×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
هواوی با استفاده از چیپ‌های ۴G اسنپ‌دراگون به‌جای نسخه‌های ۵G تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند

تحت تاثیر این تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی یا شرکت‌هایی که از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند، از ارائه‌ی خدمات به هواوی منع شدند. در نهایت، با به‌روز رسانی ساختار تحریم‌ هواوی در ماه مه‌، دولت آمریکا اعلام کرد این شرکت‌ها از ارائه‌ی چیپ‌های پیشرفته به هواوی منع شدند. البته کمپانی چینی بخش نیمه‌رسانای خود را در اختیار دارد که چیپست‌های کایرین را تولید می‌کند، اما باز هم بی‌نیاز از سایر تولید کنندگان نخواهد بود.

در ماه اوت، رئیس این شرکت اعلام کرد:

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل برای ما کسب‌و‌کار گوشی‌های موبایل است. همان‌طور که همه می‌دانیم، چیپ‌های گوشی‌های موبایل با توجه به کوچک و کم‌مصرف بودن‌، به تکنولوژی‌های پیشرفته نیاز دارند. هواوی می‌تواند چیپ‌های خود را طراحی کند، اما هیچ شرکتی نمی‌تواند آن را برای ما تولید کند. این همان جایی است که ما گیر افتاده‌ایم.

در نهایت هواوی موفق شد برای حل این مشکل در تولید سری پرچم‌دار P50 راه‌کاری پیدا کند. این سری از پرچم‌داران هواوی که با تمرکز روی دوربین‌های قدرتمند تولید می‌شوند، معمولا در سه‌ماهه‌ی نخست سال معرفی می‌شوند، اما امسال به‌دلیل مشکلات پیش آمده ناشی از تحریم هواوی از سوی آمریکا، این شرکت در ماه اوت از P50 پرو رونمایی کرد و قرار است این ماه هم از P50 رونمایی کند.

به نظر می‌رسد هواوی راهی پیدا کرده است که بتواند با وجود تحریم‌های شدید آمریکایی‌ها، باز هم سرپا بماند. راه‌کار چینی‌ها این است که چیپست‌های جدید و قوی را تهیه کتند که از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز در آن‌ها استفاده نشده است. برای مثال، سری هواوی P50 از چیپ اسنپ دراگون ۸۸۸ ساخت سامسونگ بهره‌ می‌گیرند که با معماری ۵ نانومتری تولید شده است.

خبری از ۵G نخواهد بود!

در حال حاضر، چیپ اسنپ دراگون ۸۸۸ در پرچم‌داران مطرح اندرویدی مانند سری گلکسی S21، گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳ استفاده می‌شود، اما کوالکام تنها در صورتی می‌تواند این چیپ را در اختیار هواوی قرار دهد که مودم ۵G نداشته باشد.

بر اساس پستی که Digital Chat Station در شبکه‌ی اجتماعی Weibo منتشر کرده، هواوی می‌تواند نسخه‌ی ۴G چیپست‌های اسنپ دراگون ۷۷۸G را هم برای گوشی‌های غیر پرچم‌دار خود (احتمالا سری نوا ۹) سفارش دهد. سال آینده که اسنپ دراگون ۸۹۸ رونمایی می‌شود هم این کمپانی تنها می‌تواند به نسخه‌ی ۴G آن دسترسی داشته باشد.

سری میت پرچم‌داران دیگر هواوی هستند که در واقع پیشرفته‌ترین گوشی‌های این شرکت محسوب می‌شوند. این سری معمولا در سه‌ماهه‌ی چهارم سال راهی بازار می‌شوند، اما امسال چینی‌ها محبور شدند معرفی و عرضه‌ی سری میت ۵۰ را به سال ۲۰۲۲ موکول کنند. به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد این سری به نسخه‌ی ۴G از چیپ اسنپ دراگون ۸۹۸ مجهز شوند.

آخرین باری که هواوی از چیپ طراحی شده توسط خودش در گوشی‌های هوشمندش استفاده کرد، سال گذشته بود که سری میت ۴۰ و P40 به چیپ کایرین ۹۰۰۰ مجهز شدند. این تراشه توسط کمپانی TSMC و با فناوری ۵ نانومتری تولید شد. پیش از اینکه آمریکا چیپست‌های پیشرفته را هم برای هواوی ممنوع کند، این شرکت پس از اپل دومین مشتری بزرگ TSMC بود.

پس از تحریم‌ هواوی در سال ۲۰۱۹ که بسیاری از شرکای تجاری و زنجیره‌ی تأمین این شرکت را از همکاری با کمپانی چینی منع کرد، هواوی حتی مجبور شد سبستم عامل اختصاصی خود را توسعه دهد؛ زیرا از دسترسی به بسیاری از سرویس‌های گوگل هم محروم شده بود.

آخرین نسخه‌ از سیستم عامل هارمونی هواوی با نام HarmonyOS 2.1 عرضه شده است که طبق آخرین آمار، سرویس‌های موبایلی آن (جایگزین سرویس‌های گوگل پلی) در حال حاضر بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر دارد. همچنین، HMS یا همان «سرویس‌های موبایل هواوی» با بیش از ۲/۷ میلیون توسعه دهنده‌ی ثبت شده، از این نظر در جایگاه سوم ایستاده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.