×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
واردات گوشی‌ ۶۰۰ دلاری ممنوع نیست، اما ارز هم تامین نمی‌شود

موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو از تابستان سال ۱۳۹۹ به‌عنوان راه‌حلی برای مشکل واردات و کمبود گوشی مطرح شد و پس از آن در لایحه بودجه ۱۴۰۰،  حقوق ورودی واردات گوشی‌های موبایل بالای ۶۰۰ دلار را ۱۲ درصد تعیین کردند، حال اکنون اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس وعده دادند تا در پی تاکیدها و گلایه‌های مطرح شده از واردات نیم میلیاردی گوشی لوکس آمریکایی، در نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.

در این راستا محمدرضا عالیان -سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هنوز ممنوعیتی در زمینه واردات گوشی‌های آیفون اعلام نشده، گفت: در مجلس یا دستگاه‌های دیگر در تلاش هستند این ممنوعیت را برای آیفون ایجاد کنند، این بحث امروز و دیروز نیست و از حدود شش سال پیش هم مطرح بوده، صرفا هم تمرکزشان روی آیفون است و می‌گویند چون آیفون آمریکایی است، باید با عدم وارداتش به ایران، به ژامریکا ضربه اقتصادی بزنیم که ما را تحریم کرده و مردممان را در شرایط بدی قرار داده است. اما واقعیت این است که اولا آیفون در آمریکا تولید نمی‌شود، بلکه در چین تولید می‌شود.

وی ادامه داد: از طرفی فقط آیفون موبایل گرانی نیست در بازار، آیفون جزو رده پرچمدارهاست و تمام برندهای دنیا پرچمدار دارند که در همان رده قیمت است، بنابراین صرفا نمی‌توان به آیفون رده لوکس را اطلاق کرد. در موبایل‌ها، چند رده‌بندی داریم  که قیمت این موبایل‌ها را تعیین می‌کند. اشتباه این است که تمرکز رده‌بندی را روی قیمت قرار دهیم، زیرا تمرکز رده‌بندی باید روی فناوری و امکانات باشد. بدین‌ترتیب موبایل‌ها به چند دسته پرچمدار، میان‌رده و ارزان‌قیمت یا پایین‌رده تقسیم‌ می‌شوند.

ارز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، مدت‌هاست که تامین نشده

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی خاطرنشانکرد: گوشی ارزان‌قیمت این تصور را ایجاد می‌کند که موبایل گران‌تر، لوکس است، درصورتی که فناوری و امکانات است که تعیین می‌کند ارزش موبایل‌های پرچمدار بیشتر از ۶۰۰ دلار باشد. بنابراین اگر می‌خواهیم از کلمه لوکس استفاده کنیم، فقط نباید آن را به آیفون تعمیم دهیم، درصورتی که همه برندها پرچمدار دارند و پرچمدارهایشان هم بالای ۶۰۰ دلار هستند. خارج از این بحث که سال‌ها درباره‌اش صحبت می‌شود، بحث جدی این است که موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار فعلا مدتی است که وارد ایران نمی‌شود، اگرچه وادراتشان ممنوع نشده، اما ارزشان هم تامین نشده است.

عالیان با بیان اینکه ممنوعیت واردات با تامین نشدن ارز دو موضوع متفاوت است، گفت: اما چرا ارزشان تامین نشده؟ چون تامین ارز آنها بر اساس مصوبه‌ای که سال گذشته در خصوص تهاتر ارز خشکبار و موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار تصویب شد، باید از طریق ارز تهاتری با خشکبار باشد. برای این کار، تالار دومی در نیما تشکیل شد، اما هماهنگی لازم برای تامین ارز خشکبار برای موبایل در آن تالار صورت نگرفت. بانک مرکزی در این خصوص نگرانی‌هایی دارد که دو مرتبه مجبور شده تالار دوم را ببندد. چون نگرانی‌هایشان از جنس اقتصاد کلان، چندنرخی شدن ارز و مسائل دیگر است که باعث می‌شود تاثیر مستقیم روی بازار و کلیه اجناس بازار بگذارد.

وی ادامه داد: به همین خاطر تالار دوم را فعلا بستند یا حتی اگر هم باز باشد در آن اتفاق خاصی نمی‌افتد، به این دلیل که هنوز در آن هماهنگی و انسجام برای تامین ارز خشکبار و تقاضایی که از طریق واردکنندگان موبایل باید آن ارز را جذب کند، صورت نگرفته است. در نهایت قرار شده در هفته جاری، این تصمیم‌گیری صورت بگیرد که به چه ترتیبی این فرایند اجرا شود تا کمترین آسیب را هم به تامین‌کنندگان ارز بزند و هم به واردکنندگان و هم کمترین تاثیر را در بازار نهایی برای مصرف‌کننده داشته باشد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار کرد: با وجود این، حتما باید برای منابع، مدیریت و برنامه‌ریزی  شود و به همان نسبت هم برنامه‌ریزی دقیقی برای تامین کالا در کشور صورت گیرد. وقتی می‌گوییم عدد بزرگی موبایل در یک سال وارد کشور شده، به همان نسبت هم مصرف شده، یعنی تقاضا برای این میزان واردات وجود داشته است. بنابراین باید حواسمان به تقاضا هم باشد، عرصه تامین را تنگ نکنیم که تاثیر مستقیم روی تقاضا داشته باشد و بازار را ملتهب کند. باید به این موارد هم توجه داشت و تصمیماتی که گرفته می‌شود با توجه به عواقب و پیامدهایش باشد و شرایط را به‌شکل مطلوبی پیش ببرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.