×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
هوش مصنوعی، زمینه‌ساز تحولات عظیم در جهان  آینده / هدفگذاری تربیت ۶ هزار نیروی انسانی متخصص

دکتر جمشید صباغ‌زاده، قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات در مراسم تفاهم‌نامه  دانشگاه علوم و تحقیقات با شرکت دانش‌بنیان هشت بیت خاطرنشان کرد:‌ این تفاهم‌نامه قدم اول است اما امید است که در اجرا عمق یابد. یکی از ایرادات سایر تفاهم‌نامه‌ها این بوده است که با بخش‌های دولتی عقد تفاهم شده است اما اکنون که بخش خصوصی وارد عرصه شده است امید بیشتری به اجرایی شدن وجود دارد.

چشم‌انداز وسیع هوش مصنوعی در جهان

وی افزود:  دانشگاه علوم و تحقیقات جزو دانشگاه‌های موفق کشور است و تاکنون هم در اعتبار فاصله زیادی با دانشگاه آزاد دارد و هم از نظر تعداد مقالات و پژوهش‌ها در سطح دانشگاه‌های دولتی است، بنابراین هم‌افزایی شرکت دانش‌بنیان موفق در عرصه صنعت با دانشگاه اقدام مبارکی است. هوش مصنوعی در این افق‌ها که تصور می‌شود نیست و چشم‌انداز بسیار وسیع‌تری برای آن متصور هستیم.

صباغ‌زاده خاطرنشان کرد: یادگیری، تحلیل و قضاوت می‌تواند حاصل دوره‌های پیشرو باشد و منبعی خواهد بود که نخبگان را کشف کرده و قدم خیری است که می‌توان از دستاوردهای آن بهره برد.

قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات عنوان کرد: تفاهم‌نامه اکنون در مسیرآموزش است. واحد علوم و تحقیقات اکنون دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و درازمدت نیز برگزار می‌کند و محور کار در این تفاهم‌نامه آموزش است تا بخشی از این صنعت که فعال و حرفه‌ای است بتواند تجربیات خود را در این دوره‌ها منعکس کند.

تربیت نیروی انسانی ماهر در زمینه هوش مصنوعی

صباغ زاده افزود: در کنار آموزش قرار است نیروی انسانی متخصص تربیت شود که این آموزش دستاورد بزرگ ما است تا به کارگیری و کشف نیروی انسانی متخصص در این حوزه صورت گیرد. واقعیت این است که با وجود راه‌اندازی رشته هوش مصنوعی نیروی انسانی متخصص و کارآمد به اندازه کافی وجود ندارد و باید آموزش‌های لازم برای آنها انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که این دوره‌ها چه مدت زمانی دارند، اظهار کرد:‌ این دوره‌ها کوتاه‌مدت و از یک تا شش ماهه است اما در کنار آن دوره‌های مهارت‌‌اموزی و مهارت آفرینی می‌تواند شکل مناسبتری به این دوره‌ها ببخشد. از دل این دوره ها نیز دانشجویان جدید تربیت می‌شوند، در دوره فوق‌لیسانس و دکترا دانشجویان جدیدی که وارد می‌شوند می‌توانند از فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها باشند.

صباغ‌زاده خاطرنشان کرد: امروز تفاهم‌نامه مشترک میان دانشگاه علوم تحقیقات و یکی از شرکت های مجموعه شرکت های دانش‌بینان دانیال موج به عنوان یکی از شرکت‌ها موفق در عرصه تکنولوژی است، امضا شد و افرادی که در زمینه هوش مصنوعی آموزش می‌بینند قادر خواهند بود در پروژه‌های اجرایی و صنعتی خدمات لازم را ارایه دهد.

وی با بیان اینکه در سطح کشور پروژه‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی یا IT و IOT اعلام نیاز می‌کنند به سختی قادر هستند که نیروی انسانی متخصص را جذب کنند و برگزاری این دوره‌ها می‌تواند مهارت لازم را دانش‌آموختگان دانشگاهی ایجاد کند، تصریح کرد: برگزاری این دوره‌ها تاکنون در کشور اندک بوده است و دوره‌هایی که در نرم‌افزار یا کامپیوتر بوده است  محدود و در سطح آموزش اپ‌ها بوده است.

 قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد:‌ هوش مصنوعی ، عرصه‌ای نوین در علم است همانند نانو که ۱۵ سال پیش در جهان گام‌های نخستین را طی می‌کرد اکنون هوش مصنوعی در ابتدای راه  قرار دارد. هوش مصنوعی علمی جدید است که در دنیا مورد توجه قرار گرفته و در دنیا پژوهش‌ها و گام‌هایی در آن برداشته شده اما ایران با آنها فاصله دارد و اراده تاسیس دانشکده هوش مصنوعی نیز این بوده است که در این زمینه شروع به فعالیت کند.

صباغ‌زاده عنوان کرد: هوش مصنوعی با آی تی و ای او تی متفاوت است. آموزش‌ها در هوش مصنوعی عمیق و مبتنی بر تحلیل است و در آینده تحولی عظیم در جهان ایجاد خواهد کرد.چشم‌انداز هوش مصنوعی بسیار دور دست است و گفته می‌شود در آینده تعداد ربا‌ت‌های هوشمند می‌تواند از تعداد افراد و ساکنان شهرها بیشتر باشد.

وی افزود: در شهرهای هوشمند، ماشین‌ها تفکر می‌کنند، قضاوت کرده و بسیاری از امور را برای انسان‌ها انجام خواهند داد. ابزارهای اولیه هوش مصنوعی در کشور موجود است ایران در کامپیوتر، نانو و ریاضی توانمند و قوی است و هدایت هوشمند و تفکر وجه جدیدی از ابزارهای هوشمند در آینده خواهد بود.

هدفگذاری تربیت ۶ هزار نیروی انسانی متخصص در سند هوش مصنوعی کشور

مرتضی شیخ‌زاده، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات هشت بیت در مراسم امضای تفاهم‌نامه با واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد:  بعد از تعیین خطی‌مشی‌هایی براساس منویات مقام معظم رهبری مترصد آن شدیم تا گام‌هایی را به عنوان یک شرکت‌ دانش‌بنیان برداریم و جمعی از جوانان متخصص در این شرکت دانش‌بنیان گرد هم آمده‌اند.

شیخ‌زاده با بیان اینکه امروز نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور در راستای  تحقق منویات مقام معظم رهبری تبیین شده است اظهار کرد:‌ در بخشی از این سند راه مشخص شده  است که ایران باید ۶۰۰ هزار نفر متخصص هوش مصنوعی را تربیت کند و تلاش و هدف گذاری شرکت هشت بیت، تحقق یک درصد از این تعهد ملی است و امیدواریم با حمایت سازمان ها و نهاد های ملی بتوانیم نخبگان کشور را گردهم آورده تا ۶۰۰۰ نیروی متخصص را در سایه اعتماد دانشگاه علوم و تحقیقات کشور به این شرکت، تربیت کنیم.

نقطه اتصال علم به صنعت هستیم

وی با بیان اینکه ما در بخش خصوصی به عنوان نقطه اتصال علم به صنعت هستیم، ‌اظهار کرد:‌ به عنوان یک فارغ‌التحصیل رشته هوش مصنوعی باید بگویم که اموخته‌های دانشگاهی و دروس آن می‌تواند بنیان و اساس مناسبی در علم باشد اما نمی‌تواند در فارغ‌التحصیلان ایجاد تخصص کند و با صرف تحصیلات دانشگا‌هی نمی‌توان متخصصان هوش مصنوعی تربیت کرد.

شیخ‌زاده عنوان کرد:‌ پردازش تصویر، یادگیری ماشین و رشته‌ها و شاخه‌های علمی نمی‌تواند با صرف آموخته‌های دانشگاهی ممکن باشد به همین دلیل با مشورت با دانشگاه علوم و تحقیقات مقرر شد اولین دوره در این خصوص برگزار شود و برنامه‌ریزی‌های لازم به این منظور انجام شده و ضمن تعیین سرفصل‌ها، اساتید درجه یک و ممتاز از سراسر کشوربرای آموزش در این دوره‌ها انتخاب شده‌اند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هشت بیت دانیال افزود: عنوان نخستین دوره برگزاری «شهرهای هوشمند و جوامع هوشمند» است و پس از آن در جامعه هوشمند ، پردازش تصویر، یادگیری ماشین و سایر رشته‌ها نیز دوره‌هایی برگزار خواهد شد.

