×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
هیچگونه مجوز صیدی به چینی‌ها صادر نشده است/ برای تامین سوخت صیادان هیچ مشکلی نداریم

تجارت گردان | هیچگونه مجوز صیدی به چینی‌ها صادر نشده است/ برای تامین سوخت صیادان هیچ مشکلی نداریم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایلنا، علی خون‌میرزایی در نشست خبری به مناسبت نکوداشت هفته جهاد کشاورزی با بیان اینکه برخی حوادث از جمله سیل در سال گذشته موجب وارد شدن خسارات متعدد و سنگینی به شیلات و استخرهای پرورشی شد، گفت: علیرغم فضای دلهره و ناامیدی به این اتفاقات برای شیلات ایجاد کرد، پرورش دهندگان با همت خود و حمایت‌های سازمان شیلات مجدداً توانستند فعالیت آبزی‌پروری خود را از سر بگیرند به طوری که دستاوردهای آن غیرقابل باور است. برای نمونه از میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصولات شیلاتی که هر ساله تولید می‌شد در سال گذشته این میزان به یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسید.

وی ادامه داد: همچنین مصرف سرانه آبزیان نیز از آنچه که سازمان برنامه تکلیف کرده بود بیشتر شده و این رقم از ۱۳ کیلوگرم به ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم رسید. همچنین تداوم و تشدید تحریم‌ها و فضای موجود به واسطه بیماری کرونا در دو ماه پایانی می‌توانست عرصه تولید عرضه و صادرات را تحت تاثیر قرار دهد و به طبع تراز تجاری ما را با کاهش روبه‌رو کند اما خوشبختانه این تراز مثبت بود که به نوعی مایه امیدواری ما به حساب می‌آید.

خون‌میرزایی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه آبزیان امیدواریم شعار جهش تولید محقق شود، گفت: شیلات ظرفیت‌های بسیار بالایی را برای دستیابی به شعار جهش تولید دارا است و برای دستیابی به آن باید بتوانیم بازار و کشورهای هدف را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه رویکرد ما پرورش ماهی، میگو و سایر آبزیان در سواحل و دریا با ملزم بودن به رعایت توصیه‌های محیط زیستی است، بیان داشت: سعی می‌کنیم تولیدات ما پایدار بوده و به منابع محیط زیستی آسیبی وارد نکند. همچنین باید تولیدات ما صادرات‌محور و تقاضامحور باشد و به گونه‌ای صورت گیرد که سازگار با محیط زیست بوده و کمترین آسیبی به محیط زیست وارد نکند چراکه ما پاسدار محیط زیست هستیم و امانتی است که در دستان ما قرار دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص طرح یاوران تولید در عرصه شیلات گفت: با توجه به ظرفیت‌های انسانی، نیاز موجود و نیروی متخصص موجود، طرح‌هایی برای این مسئله در دست اقدام است و خوشبختانه ظرفیت بسیار بالایی از نیروی انسانی برای توسعه تولید شیلات وجود دارد. با توجه به مراکز تحقیقاتی و جامعه دانش‌آموخته، فرصت بسیار خوبی برای استفاده از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور در جهت دستیابی به افزایش تولید تکلیف شده سازمان برنامه و بودجه وجود دارد.

خون‌میرزایی در مورد صادرات شیلات در فضای بیمارگونه موجود در جهان بیان داشت: حل برخی از مشکلات موجود در این مورد خارج از اختیارات ما است اما به طور کلی دو رویکرد اساسی را برای دستیابی به رشد صادرات مدنظر داریم. مورد اول؛ تحلیف تقاضا در داخل کشور و دسترسی سازمان‌های حمایتی مانند تعاونی‌های روستایی به شیلات و خرید حمایت‌گونه این مراکز است که موجب افزایش سرانه مصرف شیلات خواهد بود. مورد دوم؛ صادرات به صورت کنسرو و فرآوری شده است و با توجه به آنکه اغلب این محصولات فرآوری می‌شوند، دغدغه‌های صادراتی در فضای کرونا برای این محصولات وجود دارد. همچنین توجه شود که کشورهای هدف صادراتی ما افزایش یافته و عمده بازرگانان در آن متخصص و کارشناس هستند، کشورهای هدف صادراتی جدید ما کشورهای اوراسیا، آسیای جنوب شرقی مانند چین، عمان، قطر، مالزی و گرجستان است.

وی در خصوص شیوه قیمت‌گذاری شیلات نیز گفت: محصولات ما به جز در برخی کنسروها، تابع قیمت‌گذاری نبوده و تابع عرضه و تقاضا هستند و به طور کلی آبزیان نسبت به سایر پروتئین‌های حیوانی قیمت کمتری داشته و تنوع محصولی موجب تنوع قیمتی می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تن ماهیان نیز اظهار کرد: توجه کنید که ما در جنوب کشور منابع و ذخایر بسیار مناسب برای آبزیان درشت و خانواده تن ‌ماهیان داریم، به طوری که در اقیانوس هند که عمده منبع صید ماهیان تن است، دارای رتبه دوم و در غرب آسیا دارای رتبه اول صید و بهره‌برداری ماهیان تن را داریم. بنابراین کشور ما یک تولیدکننده برتر در منطقه بوده و می‌تواند عمده مصرف نیاز داخل را تامین کند.

