×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
همکاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و اویک در تولید سوخت کم‌سولفور

گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در تفاهم­نامه همکاری که پیش از ظهر امروز میان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) منعقد شد، دو طرف بر ضرورت اجرای دقیق پروژه مشترک به منظور تولید و تأمین سوخت کم­سولفور از محل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در جزیره قشم تأکید کردند.

در این تفاهم‌نامه که به امضای محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و محمدجواد شمس مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت رسید، مقرر گردید تا ضمن تشکیل کارگروهی به منظور اجرای دقیق و مطابق با برنامه زمان­بندی در تولید سوخت کم‌­سولفور، مطالعات امکان­سنجی تولید سوخت کم‌­سولفور در جزیره قشم با هماهنگی و همکاری دو طرف صورت گیرد.

همچنین در قالب این تفاهم­نامه، دو طرف در حوزه تأمین مالی و فاینانس و نیز انتقال دانش فنی مورد نیاز توافق و تفاهم کردند تا در حوزه اخذ مجوز‌های لازم برای دریافت خوراک (نفت به سولفور) و فروش محصول تولیدی در خلیج فارس گام‌های لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بردارند.

محمد‌رضا مدرس خیابانی مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ضرورت احداث پالایشگاهی به منظور تأمین سوخت مورد نیاز کشتی­های گروه کشتیرانی و شناور‌های عبوری از منطقه خلیج فارس، گفت: در حال حاضر بخشی از سوخت پرسولفور تولیدی ایران وارد فجیره در امارات می‌گردد و پس از انجام فرایند سولفورزدایی بر روی آن، مجدد وارد ایران و به شناور‌های ایرانی فروخته می‌شود. در این میان باید به قیمت تمام شده سوخت تولیدی در ایران و رقابت‌پذیر بودن آن با قیمت سوخت خلیج‌فارس (فجیره و خورفکان) توجه داشت.

وی افزود: در قالب همکاری مشترک با شرکت اویک به دنبال این هستیم تا این مشکل را برطرف نموده و سوخت کم سولفور را در قشم تولید و تأمین کنیم؛ هر چند که با همت وزارت نفت، هم اکنون بخشی از نیاز ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سوخت کم سولفور از طریق پالایشگاه شازند در اراک تأمین می‌شود و تولید آن در پالایشگاه‌های جنوب کشور جهت کاهش مسافت حمل‌و‌نقل و جلوگیری از مخاطرات آن و نیز کاهش هزینه تأمین سوخت ضروری است.

همچنین محمدجواد شمس مدیرعامل شرکت اویک نیز در این جلسه اظهار داشت: زمان‌بندی برای اجرای این پروژه و عملیاتی شدن تفاهم‌نامه منعقد شده بسیار حائز اهمیت می‌باشد و ضروری است کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان دو شرکت، با کنترل و مدیریت دقیق، ضمن تهیه مطالعات امکان‌سنجی، پروژه را راهبری نمایند.

وی افزود: اگر مانعی بر سر راه تولید سوخت کم‌سولفور در جزیره قشم وجود دارد باید برداشته شود تا بتوان کاری مهم برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صورت داد.

گفتنی است شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت است که بزرگ‌ترین هلدینگ پیمانکاری در حوزه صنعت نفت کشور به شمار می‌رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.