×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | هیجانی معامله نکنیم

این کارشناس بازار سرمایه، ضمن بررسی روند معاملات در چند وقت اخیر به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: فاصله گرفتن بازار از توان کارشناسی، موضوع مبتلا به چند سال اخیر بازار است؛ به این معنی که بسیاری از معاملات بر مبنای تحلیل‌های اقتصادی و بر مبنای سود و زیان و حتی نرخ رشد شرکت‌ها شکل نمی‌گیرد، بلکه اغلب این خرید و فروش‌ها هیجانی بوده و در واقع حرکتی توده‌وار به سمت برخی از صنایع هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران اضافه کرد: در این راستا نخستین خبر تاثیرگذار بر بازار سرمایه می‌تواند «حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی» باشد، به طوریکه قبل از وجود تحلیلی مناسب اغلب سرمایه‌گذاران این مطلب را به عنوان یک شوک در نظر می گیرند؛ آنها فارغ از بررسی دقیق تاثیرات مثبت و منفی  این خبر به سمت خرید هیجانی سهام پیش می‌روند.

وی ادامه داد: همانطور که در بالا اشاره شد، این موضوع می‌تواند نکات مثبت و منفی داشته باشد. از سمتی می‌تواند منجر به افزایش نرخ محصولاتی شود که از شمول قیمت‌گذاری خارج شده اند و از طرفی دیگر می‌تواند روی تقاضا برای مصرف محصولات آنها نیز تاثیر داشته باشد؛ بنابراین موضوع احتمال حذف دلار دولتی برای کالاهای مشمول، در مورد هر شرکتی باید به طور مجزا و با جزییات مربوط به آن مجموعه بررسی و تحلیل شود.

اسدالهی در تحلیلی از شرکت های کوچک و متوسط در فضای کنونی گفت: فضای کلی موجود بازار نشان می‌دهد در بخش شرکت‌های کوچک و متوسط که بعضا سودهای بالایی را در چند ماه گذشته (به خصوص از ابتدای سال جاری) برای سهامدارانشان ایجاد کرده‌اند، بخش عمده ای از این سودها ناشی از حرکت توده‌وار برای انجام معاملات است که بر این مبنا می‌تواند حاشیه سود قابل توجهی را برایشان دنبال داشته باشد.

وی در خصوص شرکت‌های بزرگ نیز اظهار کرد: این شرکت‌ها با داشتن مدیریت‌ مبتنی بر تخصص هر کدام به سمت پرتفوی‌سازی رفتند. در این راستا عمده درآمد این قبیل شرکت‌ها ناشی از فعالیت اصلی خود شرکت نیست، بلکه آنها شرکت‌های کوچک و متوسط و پرتفوی‌های مناسبی را در زیرمجموعه خود دارند.

این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد کرد: بهتر است که این شرکت‌ها حتما از این دست سهم‌ها در پرتفوی خود داشته باشند. درست است که در قیمت‌های جهانی به خصوص در بخش فلزات اساسی با کاهش نرخ رو به رو بودیم، اما اگر EPS کارشناسی را برای شرکت‌ها با قیمت‌های کنونی در نظر بگیریم، همچنان P/E های مناسبتری را دارند.             

اسدالهی مهمترین عامل برای ورود سرمایه به شرکت‌ها را انتظار EPS شرکت برای آن سال و سال‌های آتی دانست و تاکید کرد: این موضوع باید مبنا و مورد ملاک ارزیابی قرار بگیرد.

وی در خصوص صنایعی که می‌توانند همچنان حرکت رو به جلویی را داشته باشند، اشاره کرد: صنعت دارویی مناسب است که می تواند محل جذابی برای سرمایه‌گذاری باشد. همچنان بنابر نظر اغلب کارشناسان بازار هم صنایع بزرگی مانند شیمیایی و حتی فلزات اساسی به دلیل داشتن EPS های مناسب، صنعت‌های جذابی هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران در پایان بیان کرد: صنایعی که از تلاطمات اخبار کنونی تاثیر می‌پذیرند، مانند صنایع غذایی هم می‌توانند بازده‌های متوسطی را در بازه زمانی میان مدت هم داشته باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.