×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
وجود ۳۰ هزار چاه غیرمجاز در استان تهران

تجارت گردان | وجود ۳۰ هزار چاه غیرمجاز در استان تهران

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از بانک مسکن-هیبنا، کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» از سوی بانک مسکن، به دنبال آموزش و فرهنگ سازی در زمینه مصرف صحیح آب و همچنین تلاش برای حفاظت از منابع طبیعی است. یکی از چالش هایی که در سال جاری، باعث شده که مصرف آب در کشور افزایش یابد، شیوع بیماری کرونا است. از سوی دیگر، این ذهنیت وجود دارد که بارندگی های دو سال اخیر، در کشور باعث شده که یک منبع آب بدون محدودیت در اختیار شهروندان قرار گیرد. نکته قابل توجه این است که میزان مصرف در پایتخت بیشتر از سایر استان ها بوده و در نتیجه فشار بر روی منابع آبی پرجمعیت ترین استان کشور بیشتر شده است.
بررسی ها نشان می دهد که میزان بارندگی در ایران ۴۵۰ میلیمتر تخمین زده شده است که این عدد تقریبا ۵۰ درصد متوسط بارندگی در کشورهای دنیاست، بنابراین باید گفت که ایران یک کشور فقیر در حوزه منابع آبی است.۹۰ درصد کشور در منطقه خشک، فراخشک و نیمه خشک قرار گرفته که ۳ درصد کشور در منطقه مرطوب و ۷ درصد در منطقه نیمه مرطوب واقع شده است که در این بین تهران در بخش نیمه خشک قرار دارد. به گفته کارشناسان، در حال حاضر مخازن سدهای تهران یک میلیون و ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب دارد که این عدد نسبت به سال قبل ۸۵ میلیون مترمکعب کاهش یافته که علت این مسئله استفاده بیش از حد نرمال آب شرب نسبت به سال‌های گذشته است. آمارها نشان می دهد که از ابتدای اسفندماه مصرف آب ۲۵ درصد رشد کرد و میزان مصرف به ۳ میلیون و ۷۰۰ مترمکعب افزایش یافته است، که یک رکورد محسوب می شود. این احتمال وجود دارد که با افزایش گرما، میزان مصرف به ۴ میلیون متر مکعب نیز برسد، که ۳۰ درصد بیشتر از حجم دریاچه چیتگر است. بنابراین، این آمارها تایید می کند برای این که با کم آبی، مقابله شود، لازم است مصرف آب در استان تهران مدیریت شود. نکته قابل توجه این است که در حال حاضر، در تهران ۳۰ هزار چاه عمیق غیر مجاز وجود دارد، به رغم این که در اکثر نقاط استان ها تهران آب لوله کشی در دسترس است. مطمئنا وجود این چاه های غیرمجاز دشمن اصلی، آب های زیرزمینی است و باعث می شود که ذخایر آبی تهران به اتمام برسد. از سوی دیگر، در سال گذشته میزان بارش ها در کشور افزایش یافته بود و این رقم نسبت به سال قبل رشد ۱۷ درصدی داشته است، اما افزایش قابل توجه مصرف باعث شده که مخازن تهران خالی شود.
بنابراین مهمترین موضوعی که باید به شهروندان تهرانی، عنوان شود این است که باید از یک سو نکات بهداشتی از سوی شهروندان برای مقابله با بیماری کرونا رعایت شده و از سوی دیگر، باید در مصرف آب نیز صرفه جویی کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.