×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
واکسن را اول به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم/اجازه موج سواری اقتصادی نمی‌دهم

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در ستاد منطقه‌ای مقابله با کرونا در شهر بم، ضمن تشکر از نیروهای بسیج، ناجا، هلال احمر، دادستان‌ها و مردم به دلیل همراهی و همکاری‌شان در مقابله با کرونا،  گفت: اگر این همراهی نبود، ما دچار مشکلات بسیاری می‌شدیم. کسبه صبوری که در اوج تنگنای اقتصادی این روزهای سخت را تحمل کردند و واقعا این دستاورد بزرگ ملی یعنی دو رقمی شدن مرگ‌ومیرها برای همه مبارک باشد؛ گرچه که حتی یک مرگ هم در کشور غم‌انگیز است.

وی افزود: باید این موضوع را در عرصه‌ای ببینیم که مرگ‌ومیر در کشورهایی با زیرساخت‌های بسیار قوی می‌بینیم که مانند آمریکا مرگ از ۱۰۰۰ در روز متاسفانه گذشت. همواره اعلام کرده‌ام که ما برای مرگ هیچ شهروندی در هیچ کجای دنیا، حتی آنهایی که مدیران سفاک و نالایق‌شان گل‌های نازنینی مانند شهید قاسم سلیمانی ما را پرپر کردند و به شهادت رساندند، حتی برای مردم این کشورها احساس شادی از مرگ و بیماری‌شان نداریم.

عادی انگاری ها و خطر خیز چهارم کرونا در کشور

وی با بیان اینکه این دستاورد بسیار مهم و ارزنده در سالروز انقلاب اسلامی بر همه مردم ایران مبارک باشد، گفت: در زمینه بیماری کرونا باید توجه کنیم که ما همواره نگران بازگشت ایام تلخ یک موج جدید بیماری هستیم. باید توجه کرد که این ویروس بسیار پیچیده از خودش چهره‌های بسیار متفاوت و موذیانه بروز می‌دهد. امروز با جهش‌هایی که در اقصی نقاط جهان برای این ویروس ایجاد شده، همواره همه کشورهای دنیا را نگران می‌کند که این جهش‌ها گریبانگیر جاهای مختلف جهان با یک خیز جدید شود. در کشورهای همسایه ما آمار و اطلاعاتی که داریم متاسفانه این خیز را هر روز ثبت می‌کنند، گرچه ما تمام حواس‌مان را جمع کردیم که به دام یک تله هولناک جدید نیفتیم، اما این نگرانی را داریم که ساده‌انگاری و عادی پنداری اوضاع و بی توجهی به خطر بیماری، ما را دچار یک عارضه جدید به نام خیز چهارم بیماری در کشور نکند.

نمکی تاکید کرد: اگر خدایی نکرده این خیز ایجاد شود، اتفاقی به مراتب بیش از خیزهای قبلی خواهد داشت و سرعت انتشار به شدت بالاتر خواهد بود. به همین دلیل از همه تقاضا دارم که اولا این همدلی، وفاق و سرمایه ملی خلق شده در این دوره پر عذاب و مصیب را به عنوان یک دستاورد بزرگ حفظ کنید. محوریت استاندار، همدلی در بسیج و سایر سازمان‌ها و استمرارا این طرح محله محور که از فرمایشات مقام معظم رهبری بود و سرفصل جدیدی در مبارزه دلگرم‌کننده همکاران من در عرصه مبارزه با کرونا شد، حفظ کنید. این همدلی و وفاق را از دست ندهیم و نشکنیم و این سرمایه بزرگ ملی را که می‌تواند در همه بحران‌ها به عنوان ابزار بسیار کارآمد به کار آید، سست نکنید. این ستادهای استانی را با محوریت استاندار و نیروهای موثر برای روزهای سخت و پر بحران این کشور به عنوان یک زیرساخت نگه داریم.

