×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
همه چیز برای سلامت گردشگری در نوروزی متفاوت

نوروز امسال، نوروز متفاوتی خواهد شد؛ سفر ممنوع نشد، اما تلاش شده سفرها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شود؛ حدود ۹۰ درصد شهرها امکان پذیرش گردشگر را دارند. امسال امکان بازدید از موزه در شهرهای زرد و آبی و سفید وجود دارد، البته انجا نیز باید تمام شیوه نامه های بهداشتی رعایت شود. البته بهتر است بلیت به شکل اینترنتی رزرو شود.

بلیت بازدید زمان‌بندی‌شده موزه‌ها را اینترنتی بخرید

 محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی گفت: مردم برای جلوگیری از ازدحام و رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بلیت زمان‌بندی‌شده موزه‌ها و کاخ‌ موزه‌ها را اینترنتی بخرند.

 کارگر گفت: همه موزه‌ها و کاخ موزه‌ها تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی در سراسر کشور برای ارائه خدمات بهتر به مردم، مجهز به سیستم فروش بلیت الکترونیکی شدند.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی افزود: با توجه به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا و موافقت این ستاد با سفر به شهرهای زرد و آبی و تاکید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت با همکاری شرکت مجری طرف قرارداد بلیت الکترونیکی ابنیه تاریخی‌فرهنگی، اقدام به سانس‌بندی کردن اماکن این وزارتخانه کرده است.

تجارت گردان | همه چیز برای سلامت گردشگری در نوروزی متفاوت

تهران آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است

 علی اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد: نوروزی متفاوت در راه است و شهروندان و میهمانان نوروزی در این ایام پایتخت را زیباتر از قبل خواهند دید.

وی گفت: در آستانه عید نوروز روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر نیروی خدمات شهری مشغول آراستن شهر تهران هستند و قطعا امسال نوروزی متفاوت برای تهران پیش بینی می کنیم.

مدیرکل خدمات شهری تهران ادامه داد: با همکاری شهرداران مناطق ۲۲ گانه تلاش داریم نوروز امسال برای پایتخت نشینان متفاوت باشد.

مجوز تورهای نوروزی به صورت آنلاین پایش می‌شود

گزینه جدیدی به نام «ثبت گشت» بر روی سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری افزوده شده که از طریق کد دریافتی آن نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی می‌توانند اطلاعات و مجوزهای تور را به صورت آنلاین پایش کنند.

 علی اصغر مونسان در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: این روزها یکی از دغدغه‌های دفاتر خدمات گردشگری و تورگردانان بحث مجوزهای تردد و ورود به شهرها برای برگزاری تورهای مسافرتی است که همین امر باعث ایجاد نگرانی هایی برای آنها در طول برنامه گشت شده است.

وزیر میراث فرهنگی افزود: برای یکپارچه سازی مجوزها و ایجاد هماهنگی بیشتر میان ارگان‌های ذیربط با ابتکار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گزینه جدیدی به نام ثبت گشت بر روی سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری افزوده شده است.

تجارت گردان | همه چیز برای سلامت گردشگری در نوروزی متفاوت

نظارت جدی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سفر نوروز 

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از نظارت اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر بر روند اجرای صحیح مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

تیموری با اشاره به اهمیت سفرهای نوروزی برای ایرانیان از دیر باز گفت: برقراری سفر با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این روزها که مردم به شدت به نشاط اجتماعی نیاز دارند ضروری به نظر می رسید.

وی با اشاره به این که ستاد هماهنگی خدمات سفر متشکل از ۲۳ دستگاه گفت: ستاد مرکزی به عهده وزارت گردشگری و استان ها به عهده استانداران در هر استان است.

معاون گردشگری با بیان این در طول تعطیلات نوروز نظارت جدی بر گردشگری انجام می گیرد گفت: ناظران وزارت گردشگری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیروی انتظامی از جمله دستگاه ناظر هستند. اگر مردم در طول سفر متوجه تخلف شدند می تواند با شماره ۰۹۶۲۹ تماس و تخلف را به مراجع اعلام کنند.

تجارت گردان | همه چیز برای سلامت گردشگری در نوروزی متفاوت

پذیرش تور در هتل‌ها و مراکز اقامتی در ایام نوروز فقط با کد مجاز

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: تورهای گردشگری باید در ایام نوروز با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، هتل‌ها، اماکن اقامتی و گردشگری و بوم‌گردی‌ها حق پذیرش تور بدون کد مجاز را ندارند.

مونسان گفت: مدیران‌کل استان‌ها در ایام نوروز باید نظارت‌ دقیقی بر روی هتل‌ها به ویژه بوم‌گردی‌ها داشته باشند و بر اساس بخشنامه‌ای که قرار است معاونت گردشگری به سراسر کشور ابلاغ کند، جلوی تورهای غیرمجاز باید گرفته شود و به هتل‌ها، اماکن اقامتی و گردشگری و همچنین بوم‌گردی‌ها اعلام شود که حق پذیرش تور بدون کد مجاز را ندارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود:‌ از معاونت گردشگری تقاضا دارم بر روی این موضوع نظارت دقیقی داشته باشد و در صورت پذیرش تورهای غیرمجاز گردشگری توسط مراکز اقامتی و گردشگری و هتل‌ها، بلافاصله آن مرکز متخلف پلمب شود.

گام‌های موزه منطقه‌ای خوزستان برای بهره‌برداری تندتر می‌شود

 موزه منطقه‌ای خوزستان واقع در پارک جزیره در میانه رودخانه کارون که سال‌ها به دلایل مختلف تکمیل نشده اکنون در آخرین روزهای سال ۹۹ روند ساخت آن شتاب گرفته است تا در سال ۱۴۰۰ میزبان علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و اشیا تاریخی دیده نشده خوزستان و چه بسا کشور باشد.

