×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
واردات حدود ۸۵ درصد از نیاز کشور به دانه‌های روغنی/ اجباری کردن الگو کشت برای تغییر شرایط کشاورزی

به گزارش تجارت گردان ، علیرضا مهاجر در گفت‌وگو با میزان، درباره موانع تولید دانه‌های روغنی کلزا، گفت: دانه‌های روغنی در کشور یکی از محصولاتی است که بیشترین وابستگی را به خارج از کشور داریم به علت اینکه روغن را در سبد کالای اساسی گذاشتیم و با ارز دولتی وارد می‌کنیم.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: دانه‌های روغنی را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد کشور می‌کنیم درصورتی‌که تولید این دانه در داخل کشور با ارز  ۴ هزارو ۲۰۰ تومان امکان‌پذیر نیست، زیرا همه عوامل تولید با ارز آزاد محاسبه می‌شود و ترجیحاً کارخانه‌دار از خارج دانه روغنی وارد می‌کند، چون به‌صرفه‌تر است و کشاورز هم دیگر تولید نمی‌کند.

وی افزود: بعضی سال‌ها دولت با پرداخت یارانه به تولید داخل کمک کرده تا مقداری از تولید را جبران کند، ولی بازهم به علت اختلاف زیاد امکان جبران نیست به همین دلیل نتوانست نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم.

مهاجر بیان کرد: مانع دوم تولید بحث مصرف است روغن را نسبت به متوسط جهانی زیاد مصرف می‌کنیم که عوارض بهداشتی نیز دارد و رسانه‌ها به دلیل اینکه روغن درآمد بالایی دارد تبلیغات گسترده می‌کنند و هرروز میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند که با افزایش میزان سرانه، واردات نیز افزایش پیدا می‌کند.


مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از دلایل مشکل اساسی وابستگی ما به خارج از کشور مصرف بیش‌ازاندازه روغن است که برای سلامتی ضرر دارد.

وی اظهار کرد: مانع سوم این است که کشور ایران کم آب است و اکثر محصولات دانه‌های روغنی به‌استثناء کلزا و بقیه در تابستان کشت می‌شوند که نیاز به آب‌دارند به‌عنوان‌مثال سویا در تابستان باید کاشته شود تا کنجاله برای دام و طیور تأمین شود و قیمت سویا ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان شده، اما همزمان قیمت برنج از ۲۵ هزار تومان به ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان رسیده است و زارع ترجیح می‌دهد به‌جای کشت دانه‌های روغنی برنج بکارد؛ لذا اگر بتوانیم تعادلی در قیمت ایجاد کنیم و محصولاتی که کم آب‌تر هستند مثل کنجد را در داخل کشور توسعه دهیم قسمت زیادی از نیاز کشور را در داخل تأمین کرده‌ایم.

مهاجر درباره میزان تولید و برداشت کلزا گفت: هم‌اکنون حدود ۲۶۰ هزار تُن کلزا تولیدشده که حدود ۵۴ هزار تُن توسط دولت و بخش خصوصی خریداری‌شده است و بیش از ۹۵ درصد پول کشاورزان را پرداخت کرده‌ایم در انتهای برداشت کلزا هستیم سویا ۲۳ هزار هکتار کشت‌شده و کنجد را نیز حدود ۲۵ هزار هکتار کشت کرده‌ایم آفتابگردان نیز حدود ۳۰ هزار هکتار شده است و همچنان این کشت‌ها ادامه دارد.

وی در خصوص اینکه در حال حاضر واردات صورت می‌گیرد گفت: حدود ۸۵ درصد از نیاز کشور یعنی روغن و کنجاله که برای دام و طیور است از خارج از کشور وارد می‌شود.

مهاجر درباره اینکه چه میزان اعتبار برای دانه‌های روغنی اختصاص داده‌شده افزود: امسال حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای دانه‌های روغنی در نظر گرفتند که قسمتی به‌صورت تملک دارایی و قسمت به‌صورت جاری است.


وی در خصوص اینکه خوزستان دچار تنش آبی شده و برای رفع مشکلات کشت چه تغییر و تحولات باید در ساختار کشاورزی صورت گیرد، گفت: در خوزستان به‌جای برنج که سال گذشته ۲۵۰ هزار هکتار کشت شد و امسال نیز ۷۰ هزار هکتار برنج کشت‌شده است باید محصول دیگری با مصرف آب کمتری کشت کنند، زیرا محصول برنج مختص به استان مازندران و گیلان است و آب فراوانی نیاز دارد در صورتی که آب خوزستان باید صرف محصولات اساسی شود، اما به علت اینکه قیمت برنج افزایش پیداکرده نمی‌شود کشاورزان را به‌زور به کشت محصولی اجبار کرد و دولت اقدامی نکرده تا الگوی کشور را اجباری کند هر محصولی که در بازار گران‌تر باشد همان محصول را می‌کارند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر بخواهیم شرایط را تغییر دهیم باید الگوی کشت را اجباری کنیم و کنجد که کم‌مصرف‌ترین محصول است را برای کشت سیاست‌گذاری کنیم تا کشور را از واردات تااندازه‌ای زیاد نجات دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.