شعله های کوچک بیماری خاموش شود

وزیر بهداشت گفت: دومین توصیه من به همه همکارانم این است که ما شعله‌های کوچک بیماری را باید در اقصی نقاط کشور خاموش کنیم. امروز که ما کمترین آمار را داریم، از این فرصت ناب و طلایی استفاده کنیم تا این شعله‌های کوچک، آتش وسیعی به دامن سلامت جامعه نیندازد. باید خانه به خانه همانطور که سردار سلیمانی به سراغ تروریست‌های داعش رفت، باید خانه به خانه به دنبال ویروس منحوس کرونا رویم و شعله‌های کوچک را خاموش کنیم. باید خانه به خانه به دنبال ویروس گشته و تست کنیم.

لزوم افزایش تستهای سریع و شناسایی خوشه های آلوده بیماری

وی افزود: امروز هرچقدر تست نیاز داشته باشید، ما در اختیار می‌گذاریم. ما با تکیه بر دانش داخلی امروز ابزار گسترده‌ای برای مبارزه با بیماری داریم. بنابراین تقاضا دارم که عزیزان با افزایش تست‌ها و با ورود بخش خصوصی که دستورالعمل آن را ابلاغ می‌کنیم، تست‌های رپید سریع را افزایش دهند و کانون‌ها و خوشه‌های آلوده را هر چه زودتر کشف کنیم.

وزیر بهداشت درباره واکسن کووید نیز گفت: این روزها صحبت‌های زیادی برای افکار عمومی می‌شود و عزیزان از جاهایی و با انگیزه های مختلف در مورد واکسن می گویند. برخی با ما زاویه دارند که به قول نظامی « اگر با دیگرانش بود میلی، چرا ظرف مرا بشکست لیلی»، ولی چه دلیلی دارد افکارعمومی را پریشان کنیم از چیری که شاید اصلا واقعیت نداشته باشد؟ برخی از دلسوزی صحبت می‌کنند و برخی بیانات ظاهرا عالمانه‌ای که شاید مبنای علمی نداشته باشد می‌کنند. من به عنوان یک متخصص ایمونولوژی می‌گویم که با سیستم ایمنی و واکسن آشنا هستم و بیش از ۳۰ سال در این زمینه تدریس کرده ام. خود واکسن کرونا از دیرباز مورد سوال بود که چقدر می‌تواند موثر باشد ولی در مورد ویروسی که دارو و درمان مشخصی ندارد، واکسن یکی از افق‌های امیدوارکننده کشورهای جهان است که زنجیره بیماری را برای مدتی حتی کوتاه قطع کند و  دست اندرکاران نظام سلامت دنیا تنفسی داشته باشند که بیماری را کنترل کنند؛ حالا سه ماه، شش ماه، ۹ ماه یا یک سال. هنوز خیلی ها نمی توانند برای آن جوابی داشته باشند.

ایران از قطبهای بزرگ ساخت واکسن منطقه در بهار آینده

وی ادامه داد: ما از روز نخست با تقویت بنیه علمی داخلی سعی کردیم  مثل خیلی کارهای دیگر ساخت واکسن را رقم بزنیم و اتفاق بزرگی افتاد و در بهار آینده ما یکی از قطب‌های بزرگ ساخت واکسن منطقه خواهیم شد و به لطف پروردگار چه من زنده باشم و چه نباشم خواهید دید کسی نمی‌تواند جلوی این گام پیش رونده را بگیرد. این اولین گام خودکفایی بود کما اینکه داروهایی که در هر جای دنیا اندکی تاثیرگذار بود برای مردم ساختیم.

وی افزود: بر واکسنی به عنوان انتقال دانش فنی از کشور کوبا به عنوان کشور صاحب فن واکسن سازی کار می‌کنیم.واکسن هپاتیت که ۲۵ سال است به مردم ایران تزریق می شود از کوبا انجام شد و واکسن پنوموکوک هم با همکاری این کشور در انستیتو پاستور ساخته می‌شود و واکسن کرونا هم در انستیتو پاستور در آینده نزدیک ساخته و تولید خواهد شد و به همه دنیا هم صادر خواهد شد.

