×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
هنوز حقابه ایران از هیرمند داده نشده است/دائم و به هر نحو پیگیر مطالبات آبی خودمان از افغانستان هستیم

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، علی اکبر محرابیان در حاشیه مراسم رونمایی از مرکز راهبری و پایش هوشمند شبکه برق مشترکین تهران و رصدخانه شبکه برق و انرژی شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره آخرین اخبار از مذاکرات با افغانستان و رهاسازی آب هیرمند به سمت ایران اظهار داشت: متاسفانه حقابه ایران رهاسازی نشده است. 

وی تاکید کرد: بر اساس معاهده ۱۳۵۱ و همچنین بر اساس تمام موازین بین الملل ما صاحب حق هستیم و این حق هنوز داده نشده است.

وزیر نیرو گفت: ما منتظریم هرچه سریعتر رهاسازی صورت گیرد هرچند تاخیر قابل توجه است.

برنامه مفصل برای پایدارسازی آب سیستان و‌بلوچستان

وی بیان داشت: در کنار موضوع پیگیری حقابه هیرمند ما برای پایدارسازی آب در منطقه سیستان و مناطق تابعه برنامه های مفصلی را در دست اجرا داریم.

دائم حقابه هیرمند را مطالبه می کنیم

محرابیان با بیان اینکه ما بابت تامین آب نگرانی نداریم، خاطرنشان کرد: با این وجود دائم حقابه خودمان را مطالبه می کنیم و تا تحقق کامل هم پیگیری ها را به هر نحو ادامه خواهیم داد.

آب تهران در بهترین شرایط است

وی درباره اوضاع تامین آب در تهران  نیز گفت: اکنون آب تهران در بهترین شرایط و مطمئن است. هرچند  مصرف بالا است.

وزیر نیرو ادامه داد: اکنون تمام تصفیه خانه ها با حداکثر ظرفیت در حال تولید و سامانه شرق و غرب فعال است و از این بایت نگرانی وجود ندارد، فقط لازم است که مردم صرفه جویی کنند.

برنامه های رصدخانه برق تهران

وی در ادامه درباره برنامه هایی که از مسیر رصدخانه شرکت توزیع در حوزه برق به انجام خواهد رسید، توضیح داد: یکی از مهمترین اقداماتی که با استفاده از اطلاعات رصدخانه می توانیم دنبال کنیم، مدیریت مصرف است. مدیریت مصرف باعث می سود از حداقل انرژی حداکثر استفاده را داشته باشیم. همچنین این امکان را داریم که توزیع بار داشته و برای مشترکین برنامه ریزی کرده و به سمت بهینه ترین مصرف هدایت کنیم.

وی افزود: با استفاده از این رصدخانه مصرف ادارات کنترل می شود، به دستگاههایی که رعایت می کنند کمک می شود که مدیریت مصرف داشته و به دستگاههایی که رعایت نمی کنند نیز تذکر داده می شود.

پیش بینی کاهش مصرف برق چقدر است؟  

محرابیان در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی کاهش مصرف در سال جاری گفت: برای بخش های مختلف برنامه ریزی لازم صورت گرفته به طور مثال برای بخش اداری پیش بینی ۱۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف صورت گرفته که معادل ۳ نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی است.

وی ادامه داد: در بخش خانگی با اجرای طرح کاهش مصرف از مسیر پاداش ۲ هزار مگاوات کاهش مصرف خواهیم داشت.

۴۰ درصد مشترکین مشمول پاداش صرفه جویی شدند 

وزیر نیرو‌ اعلام کرد: قبوضی که در خرداد ماه در توزیع برق تهران صادر شده حاکی از آن است که ۴۰ درصد مشترکین مشمول پاداش صرفه جویی شدند، هر قدر هوا گرمتر می شود پتانسیل صرفه جویی نیز افزایش خواهد یافت.

وی بیان داشت: انتظار ما این است در روزها، هفته ها و ماههای آینده مشترکین بیشتری مشمول پاداش صرفه جویی شوند.

محرابیان تاکید کرد: در خرداد ماه درجه حرارت نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل ۳ تا ۶ درجه بیشتر بود اما با این حال کاهش مصرف قابل توجهی را شاهد بودیم.

وی در  ادامه با بیان اینکه در بخش صنعت  مصرف نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته گفت: این موضوع از نظر ما خبر خوبی است. کارخانه‌های کوچک با هیچ‌گونه محدودیتی مواجه نشده‌اند و واحدهای مستقر در شهرک‌ها نیز تنها یک روز مدیریت مصرف برای آنها اعمال می‌شود که می‌توانند به ازای آن در روزهای تعطیل تولید داشته باشند. واحدهای بزرگ نیز فقط در ساعات اوج مصرف باید مدیریت مصرف صورت گیرد و آنها در ساعت غیراوج می‌توانند مصرف برق داشته باشند و برنامه‌های تولیدی خود را پیش ببرند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تا پایان این ماه اسامی ادارات متخلف در مصرف برق اعلام می‌شود اما این نوید را می‌دهیم که در بخش اداری تا این لحظه بیش از ۵۰ درصد صرفه‌جویی که هدف‌گذاری ما بوده نیز صورت گرفته است، به این معنا که دستگاه‌های دولتی عملکرد خوبی داشته‌اند.

۱۲ هزار مگاوات ناترازی داریم

وی درباره ناترازی برق گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق داریم که اگر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به صورت دقیق اجرایی شود، مشکلات و موانع ما به حداقل کاهش پیدا می‌کند.

برنامه افزایش راندمان نیروگاهی

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها تصریح کرد: سال گذشته رشد یک درصدی در افزایش راندمان نیروگاه‌ها اتفاق افتاد و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا ساخت نیروگاه ادامه داشته باشد که به معنی افزایش راندمان نیروگاه‌ها است.

وزیر نیرو افزود: در سال گذشته بیش از ۱۳۰۰ مگاوات نیروگاه بخار وارد مدار شد که در پی آن افزایش راندمان اتفاق افتاد و امسال نیز پیش‌بینی همین عدد شده است، البته این میزان به جز برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای نیروگاه‌های گازی و تجدیدپذیر است. از طرف دیگر نیروگاه‌های جدید با تکنولوژی‌های نوین وارد مدار خواهند شد که همین مسئله نیز در توسعه راندمان نیروگاه‌ها نقش دارد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حل ناترازی در صنعت برق گفت: این موضوع در دو بخش تولید نیروگاهی و مدیریت مصرف دنبال می‌شود. سال قبل ۷۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شد و در حوزه مدیریت مصرف نیز اقدامات خوبی به ثبت رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.