خون‌میرزایی افزود: میزان تولید ما در تن ماهیان ۲۵۰ هزار تن است و بخش عمده آن در داخل مصرف می‌شود و بخش دیگر آن با توجه به ارزش افزوده در قالب کنسرو به کشورهای دیگر صادر می‌شود. میزان صید ما از آبهای فراساحل حدود ۱۶۵ هزار تن است. به همین دلیل امیدواریم مصرف ماهیان را در داخل کشور افزایش دهیم و بتوانیم با به‌روزرسانی ظرفیت ناوگان در فراساحل، میزان تولید تن ماهیان را بدون فشار بر آبهای فراساحلی افزایش دهیم. لازم به ذکر است که در سال گذشته حدود ۷۴۰ میلیون قوطی تن ماهی تولید شده و علیرغم تغییر نرخ ارز، انواع ماهیان تن وارد شده است.

وی در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد نیاز واردات ماهیان تن نیز گفت: دیگر به مانند گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات بسیاری از کالاها اختصاص نمی‌یابد اما میزان مورد نیاز ارز برای واردات تن ماهیان از هر نوع ارزی که باشد در کارگروه ذیربط لحاظ می‌شود و تاثیری بر میزان واردات ندارد.

رئیس سازمان شیلات ایران در مورد خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اعمال شوک الکتریکی از طرف چینیان برای صید آبزیان نیز گفت: هیچگونه مجوزی برای صید در داخل کشور به چینیان ارائه نشده است و آنها در آبهای سرزمینی ما وجود ندارند بنابراین زمانی که آنها نمی‌توانند در آبهای ما حضور داشته باشند، نمی‌توان در خصوص روش صید آنها نظر داد. همچنان که اگر توجه کنید نوع کشتی و نوع صید بیانگر این است که فیلم در محدوده آبهای ایران نیست.

خون‌میرزایی در خصوص کمبود سوخت صیادان در برخی از استان‌ها گفت: به همه صیادان که مجاز به صید هستند سهمیه سوخت تخصیص یافته است و میزان این سهمیه تابع قوانینی است که سازمان فائو معین کرده است که برای آن برخی از پارامترها مانند نوع و مصرف موتور و فاصله صید مطرح است. بنابراین اگر این میزان سوخت پاسخگوی نیاز صیادان نباشد، آماده بررسی آن و تامین سوخت موردنیاز آنها هستیم چراکه ما برای تامین سوخت جامعه صیادی هیچ مشکلی نداریم.

وی در مورد واردات تخم چشم زده بیان داشت: توجه کنید که ما در صنعت پرورش ماهی قزل‌آلا رتبه نخست را در جهان دارا هستیم و سالانه نزدیک به ۱۸۰ هزار تن تولید این نوع ماهی در کشور صورت می‌گیرد و آنچه که موجب شده این صنعت در داخل کشور رشد یابد نوع ماهی و میزان تقاضای بازار است که متناسب با نیاز پرورشی ما مراکز تکثیر نیز توسعه یافت اما ما در صنعت پرورش بچه ماهی مورد نیاز، پرورش قزل‌آلا به دلیل عدم توجه و سرمایه‌گذاری به مولدین و لارها نتوانستیم موفق عمل کنیم و مولدسازی در داخل کشور متناسب با روند کارهای اصلاح نژادی پیش نرفت به گونه‌ای که سایر کشورها توانستند با کارهای اصلاح نژادی، تخم قزل‌آلای بهتری را وارد بازار کنند. همچنین به دلیل برخی بیماری‌های ویروسی موجود در دهه اخیر در تولید آبزیان موجب وارد شدن آسیب برای تولید تخم چشم زده شد بنابراین بخشی از نیاز ما از خارج از کشور تامین شد.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه باید بیش از این در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کردیم، افزود: برای تامین این نهاده‌های باکیفیت با کشورهای اسپانیا، فرانسه و شرکت‌های بزرگ جهانی که دارای رتبه بوده و می‌توانند تخم چشم زده باکیفیت تولید کنند مورد استقبال داخل نیز می‌باشد.

خون‌میرزایی عدم تخصیص ارز دولتی را از دیگر دلایل عدم دستیابی به تولید تخم چشم زده بیان کرد و گفت: دلیل برخی از سیاست‌های اقتصادی کشور و محدودیت‌های ارزی به این حوزه توجه نمی‌شود اما ضریب خودکفایی تامین تخم چشم زده نسبت به تولید پرورشی افزایش یافته به طوری که این ضریب از ۲۵ درصد در سال ۹۷ به ۳۳ درصد رصید و امیدواریم در سال جاری در راستای تقویت خودکفایی، میزان و نسبت تولید در داخل کشور را افزایش دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.