نمکی ادامه داد: آنچه در مجموعه برکت می‌بینم اتفاق بزرگی است که رقم می‌خورد. چند روز قبل گفتم این ویروس جهش یافته انگلیسی را با آنتی بادی این واکسن مقابل هم قرار دهید و نتایج آن حیرت انگیز بود، این هم دستاوردی است که در اواسط بهار خواهیم داشت. علاوه بر آن در واکسن سازی رازی و یک یا دو موسسه دیگر هم داریم بر واکسن کرونا کار می‌کنیم.

اجازه ندادیم واکسن هیچ کشوری بر ایرانیان آزمایش شود

وی افزود: البته تا زمانی که واکسن داخلی پاسخگوی نیاز ما شود مجبور به واردات واکسن برای گروه‌های آسیب‌پذیر خواهیم بود. خیلی از کشورهای منطقه که می‌گویند تزریق واکسن را از مدت‌ها قبل آغاز کردند دارند کلینیکال ترایال یا آزمایش بالینی واکسن‌های کشورهای دیگر را انجام می‌دهند. در حالی که ما اجازه ندادیم واکسن هیچ کشوری بر مردم ما آزمایش بالینی شود. ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن در قالب سبد کووکس پیش خرید کردیم که قول دادند در فوریه یعنی در روزهای آینده اولین مقادیر آن برسد. در آن سبد به جز آمریکایی‌ها و انگلیسی ها که نیستند، بقیه واکسن سازها مثل آسترازنیکا که از مجموعه های اروپایی – هندی است، حضور دارند. این ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که  برای همه کافی نیست و تقلا کردیم از کشورهای دیگر هم واکسن بخریم.

سازمان جهانی بهداشت برای هیچ واکسنی گواهی انتهایی را صادر نکرده است

وزیر بهداشت تاکید کرد: هیچ کدام از این واکسن‌ها قبل از طی کردن فاز سوم انسانی نباید به کشور بیاید. الان واکسن در دنیا هنوز به فاز چهارم نرسیده است و این فاز معمولا ۵ سال طول می‌کشد به همین دلیل تا امروز سازمان جهانی بهداشت برای هیچ سازنده واکسنی گواهی انتهایی واکسن را صادر نکرده، زیرا این فاز ۴ طی نشده است. یکی از واکسن‌سازهای آمریکایی که گواهی موقت از سازمان بهداست جهانی گرفته است، از FDA آمریکا یک گواهی گرفته که تا ۵ سال آینده هیچ حق اعتراض و شکایتی علیه این واکسن‌ساز قابل قبول نیست زیرا فاز ۴ طی نشده است.

واکسنی را وارد می کنیم که گواهی مصرف اضطراری داشته و در شش کشور دنیا هم مصرف شده باشد

وی افزود: برای همین گفتیم ما واکسنی وارد کشور می‌کنیم که فاز ۳ مطالعات بالینی اش بیرون از این سرزمین صورت گرفته باشد و گواهی مصرف اضطراری یا EUL یا EUA را در مبدا داشته باشد. همچنین ما واکسنی را وارد این کشور خواهیم کرد که حداقل در ۵ یا ۶ کشور دنیا هم خریده و مصرف شود. ما ۵ منبع شناسایی و ثبت کردیم. تاکنون از برندی اسم نبرده بودم اما امروز می‌گویم تا مردم حرف درست و علمی را در رابطه با واکسن از وزیر بهداشت بشنوند؛ پرونده منبع اروپایی آسترازنیکا، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یکی در روسیه در حال ثبت هستند.

