزرگ شهر دوشنبه خاطره انگیز است.

تدفین نوزادان و کودکان عصر آهن در ظروف آشپزخانه‌ای

 مصطفی ده‌پهلوان سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: بخش زیادی از گورهای گورستان نویافته عصرآهن قره تپه سگزآباد محل دفن‌ نوزادان و کودکان در سنین مختلف است که با شیوه‌های مختلف در داخل ظروف آشپزخانه‌ای، به صورت تک‌نفره با هدایای تدفینی یا در گورهای چندنفره کنار بزرگسالان قرار دارند.

ده‌پهلوان با اعلام این خبر گفت: در فصل پایانی کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان نویافته عصرآهن ۲ و ۳ قره تپه سگزآباد قزوین تصمیم بر این گرفته شد که تمام تمرکز پروژه کاوش بر بخش جنوب‌غربی (بخش A) ترانشه ۱۲ گورستان نویافته در ابعاد ۸×۷ متر باشد تا بتوان گاهنگاری دقیق و لایه‌نگاری درستی از این گورستان ارائه داد و به درک بهتری از شیوه‌ها و سنت‌های تدفین دوره‌های یادشده رسید.

هفته پرخبر میراث‌فرهنگی؛ انتصاب دو معاون، یادداشت تفاهم با تاجیکستان

چند کتیبه تاریخی در اطراف میراث جهانی تخت‌جمشید کشف شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اعلام کرد: چند کتیبه تاریخی مهم در اطراف مجموعه میراث جهانی تخت جمشید در دامنه کوه رحمت کشف شد.

 هادی شه‌دوست شیرازی افزود: این کتیبه‌ها احتمالاً مربوط به  اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که به خط فارسی باستان و در دل‌سنگ نگاشته شده است.
او گفت: مضمون یکی از این کتیبه مربوط به یک شخص است که اسم آن آسیب‌دیده است و واژه دبیر و سال چهارم یزدگردی و منطقه در آن مشاهده‌شده است که متعلق به یک استودان (استخوان دان) دبیر بوده است.

وی ابراز کرد: کتیبه‌ها از طبقه‌بندی مهم‌ترین اسناد تاریخی به شمار می‌رود و اهمیت این کتیبه‌ها به تواتر خط و زبان فارسی بازمی‌گردد و بسیاری واژه‌ها در کتیبه‌ها و پیشینه زبان فارسی را در بعضی از کتیبه‌ها می‌بینیم.

هفته پرخبر میراث‌فرهنگی؛ انتصاب دو معاون، یادداشت تفاهم با تاجیکستان

کاروانسرای افضل شوشتر در مسیر ثبت جهانی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: کاروانسرای افضل یکی از آثار تاریخی و ثبت ملی این شهرستان در مسیر ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) قرار گرفته است.

علی محمد چهارمحالی بیان کرد: این اثر از بناهای ارزشمند به جا مانده از دوره قاجار است که همنشینی با محله دلدل در بافت کهن و پیکره‌ای از بازار و خیابان تاریخی سپه آن را از موقعیت منحصر به فردی برخوردار کرده است.

وی افزود: کاروانسرای افضل به منظور بارانداز بعضی محصولات تجاری در دوره قاجار راه‌اندازی شده و در دوره‌هایی نیز به عنوان محل ثبیت (سیلو) شوشتر به کار خود ادامه داده است.

رییس اداره میراث فرهنگی شوشتر گفت ادامه داد: معمار این بنا حاج جعفر معمار، از معماران بزرگ و نامی همان دوره بوده که چندین سازه را در شوشتر همچون خانه مستوفی، بعضی از املاک افضل، و بخش هایی از قلعه تاریخی سلاسل را بنا کرده است.

هفته پرخبر میراث‌فرهنگی؛ انتصاب دو معاون، یادداشت تفاهم با تاجیکستان

راه‌اندازی می‌شود

رئیس بنیاد فرهنگی مقبره‌الشعرا استاد شهریار از راه‌اندازی خانه‌موزه این شاعر ایرانی به‌زودی در پارک بهجت‌آباد تهران خبر داد.

جواد وند نوروز درباره زمان راه اندازی خانه موزه استاد شهریار، اظهار داشت: این خانه موزه با همکاری شورای اسلامی شهر تهران تا ماه‌های آینده در پارک بهجت آباد تهران راه اندازی می شود. عمده آثار استاد شعر و ادب پارسی هم اکنون در خانه موزه استاد شهریار واقع در شهرستان تبریز در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه بخشی از آثار استاد شهریار شامل شعرهای دست نوشته خارج از این موزه است، ادامه داد: پارک بهجت آباد تهران منسوب به استاد شهریار است و به دلیل رخ دادن واقعه عرفانی برای او در این پارک، ساختمانی در ضلع شمال شرقی تهران به خانه موزه استاد شهریار تبدیل می شود.