شیخ‌زاده با تاکید براینکه نخستین دوره با عنوان شهر هوشمند برگزار خواهد شد، عنوان کرد:‌ علاوه بر اساتید مجرب دانشگاهی از افرادی که بنیه علمی موفق داشته‌اند و اکنون در صنعت و تخصص خود درخشیده و محصولی نیز تولید کرده‌اند، استفاده خواهد شد و رایزنی‌هایی نیز با معاونت علمی ریاست‌جمهوری انجام شده است تا برخی از نخبگان را به عنوان استاد دعوت به همکاری کنیم.

وی ادامه داد:‌ شرکت هشت بیت زیرمجموعه شرکت دانیال موج است و هشت بیت اصلی دارد که شامل سخت‌افزار، نرم‌‌افزار، شبکه، موبایل ، امنیت،‌آموزش الکترونیک و هوش مصنوعی است و وظیفه‌ای است که از سوی دکتر صمدیانی مدیرعامل گروه شرکت های دانیال موج بر دوش ما گذشته شده است تا بتوانیم زکات تخصص خود را از طریق آموزش بپردازیم.

در ادامه این نشست بابک مظفری، معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات نیز با ابراز خرسندی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری واحد علوم و تحقیقات و شرکت دانش‌بنیان هشت بیت اظهار کرد:‌ هوش مصنوعی یکی از علوم مشترک میان علوم امروزی است به گونه‌ای که در واحد علوم و تحقیقات علاوه بر هوش مصنوعی در حوزه حمل و نقل هوشمند  و هم در حوزه دانشکده راه و ترابری و معدن، اقدام‌ها و پروژه‌هایی در جهت هوشمندسازی معادن، پل‌ها و سایر سازه‌ها اجرایی شده است و از وجود اساتید برجسته‌ای بهره برده‌ایم.

وی اظهار کرد:‌ این امیدواری وجود دارد که این هم‌افزایی موجب شود تا هم مجموعه ما با مسائل روز صنعت و جامعه آشنا شود و هم این دانش را که در نزد اساتید مختلف موجود است را عملیاتی کرد.

وی افزود: همه باید بتوانیم در جهت حل یک مسئله تلاش کنیم و این امیدواری وجود دارد که با سرعت بیشتری در کنار هم گام برداریم.

در ادامه این نشست ساسان بابایی، معاونت توسعه و مدیریت منابع واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: ارزش این تفاهم‌نامه در نوع کار و موضوع تفاهم‌نامه است که با محوریت هوش مصنوعی انجام خواهد شد. هوش مصنوعی یک موضوع کم‌کارشده در کشوراست و این انتظار وجود دارد که در آینده بیشتر به آن پرداخته شده و مورد استفاده واقع شود.

صمد صمدیانی، عضو هیأت علمی دانشکاه مخابرات و مدیرعامل گروه شرکت های دانش بنیان دانیال موج که مسئولیت ریاست هیأت مدیره شرکت توسعه فناوری اطلاعات هشت بیت دانیال را نیز بر عهده دارد در پایان ضمن تقدیر از اعتماد ریاست دانشگاه علوم و تحقیقات افزود : وظیفه امروز ما تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و جلوگیری از خروج نخبگان کشور است و تمام واحد های دانش بنیان کشور دراین حوزه مسئولیت دارند . به همین جهت ما شعار “ما میتوانیم ” را سرلوحه فعالیت های خود قرارداده ایم و به حول و قوه الهی امروز توانسته‌ایم تولیداتی را در لبه تکنولوژی روز دنیا داشته باشیم .

تجارت گردان | هوش مصنوعی، زمینه‌ساز تحولات عظیم در جهان آینده / هدفگذاری تربیت ۶ هزار نیروی انسانی متخصص
تجارت گردان | هوش مصنوعی، زمینه‌ساز تحولات عظیم در جهان آینده / هدفگذاری تربیت ۶ هزار نیروی انسانی متخصص

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.