مگر می شود وزیر بهداشت اجازه دهد پای واکسن نامطلوب به کشور برسد؟

وی افزود: یکی از این منابع که برخی روی آن بلوا به راه انداختند واکسن روسی اسپوتنیک وی موسسه گامالیا است، این واکسن روسی در کشورهای روسیه، آرژانتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات متحده عربی، پاکستان، بلاروس، بولیوی، الجزایر و… ثبت شده و شروع به واکسیناسیون کرده اند. این چه خباثتی است که برای میزگرد کشوری که خودش در باتلاق کرونا مانده است، خوراک تهیه کنیم؟ این چه وطن پرستی و اندیشه‌ای است؟ روزی که مرگ و میر ما به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسید بلوا میکردند برایمان در شبکه‌های خارجی اما روزی که متاسفانه مرگ و میر خودشان به ۱۸۶۰ مورد رسیده، یک پنل نگذاشتند که علت را بررسی کنند. مگر نمی‌شود این سوالات را در کشور از خود وزیر بهداشت پرسید؟ مگر می‌شود قبول کرد وزیر بهداشت این مملکت به این بی غیرتی مبتلا شده که اجازه دهد پای واکسن نامطلوب به این کشور برسد؟ مگر این تیم وزارت بهداشت نبود که در اوج گرفتاری اقتصادی این افتخار را در کنار بقیه مردم ثبت کرد؟ مگر این تیم با دست بسته در اقیانوس بلا شنا نکرد؟ این چه اندیشه‌ای است که حاضریم دیگران از بیرون ما را به چالش بکشند و از پشت به سربازان درون کشور و جبهه خنجر بزنیم؟ می‌گویند من فلان واکسن را نمی‌زنم، خب معلوم است که مبتلایان نباید واکسن بزنند، کسی که قبلا بیمار شده اصلا جزو کاندیدهای تزریق واکسن نیست. و برخی حرفا که دل مردم را خالی می‌کند. این مردم گناه دارند، خسته و آشفته هستند، نگذاریم اعتماد مردم به سربازان خط مقدم این دفاع خدشه‌دار شود. نگذاریم گسست میان اندیشه اعتماد آمیز مردم و خدمت‌گذاران صدیق ایجاد شود.

خدمتگزاران را خائن جلوه ندهید

اجازه موج سواری اقتصادی نمی دهم

نمکی ادامه داد: خدمت‌گزاران را خائن به مردم جلوه ندهید که این خیانت و ظلم است و این خیانت ملی در سخت‌ترین زمان‌های این مملکت است. مردم بدانند این خدمت گذار کوچک و همکارانش برای فدا کردن جسم و جان و آبرویشان آمده‌اند و هرگز نمی‌گذاریم پای محصولی به کشور باز شود که با سلامت مردم در تضاد و تقابل باشد. کسانی هم که فکر می‌کنند در این آشفته بازار می‌توانند سوار موج اقتصادی شوند، وزیر اجازه نخواهد داد.

وی ادامه داد: من روزی که سرپرست شدم دکان برخی را در سازمان غذا و دارو و هیئت امنای ارزی تعطیل کردم. خیلی‌ها گفتتد مگر تو رای نمی‌خواهی؟ گفتم من آبروی خودم را نزد خدا می‌خواهم، روز قیامت خداوند نمی‌گوید تو که اشراف داشتی بر این فساد پس چرا معامله کردی؟ آقایانی هم که برخی بلواها را راه می‌اندازند به امید جا به جا کردن برخی منابع، این خواب را پریشان ببینند، اجازه نخواهیم داد که در این ایام پر بلا عده‌ای بازار تازه راه بیندازند. مردم بدانند من روز اول با آنها بیعت کردم که آنچه میان من، خداوند و قلبم می‌گذرد را بیان کنم و مصلحت اندیشی مانع نشود برخی حرف‌ها را به مردم نگویم.

واکسن را اول به خانواده خودمان تزریق می کنیم

وزیر بهداشت ادامه داد: ما هم واکسن داخلی را با قدرت دنبال می‌کنیم و هم از مطمئن ترین منابع واکسن وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خود و خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم.

