×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
هنرمندان فقط سلبریتی‌های مشهور سینما نیستند/ ۶۷ درصد هنرمندانِ شهرستان‌ها حداقل درآمد را هم ندارند

سیدمجید پوراحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اهمیت معافیت مالیاتی هنرمندان، با اشاره به افزایش اعضای این صندوق به مرز ۹۰ هزار نفر، اظهارداشت: بیش از ۶۷ درصد این اعضا در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور و ۳۳ درصد نیز در تهران ساکن هستند.

پوراحمدی با بیان اینکه بیش از ۴۵ هزار نفر از این افراد بیمه و یارانه بگیر هستند، یادآورشد: حدود ۶۰ درصد از سهم بیمه این اعضا توسط دولت مردمی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه از بهره‌مندی چهل و دو هزار و ۷۶۱ نفر از بیمه تامین اجتماعی و همچنین سی و پنج هزار و ۸۵۶ نفر از بیمه تکمیلی خبر داد و گفت: حدود دو هزار و ۶۳۹  نفر مستمری‌ بگیر این صندوق هستند. بیش از ۷۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی را صندوق اعتباری هنر تامین می‌کند.

وی تاکید کرد: برخی در صدد تاثیر بر تصمیم مجلس برای عدم تصویب معافیت مالیاتی هنرمندان هستند، در حالی‌ که بسیاری از این قشر حداقل درآمدی را دارند و واقعا امکان اخذ مالیات از آنها میسر نیست.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، گفت: همه در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عزم و اراده جدی مصمم به دنبال آن هستیم تا معافیت مالیات از هنرمندان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تثبیت و به نتیجه نهایی برسد.

پوراحمدی با تاکید براین نکته که هنرمندان فقط عده‌ای سلبریتی و بازیگران مشهور نیستند، تصریح کرد: شمار زیادی از این اعضا جزو افرادی هستند که توان پرداخت همان حداقلی که باید به عنوان سهم خودشان بپردازند را ندارند. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در صندوق اعتباری هنر به عنوان رابط بین هنرمندان، می‌توانیم به خوبی تشخیص دهیم که بخش فراوانی از اعضای ما در بسیاری از نیازهای معیشت خود دچار مشکل هستند آنگاه چگونه قادرخواهند بود که مالیات پرداخت کنند.

به گفته وی اکثر اهالی هنر و هنرمندان از لحاظ درآمدی و اشتغال درسطح حداقل های ممکن قرار دارند از این رو نیاز است تا دست در دست هم برای حمایت همه جانبه از این قشر فرهیخته و تلاشگر به هر طریق ممکن هرکدام در جایگاه خود کمک و مساعدت نمائیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در بخش دیگری از سخنان خود به شیوع و بروز ویروس منحوس کرونا در ایران و اکثر کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و اهالی آنها به مانند دیگر بخش ها به نوعی از ضرر و زیان مالی به سبب تعطیلی های طولانی بی نصیب نماندند تا جاییکه بسیاری از کسب و کارهای این حوزه حتی ورشکست، تعطیل و یا نیمه تعطیل شده و یا بعضا با رکود بازار فروش و تولید آثار مواجه شدند.

هنرمندان فقط سلبریتی‌های مشهور سینما نیستند/ ۶۷ درصد هنرمندانِ شهرستان‌ها حداقل درآمد را هم ندارند

پوراحمدی ادامه داد: خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم از همان ابتدای قبول مسئولیت با عزم و اراده جدی دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد میدان شده و تمامی تلاش خود را به کار بست تا بتوانند حامی و پشتیبان اهالی فرهنگ ، هنر و رسانه در این اوضاع آشفته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت سیزدهم با ارائه تسهیلات و ارائه بسته های حمایتی به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه موافقت کرده و از اول دی ماه سال جاری ارائه این تسهیلات حمایتی اعم از مالی و تسهیلات آغاز ش و این روند تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ادامه خواهد داشت.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این میان با حمایت و نظر مساعد دولت مردمی خوشبختانه کمک های خوبی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در نظر گرفته و به افراد واجد شرایط ارائه شد.

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر به عنوان مثال به درنظر گرفتن و ارائه بسته‌ حمایتی۵۰۰ میلیارد تومانی دولت مردمی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه آسیب دیده از کرونا وبه عنوان تسهیلات به این قشر فرهیخته اشاره کرد و گفت: از این میزان حدود ۳۵۰ میلیارد تومان بلاعوض و مابقی تسهیلات مختلف در قالب خط اعتباری برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه درنظر گرفته شد.

به گفته وی، به غیر از موضوع خدمات پایه و موضوع  بسته حمایتی که در روزهای آینده و قبل از آغاز سال نو یک یا دو روز مانده به میلاد امام زمان(عج) تقدیم هنرمندان خواهد شد، مبلغ ۵ میلیون تومان نیز تقدیم هنرمندان دارای نشان یک هنری می شود. 

پوراحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تلاش‌های محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین همراهی و همکاری نمایندگان محلس شورای اسلامی درباره تصویب معافیت مالیاتی هنرمندان افزود: مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجعی برای تشخیص وضعیت هنرمندان در سطح کشور از این لحاظ است که چه وضعیتی از لحاظ معیشتی، درآمدی و اشتغال دارند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار حمایتی دولت مردمی که تاکید دارد «باید حمایت کنیم تا ایران قوی داشته باشم»، گفت: دولت سیزدهم همچنین در ادامه این شعار تاکید دارد، ایران قوی از هنرمندان و مردم قوی تشکیل می‌شود وقتی قشری از جامعه‌ آسیب دید، وظیفه دولت است که از آنها حمایت کند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خاطرنشان کرد: دولت به این تشخیص رسیده که مالیات گرفتن از هنرمندان نباید در بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه کمترین میزان افراد این جامعه مرجع بزرگ کسانی هستند که حداقل درآمدهایی دارند، گفت: اظهارنظر من نظر کارشناسی است چرا که در مراجعه روزانه بسیاری از پیشکسوتان به ما متوجه می‌شویم چه وضعیتی دارند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در عین حال تصریح کرد: کسانی در جامعه احساس می‌کنند این ها از یک سطح درآمدی بسیار بالا برخوردار هستند.

به گفته وی، افراد هنرمند با درآمد بالا یک تعدادی هستند که شاید تعدادشان به انگشتان دست هم نرسند و احتمالا یک یا چند درصد ناچیزی در جامعه و فرهنگ و هنر نباشند.

مشاور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی باتاکید براینکه، اراده و عزمی جدی وجود دارد تا این اتفاق توسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی معافیت مالیاتی هنرمندان اتفاق بیفتد، ابراز امیدواری کرد: تلاش‌ها به نتیجه برسد و امسال شاهد این حداقل حمایت ها توسط دولت مردمی باشیم.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی‌های بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی با حذف «فعالیت های هنری موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم» از بند ق تبصره ۶ بودجه که می گوید «معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت های هنری موضوع بند(ل) ماده(۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، حذف می شود» ابقاء معافیت مالیاتی هنرمندان را تصویب کردند.

جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر نسبت به درنظر گرفتن مالیات برای فعالیت‌های هنری در گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ انتقاداتی را مطرح کردند که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای طرح و بیان موضوع اخذ مالیات از هنرمندان، با جدیت پیگیر موضوع شد تا اینکه ابقاء معافیت مالیاتی هنرمندان به سرانجام رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.