×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | واحد بخار نیروگاه گل گهر با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود/ ۲۵۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل/ مذاکره با شرکت ایتالیایی و بانک روس

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا؛ امیر دودابی‌نژاد در نشست خبری با اعلام اینکه فاز بخار نیروگاه گوهران روز دوشنبه توسط رئیس جمهور افتتاح می‌شود، اظهار داشت: فاز گاز نیروگاه در زمستان سال ۹۶ افتتاح شد و در تاریخ ۲۲ تیر ۹۸ نیز واحد بخار با شبکه سراسری سنکرون شد.

وی با بیان اینکه این نیروگاه ۴۹۲ مگاواتی دو واحد ۱۶۶ مگاواتی گازی و یک واحد ۱۶۰ مگاواتی بخار دارد، افزود: راندمان واحد گاز نیروگاه ۳۴ درصد و راندمان کل بلوک ۴۹ درصد است.

مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی تصریح کرد: مصرف گاز نیروگاه ۴۵ هزار متر مکعب در ساعت و در صورت استفاده از سوخت دوم ۴۵ هزار لیتر در ساعت گازوئیل مصرف می‌شود که برای ذخیره‌سازی سوخت مایع دو مخزن ۲۰ هزار لیتری تعبیه شده که به مدت ۲۰ روز سوخت مورد نیاز نیروگاه را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه بخش عمده سرمایه‌گذاری از طریق فاینانس مپنا بوده است افزود: برق حرارتی ۲۰۰ مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق نیروگاه را دارد و مابقی به مصرف واحدهای صنعتی مجموعه می‌رسد.

دودابی با بیان اینکه با تکمیل واحد بخار نیروگاه ۲۵۰ میلیون لیتر در سال در مصرف گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود خاطرنشان کرد: ۱۶ هزار مگاوات ظرفیت این نیروگاه گازی است و امیدواریم منابع لازم جهت تکمیل بخش بخار تامین شود.

وی یادآور شد: طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در صورتی که سرمایه‌گذاری تکمیل واحد بخار تضمین شود هزینه‌ها از سود حاصله قابل پرداخت خواهد بود.

مذاکره با شرکت ایتالیایی و بانک روس

در ادامه این نشست، تقی‌زاده اظهار داشت: با هدف تامین انرژی کارخانجات صنعتی و مدنی سایت گل‌گهر یک نیروگاه با ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات طراحی و مطالعات آن انجام شد و برنامه‌ریزی شده که در سه فاز ۵۰۰ مگاواتی اجرا شود.

وی با بیان اینکه بلوک اول ۵۰۰ مگاواتی اکنون وارد مدار است، افزود: این نیروگاه دو واحد گازی با ظرفیت ۳۴۲ مگاوات و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی دارد که واحدهای گازی دو سال است که در مدار بوده و واحد بخار نیز تیرماه سنکرون و ابتدای مهرماه واحد فاز بهره‌برداری تجاری شد.

مدیرعامل انرژی تابان امید تصریح کرد: انرژی خروجی نیروگاه از طریق پست به خط نیریز – سیرجان تزریق می‌شود و مصارف صنعتی را تامین می‌کند.

وی جمع سرمایه‌گذاری بلوک اول را ۲۸۰ میلیون یورو اعلام کرد که ۷۰ درصد آن از سوی مپنا فاینانس شده است.

وی افزود: بلوک یک نیروگاه از نوع کلاس اف و با راندمان ۴۸ درصد در حال بهره‌برداری است بلوک دو نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات، و کلاس اف و راندمان ۵۸ درصد طراحی شده مطالعات FS انجام شده که با مشارکت شرکت مپنا و آنسالدوی ایتالیا و فاینانس ۵۰۰ میلیون یورویی توسط اگزیم بانک روسیه انجام می‌شود.

وی همچنین گفت: مطالعات بلوک ۳ نیز انجام شده و بعد از اجرایی شدن بلوک ۲ وارد فاز اجرای بلوک سوم نیروگاه خواهیم شد.

همچنین مجید دبیران با بیان اینکه پست بلافصل نیروگاه گوهران بزرگترین پست در کشور است اظهار داشت: با همه موانع کشور به دست نیروهای داخلی در حال پیشرفت است و این برگ زرینی در افتخارات ایران اضافه می‌کند.

وی با بیان اینکه پست بلافصل نیروگاه گوهران یک موقعیت استراتژیک دارد که آن را از نیروگاه‌های دیگر متمایز می‌کند افزود:‌ این پست به شبکه سراسری متصل بوده و تامین انرژی را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت گوهرانرژی سیرجان با بیان اینکه این پست در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار قابلیت اتصال سه بلوک سیکل ترکیبی را دارد افزود: از پایین‌دست قابلیت برقراری تامین انرژی کارخانجات فولادی گل‌گهر را دارد و قابلیت اتصال به چهار پست ۴۰۰ و ۲۲۰ ولت را دارد.

وی افزود: این پست در سال ۹۲ با ۱۲۰ میلیارد تومان احداث شد و امروز ۳۷۰ میلیارد تومان ارزش دارد و قابلیت اطمینان ویژه‌ای را در سطح منطقه ایجاد کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.