دستاوردها را زیر سوال نبرید

نمکی در رابطه با تخت‌های بیمارستانی نیز اظهار کرد: ما زیرساخت تختمان در حد مطلوب نیست ولی در دولت دکتر روحانی اگر انصاف را رعایت کنیم و در شیپور بی‌انصافی ندمیم اتفاقات خوبی رخ داده است. برخی عزیزان از برخی تریبون‌ها و هرجا توانستند بر هر دستاوردی تازیدند. من آدم سیاسی نیستم و همیشه می‌گویم « در پس پرده گفت‌وگوی منو توست، چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من»؛ دستاوردهای جمهوری اسلامی را زیر سوال نبرید که همه با هم انجام دادیم. مگر میشود نماینده ارجمندی با گرایش سیاسی دیگری  همراه نباشد و کاری از پیش برود؟ آنچه در جمهوری اسلامی رخ داد و دشمن را غافلگیر کرد این بود که خواب می‌دیدند ما در تله کرونا مدفون شویم، « مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما، غافل از آن که خدا هست در اندیشه ما». آنچه ما را در مدیریت بیماری موفق کرد همین وفاق و همدلی بود، ما یک خیمه بیشتر نشناختیم و آن هم خیمه رهبری بود. اگر این وفاق را بخواهیم حفظ کنیم یکی از ویژگی‌های استمرار این راه انصاف است. در توسعه زیرساخت نظام سلامت و سهمی که از درآمد ناخالص ملی بر بخش سلامت در هیچ کدام از ادوار قبلی نرفته بود، بعد از انقلاب سر جمع حرکت در نظام سلامت رو به پیشرفت بود و در این دوره تسریع شد.

وی افزود: ما در دوره کرونا در کمتراز دو ماه  بیش از ۳۰۰ اکسیژن ساز به مجموعه بیمارستان‌ها اضافه کردیم زیرا یک بیمار کرونایی در بخش عادی ۱۲ تا ۱۵ لیتر در دقیقه و در آی سی یو ۲۴ تا ۳۵ لیتر در دقیقه اکسیژن می‌خواهد. ما ناگهان با هجمه‌ای از کمبود اکسیژن در کشور روبرو شدیم ولی در کمتر از ۲ ماه ۳۰۰ دستگاه اکسیژن ساز و ۵۰۰۰ کپسول اکسیژن به کشور اضافه شد و  نگذاشتیم با ۲۵۰۰ تخت جدید icu حتی یک بیمار هم پشت درب بیمارستان بماند و مشکلات کشورهای اروپایی در ایران رخ نداد. حتی یک بیمار غیر کرونایی پشت درب بیمارستان نماند و آبرو برای جمهوری اسلامی ایران خریداری شد و این عنایت امام زمان است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما درصددیم بتوانیم برای نقاط محروم کشور کار کنیم. من برای همین آمدم تا این باقی مانده عمرم را برای خدمت به مردم صرف کنم چون غیر از این نشستن بر این صندلی‌ها جز جفا بر جسم و روح هیچ چیز ندارد. من توفیق الهی رو نصیب خودم میبینم که این راه پر هراس را در خدمت مردم باشیم. تقاضای این برادر کوچک از مردم و مسئولین در رعایت و نظارت بیشتر بر پروتکل‌ها است. فاصله گرفتن از رعایت پروتکل‌ها سبب می‌شود انتظار خیزش بیماری را داشته باشیم. گرچه گاهی از برخی پروتکل شکنی‌ها شکایت کنیم اما هیچ کدام نافی همکاری مردم و جامعه روحانیت با ما نیست. ما بیشترین همکاری را در خیلی از امور از این عزیزان داشتیم و سرلوحه هدایت نیز مقام معظم رهبری بودند و باید بگوییم ایشان در روزهای سخت چگونه کنار ما بودند.

وی با تاکید بر اینکه این ویروس به جوان و پیر رحم نمی‌کند، اظهار کرد: دیدیم قهرمان فوتبال ما در سن ۴۵ سالگی به دلیل کرونا از دنیا رفت. اگر لحظه‌ای غفلت کنیم ویروس از کوچک ترین روزنه ما را هدف قرار می‌دهد، من در پیک‌های قبلی هم گفتم که ممکن است در دقایق آخر از این زمین گل‌های وحشتناک بخوریم الان هم هشدار می‌دهم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.