×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
واردات لوازم خانگی به نفع تولید داخلی نیست/حضور برندهای خارجی به شرط سرمایه‌گذاری

تصلا-دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در واکنش به جلسه فعالان صنعت لوازم خانگی با وزیر صمت گفت: موضوع مهمی که در جلسه فعالان صنعت لوازم خانگی با وزیر صمت مطرح شد، بحث دغدغه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در خصوص رفتار با فعالان این صنعت بود. معمولا طی سال‌های اخیر روال به این شکل بوده که هر زمان  کشور تحریم بوده و قیمت نفت و درآمدهای نفتی پایین آمده است، تاکید مسئولان بر تولید ملی  و اشتغال بوده است. اما هر زمان گشایشی حاصل شده و درآمد نفتی و ارزی افزایش یافته، واردات هم آزاد شده و به روند تولیدی داخلی ضربه زده است.

وی افزود: این روال معمولا طی سال‌های اخیر تکرار شده و با تغییر دولت‌ها هم تفاوتی ایجاد نشده است. هر دولتی که درآمد ارزی داشته، تاکید بر آزادسازی واردات داشته و در شرایط تحریم تولیدکنندگان و کارآفرینان بودند که باید جور کاهش درآمدهای نفتی و ارزی را می‌کشیدند.

شهیدی ادامه داد: درخواست فعالان صنعت لوازم خانگی در نشست با وزیر این بود که به این وضعیت نابسامان رسیدگی شود و امکان برنامه‌ریزی ایجاد شود و با تنظیم یک لایحه و ارائه به مجلس ممنوعیت واردات  لوازم خانگی استمرار داشته باشد و با تغییر دولت و وزیر وضعیت بلاتکلیفی برای فعالان این صنعت به وجود نیاید. درخواست ما این است که این موضوع در برنامه هفتم توسعه آورده شود و به مدت پنج سال امکان واردات کالای ساخته شده لوازم خانگی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، وجود نداشته باشد.

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران ادامه داد: در حال حاضر در صنعت لوازم خانگی رقابت داخلی شکل گرفته و امسال جزو سال‌های پربازده در این صنعت بود و بیشتر تولیدکنندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۰ درصد افزایش تولید در ۷/۸ قلم کالای لوازم خانگی داشته‌اند، از نظر کیفیت، هم به کیفیت قابل قبولی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: وقتی در کشور ظرفیت تولید وجود دارد و چندین مدل و برند در هر یک از اقلام لوازم خانگی تولید می‌شود، دلیلی وجود ندارد کالای ساخته شده به کشور وارد شود و بازار کشور را در اختیار برندهای خارجی قرار گیرد و به تولید و صنعتی که طی مدت تحریم سرمایه‌گذاری کرده و جان گرفته، ضربه وارد شود. وزیر صمت  نیز در این جلسه موافقت کرد کارگروهی در این زمینه تشکیل و موضوع پیگیری شود تا این ممنوعیت حداقل به مدت پنج سال استمرار داشته باشد و در قالب قانون در مجلس تصویب شود.

حضور برندهای خارجی به شرط سرمایه‌گذاری

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران ادامه داد: ما به دنبال این موضوع که مرزها بسته شود و فقط کالای تولید داخل باشد، نیستیم، بلکه معتقدیم برای یک دوره پنج ساله به ما تنفس بدهند و بعد از این مدت شرایط به گونه‌ای باشد که هر برندی تمایل داشت، وارد بازار شود.

وی افزود: تقاضای دیگری که در این جلسه مطرح شد این بود که واردات لوازم خانگی برندهای خارجی به این صورت باشد که با تولیدکننده ایرانی سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند،کارخانه مشترک احداث شود، اشتغالزایی صورت بگیرد و تکنولوژی وارد شود.

