×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
واکسیناسیون سراسری؛ مقدمه بازگشت گردشگری به پیشاکرونا

افزایش سرعت واکسیناسیون و ایمن شدن ۸۰ درصد جمعیت می تواند سرآغاز روزهای خوبی برای مردم و کشور باشد؛ سفر رفتن می تواند یکی از نشانه های گذر از روزگار همه گیری کرونا باشد. برخی معتقدند گردشگری بیشترین آسیب را در دوران کرونا دیده است؛ زیرا در دوره ای ۱۰۰ درصد هتل ها و دیگر مراکز گردشگری خالی از گردشگر شدند.

کارشناسان معتقدند گردشگری در دوره پیش از کرونا با پساکرونا تفاوت هایی پیدا خواهد کرد. قطعا تا برگشت به دوره قبل، گردشگری داخلی و پس از آن گردشگری با کشورهای همسایه در اولویت قرار می گیرد. در این دوران دیگر از گردشگر انبوه خبر نیست و گردشگران در سفر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و گردشگری سلامت را در اولویت قرار می دهند. دولت در تلاش است از آبان اجازه ورود گردشگر خارجی به کشور را بدهد. ورود گردشگر خارجی البته با توجه به رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند گردشگری را به دوران پیش نزدیک کند.

واکسیناسیون سراسری؛ مقدمه بازگشت گردشگری به پیشاکرونا

جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتل داری کشور از واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد کارکنان هتل‌ها خبر داد و گفت: در بیشتر استان‌های ایران، یعنی در بیش از ۹۰ درصد استان‌ها، کارکنان هتل‌ها واکسینه شده‌اند، اما در مجموع بیش از ۷۰ درصد از این کارکنان در سراسر کشور واکسن کرونا تزریق کرده‌اند و کارت واکسن دارند.

وی با اشاره به همکاری دولت و ایجاد سهمیه مستقل برای واکسیناسیون این صنف گفت: دولت همکاری خوبی برای واکسیناسیون با ما داشت و حتی خانواده کارکنان هتل واکسینه شدند، در برخی استان از مراکز واکسیناسیون به هتل ها آمدند و کارکنان را واکسن زدند.

با افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور ضریب اشغال هتل ها در هتل های شهرهای مقصد گردشگری در روزهای آینده به بیش از ۵۰ درصد می رسد. البته این میزان در متوسط کشور حدود ۲۰ درصد است.

وی با بیان این که ضریب اشغال هتل در استان های مثل سیستان و بلوچستان و چهارمحال بختیاری تغییر زیادی نکرده، گفت: البته اقامت گردشگر در مقاصدی مانند برخی شهرهای مازندران، آذربایجان شرقی و جزیره کیش افزایش چشم گیری داشته که به خاطر واکسیناسیون بوده است.

حمزه زاده گفت: با واکسینه شدن کارکنان، هتل‌ها از هر جهت آماده پذیرایی از مسافران داخلی و خارجی هستند که می‌تواند آغاز دوره جدیدی در صنعت گردشگری کشور از زمان شروع کرونا باشد. امیدواریم شاهد آغاز سفرهای داخلی و خارجی و رونق گردشگری در ایران باشیم. در این صورت، بخشی از خسارات این صنعت از جمله خسارات هتل‌ها جبران خواهد شد.

همه‌گیری عالم‌گیر کرونا که از اسفند ۱۳۹۸ شواهدی از آن در ایران هم مشاهده شد و با چند دوره قرنطینه و منع مسافرت همراه بود، خسارت زیادی به صنعت گردشگری زده است. هر چند آمار متفاوتی از این خسارت مطرح می‌شود، میزان دقیق آن در دست نیست و بیشتر به صورت حدودی گفته می‌شود طی ۱۸ ماه گذشته حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان به بخش های مختلف این صنعت آسیب رسیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.