خوزستان کار ساخت موزه منطقه ای را از سال ۸۵ آغاز کرد هدف از احداث این موزه در پارک جزیره اهواز ایجاد موزه با ۲ موضوع باستان شناسی و مردم شناسی به صورت منطقه‌ای با مرکزیت استان خوزستان در میان استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد در این منطقه از کشور است.

از سال ۹۱ این پروژه به عنوان پروژه ملی معرفی و در ردیف اعتبارات جای داده شد که یکی از دلایل اصلی کندی پیشرفت این پروژه در سال‌های اخیر نبود اعتبارات لازم برای تکمیل آن بوده است اما در یک سال اخیر دولت با تزریق اعتبار جان دوباره‌ای به این پروژه بخشید و اکنون پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته است.

مقامات جهان به پروتکل‌های چندهزار ساله نوروز برگردند

حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با بیان اینکه نوروز راه حل و درمان دردهای کهنه، اضطراب‌ها و خشونت‌ها و پایان قهر و سرآغاز دوستی‌هاست، گفت: مقامات جهان به پروتکل‌های چندهزار ساله نوروز برگردند.

وی اظهار داشت: باید فریاد بزنیم زنده باد زندگی؛ مایه سرور و خوشوقتی است که امروز در میدان مشق این مکان زیبا و به نام نوروز و بهار دور هم جمع شده‌ایم. در جایی که نیاکان ما صد سال پیش و اتفاقا آنها هم در اوج بیماری همه‌گیر آنفولانزای اسپانیایی، آخرین نوروز قرن را برپا کردند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران افزود: یکصد سال پیش همین روزها در این میدان و در این خیابان غوغایی بود. کابوس مرگ بر جهان حکم می‌راند. اما در سال ۱۳۰۰ شکوه نوروز بر اهریمن ناامیدی پیروز شد و در همین میدان مشق در اوج جنگ و قحطی و گرسنگی، صدای آواز سرنا وکرنا و ساز و دهل و شور پیک‌های نوروزی امید را و زندگی را و آمدن بهار را مژده می‌داد.

برگزاری مسابقه مجازی عکس «سفره نوروزی صنایع‌دستی ۱۴۰۰»

ویدا توحدی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار فراخوان مسابقه مجازی عکاسی از «سفره نوروزی صنایع‌دستی ۱۴۰۰» اعلام کرد: مهلت ارسال آثار از ۲۶ اسفند۹۹ تا هشتم فروردین ۱۴۰۰ است.

توحدی هدف از مسابقه عکاسی «سفره نوروزی صنایع‌دستی ۱۴۰۰» را ترویج استفاده از صنایع‌دستی در مناسبت­‌های فرهنگی عنوان کرد و افزود: این مسابقه در ادامه سلسله مسابقات مجازی صنایع دستی است که با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا طراحی و برگزار می­‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: نخستین برنامه، مسابقه مجازی سبکی نو برای شب چله با استفاده از صنایع‌دستی ایرانی با رویکرد ترویج صنایع‌دستی در مناسبت‌­های ملی کشور بود که آذر و دی‌ماه سال جاری برگزار شد و برگزیدگان آن همراه با اختتامیه نخستین مسابقه ملی طراحی و ساخت در صنایع‌دستی با محوریت رشته­‌های از یادرفته و در حال فراموشی که در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد، تجلیل شدند.

مسدودسازی ۴۹۰ سایت متخلف در حوزه میراث فرهنگی

سردار مهدی معصوم بیگی رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی از یگان‌های موفق در مقابله با جرایم و حراست از پیشینه تاریخی کشور است گفت: با تلاش همکارانم در این یگان ۴۹۰ سایت و صفحه اینترنتی متخلف شناسایی و مسدود شده است.

وی با تاکید بر ضرورت همراهی مردم و مسئولان برای صیانت از اموال و اماکن تاریخی اظهار داشت: میراث فرهنگی از ارزشمندترین سرمایه‌های کشور و بیانگر هویت و پیشینه تاریخی ملت و کشور ما است لذا حفاظت از آن وظیفه ای همگانی است.

وی در تشریح عملکرد یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی پلیس پیشگیری ناجا گفت: در ۱۱ ماه گذشته سال جاری ۳۸۶ دستگاه فلزیاب از حفاران غیرمجاز و افرادی که اقدام به تبلیغ این دستگاه در فضای مجازی می کردند کشف و ۲ هزار و ۱۳۸ نفر از مجرمان این عرصه دستگیر و با تشکیل هزار و ۱۶۰ پرونده، متخلفان تحویل مراجع قضائی شده‌اند.

مرمت مسجد جامع ساری؛ بنایی متعلق به قرون اولیه اسلامی

  علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصاویری از مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری که قدمت آن به قرون اولیه اسلامی باز می گردد، منتشر کرد.

 مونسان با انتشار تصاویری از مسجد جامع ساری که پس از آتش سوزی مرمت شده در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: این بنای تاریخی متاسفانه در سال ۱۳۹۷ دچار حریق شد و بخش‌هایی از آن آسیب دید. پس از آتش سوزی سال ۹۷ بخش‌های بدنه آجری، سرسازی چوبی و اجرای سفال، ساخت در و پنجره چوبی، اجرای طاق، گنبد و مناره، اجرای کانال زه کشی و … مرمت شده است.

مسجد جامع ساری که در محله چناران این شهر واقع شده، بنایی تاریخی و زیبا از قرون اولیه اسلامی است که با شماره ۲۲۷۲ در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.