شهیدی افزود: اگر قرار است بازار کشور را در اختیار برندهای خارجی قرار دهیم، باید همراه با سرمایه‌گذاری، انتقال دانش فنی و تکنولوژی و اشتغالزایی باشد. در این حالت در شرایط تحریم این برندها به دلیل سرمایه‌گذاری و منافع ایجاد شده به راحتی بازار کشور را ترک نمی‌کند و برای رقابت آخرین و بهترین مدل‌های تولیدات خود را وارد بازار می‌کنند.

وی افزود: بنابراین ما مخالف سرمایه‌گذاری برند خارجی نیستیم و کاملا استقبال می‌کنیم ولی اگر درهای کشور با ایجاد گشایش‌های اقتصادی به روی محصول ساخته شده برندهای خارجی باز شود، این قطعا به نفع کشور نیست و به جای اشتغالزایی برای کشور به اشتغالزایی این کشورها کمک کرده‌ایم.

شهیدی ادامه داد: به عنوان نمونه در صنعت تلویزیون توان تولید چهار میلیون دستگاه ظرفیت تولید در سال در کشور وجود دارد. سال گذشته یک میلیون سیصد چهارصد هزار دستگاه بیشتر تولید نکردیم. بنابراین ظرفیت تولید در این زمینه وجود دارد و دلیلی برای واردات محصول آماده نیست.

وی گفت: اما اگر ظرفیت تولید در محصولی نداشته باشیم مثل کولر گازی، ما مخالف این نیسیتم که برای تنظیم بازار واردات این اقلام صورت بیگرد اما برای کالایی که چند برابر ظرفیت آن کارخانه داریم و رقابت در داخل وجود دارد، ضرورتی به واردات نیست و با وضعیت تعدد تولیدکنندگان انحصاری شکل نمی‌گیرد و بازار کاملا رقابتی است.

مقایسه صنعت لوازم خانگی با خودرو درست نیست

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران افزود: مقایسه صنعت لوازم خانگی با خودروسازی و ترس از انحصار ایجاد شده در این صنعت، مقایسه درستی نیست؛ به این دلیل که ما دو تولیدکننده خودرو در کشور بیشتر نداریم و عملا انحصار چندجانبه دارند، در حالی که به عنوان نمونه نزدیک به ۴۰ کارخانه داریم که لباسشویی تولید می‌کنند و بازار در این صنعت کاملا رقابتی است.

وی ادامه داد: در این بازار رقابتی وقتی ظرفیت تولید داریم، نیروی کار و متخصص داریم، چه دلیلی دارد درهای کشور را برای واردات باز بگذاریم. کشورهای پیشرفته دنیا هم چنین کاری نمی‌کنند. کره جنوبی هم سال‌ها درب‌های واردات را بست تا تولید داخلی تقویت شود.

شهیدی گفت: در کل بحث ما این نیست که برندهای خارجی به کشور نیایند، بلکه معتقدیم این برندها برای سرمایه‌گذاری حضور پیدا کنند؛ اما واردات کالای ساخته شده به نفع تولید داخلی نیست.

وی ادامه داد:برندهای خارجی با ترک بازار ایران ضرری نکردند؛ چرا که اجناس خود را حتی با وجود ممنوعیت واردات از طریق قاچاق وارد بازار ایران می‌کنند.

شهیدی افزود:یکی از مطالبه‌های ما این است که وقتی دولت از تولیدکننده داخلی مالیات، عوارض و… می‌گیرد، جلوی قاچاق گرفته شود. در حال حاضر واردات قاچاق این برندها وجود دارد و تعداد آن هم کم نیست. در سال ۶۰۰-۸۰۰ هزار دستگاه قاچاق با توجه به نیاز کشور ما پیش‌بینی می‌کنیم.

وی در پایان گفت: قرار نیست در حق مصرف‌کننده لوازم خانگی اجحافی صورت بگیرد چون بازار رقابتی است و معتقدیم خارجی‌ها باید با سرمایه‌گذاری بیایند. اما بازار کالای ساخته شده را نباید در اختیار آنها گذاشت و به تولیدکننده‌ای که در شرایط تحریم جهش تولید را رقم زده و بازار را تامین کرده اجحاف شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.