وند نوروز خاطرنشان کرد: این خانه موزه با همکاری شورای اسلامی شهر تهران به نمادی از زندگی استاد شهریار همچنین سایر شعرا مانند پروین اعتصامی، خاقانی، حافظ و سعدی تبدیل می شود.

موزه‌های تهران باز شد

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با تغییر رنگ کرونایی تهران از قرمز به نارنجی، موزه‌های میراث فرهنگی آماده بازدید علاقه‌مندان شدند.

محمد رضا کارگر با اعلام این خبر گفت: موزه هایی که در شهرهای رنگ کرونایی نارنجی  قرار دارد، از شنبه، ۲۷ شهریور به روی علاقمندان باز است.

وی با اعلام این که با نارنجی شدن رنگ تهران موزه های این استان نیز باز هستند، افزود: رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی، از جمله شرایط بازدید از موزه هاست.

کارگر پیش از این گفته بود؛ بر اساس آخرین دستور ستاد ملی کرونا، موزه‌ها از گروه سوم مشاغل به گروه دوم انتقال یافته‌اند که در صورت اعلام وضعیت نارنجی، اجازه بازگشایی با رعایت  شیوه نامه های بهداشتی را دارند.

 وی  گفت: وزارت میراث فرهنگی در تلاش است،  ستاد ملی مقابله با کرونا را متقاعد کنند که موزه ها را در رده مشاغل گروه اول قرار دهند.

بسته حمایتی جدید صنعت گردشگری به‌زودی اعلام می‌شود

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از تدوین بسته حمایتی جدید برای فعالان این صنعت خبر داد.

ولی تیموری با اعلام این خبر گفت: تا کنون ۳ بسته حمایتی  از ابتدای همه گیری کرونا برای حمایت از فعالان صنعت گردشگری  تدوین و ابلاغ شده بود و ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به استمرار شرایط متقاعد به تدوین طرح جدیدی شد.

وی با اشاره مصوبه هشتاد و چهارمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز شنبه بیستم شهریور، گفت: در بند سوم این جلسه مقرر شد طرح و بسته حمایتی از صنعت گردشگری در ایام کرونا تدوین و تا هفته آینده به دولت ارائه شود؛ تا دولت پس از بررسی و تصویب ابلاغ کند.

تیموری با اعلام این که مهلت سومین بسته حمایتی دولت به فعالان صنعت گردشگری تا پایان شهریورماه جاری است، افزود: با توجه به استمرار شرایط و آسیب فراوان این صنعت از کرونا نیازمند بسته حمایتی جدید بودیم و از این رو وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به ارائه طرحی به منظور حمایت از فعالان این صنعت در ستاد ملی مقابله با کرونا کردیم که با کلیت آن موافقت شد.

تخفیف ۳۰درصدی برای حضور در نمایشگاه صنایع دستی

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی از تخفیف ۳۰درصدی برای غرفه داران هنرمند برای حضور در نمایشگاه صنایع دستی در مهرماه خبر داد.

خشایار نیکزادفر با اعلام این خبر گفت: سی‌و پنجمین نمایشگاه ملی‌ صنایع‌دستی در تاریخ ۲۷ تا ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود و هنرمندان برای اجاره غرفه می توانند از تخفیف ۳۰ درصدی استفاده کنند.

وی با اعلام این که این نمایشگاه صنایع‌دستی تهران قرار بود در مردادماه برگزار شود، گفت: این نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا و وضعیت قرمز تهران لغو شد و با پیگیری‌های انجام شده و هماهنگی به عمل آمده شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مجوز رسمی از سوی کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا صادر شد.

هفته پرخبر میراث‌فرهنگی؛ انتصاب دو معاون، یادداشت تفاهم با تاجیکستان

تسهیلات مسکن به هنرمندان صنایع‌دستی اعطا می‌شود

مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان صنایع‌دستی در سال جاری خبر داد.

فرهاد فلاح با اشاره به برنامه‌های حمایتی این وزارتخانه برای هنرمندان صنایع‌دستی، گفت: براساس ماده ۷ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی مصوب ۱۳۹۶ مبنی بر اعطای تسهیلات مسکن به هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی، بانک مرکزی مکلف شده بخشی از تسهیلات مسکن بانک‌های عامل خود را به این صنعتگران اختصاص دهد.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، موفق به دریافت ۲ هزار سهمیه تسهیلات مسکن در سال ۱۴۰۰ شدیم.

فلاح اضافه کرد: براساس دستور بانک مرکزی به بانک مسکن مقرر شد، سقف تسهیلات خرید مسکن در شهر تهران ۶۰۰ میلیون ریال، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰۰ میلیون ریال و در سایر مناطق شهری ۴۰۰ میلیون ریال تعیین شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.