×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ورود رسمی ایران به صنعت حلال؛ ۴۲ شهربازی غیراستاندارد پلمب شدند

تجارت گردان | ورود رسمی ایران به صنعت حلال؛ ۴۲ شهربازی غیراستاندارد پلمب شدند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد در نشستی که صبح امروز برگزار شد با اشاره به ۵ قانون مصوب شده در مجلس دهم برای کمک به استاندارد و استانداردسازی در کشور بیان کرد: مهم‌ترین اتفاق عضویت ایران در موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشور‌های مسلمان یا همان صنعت حلال است که چندی پیش اتفاق افتاد؛ امیدوار هستیم مجلس جدید هم با سازمان ملی استاندارد همراه بوده و استاندارد را در دستور کار قرار دهد. از ابتدای امسال توجه ویژه‌ای به اعمال استاندارد بر کالا‌های مقابله با کرونا وجود داشت و این موضوع بسیار مهم و خوشایند بود.

او بیان کرد: مقررات و مصوبات زیادی داشتیم که نتیجه آن ۱۱ مورد قانون بود. روز اندازه شناسی را داشتیم که علاوه بر جایگاهی که در مکاتب قرآنی دارد امروز حرف اول را در دنیای علم می‌زند. تا پایان سال ۹۸، ۳۳ هزار و ۹۰۰ مورد استاندارد تدوین شده داریم. در سال ۹۹ بازنگری و تجدید نظر‌ها را مد نظر قرار دادیم و سال گذشته هم یک هزار و ۱۷۳ مورد بازنگری داشتیم.

پیروز بخت با تاکید بر اهمیت صنعت حلال گفت: رتبه ۲۱ خود را در حوزه ایزو حفظ کردیم و تا کنون ۳۴۰ کمیته فنی متناظر با ایزو راه اندازی شد. علی رغم مشکلات تحریمی ما را در سطح علمی قبول دارند و ۵۲ استاندارد با رهبری ایران تدوین و چاپ شده است و ۴۹ استاندارد با شرایط مشابه در دست چاپ داریم.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: داشتن ۷ دبیرخانه استاندارد رقم کوچکی نیست. استاندارد‌های خدمات هم پیشرفت مناسبی داشت و در حالی که اغلب این استاندارد‌ها اختیاری است افراد بسیاری به صورت داوطلبانه برای اخذ این استاندارد‌ها مراجعه کرده‌اند.

پیروزبخت تصریح کرد: ۱۲ هزار و ۴۶۲ وسیله شهر بازی تحت پوشش ما قرار دارد که ۸ هزار و ۹۸۲ مالک و ۱۸ شرکت بازرسی دارد که همه این افراد را به همکاری خودمان طلبیدیم. ۱۵۴ نوع وسیله شهر بازی تحت پوشش قرار گرفت و برای بیش از ۴ هزار زمین‌های بازی هم فعالیت‌های لازم انجام شده است. ۱۴۱۲ شهربازی فعال داریم که ۴۲ مورد از مراکز شهر بازی خطر آفرین بوده و پلمب شده‌اند.

او با اشاره به گسترش فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: یکی از مولفه‌های اصلی جهش تولید استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان است که باید به سمت استاندارد حرکت کنند. در سال ۹۸ بیش از ۳۰ مورد گواهی استاندارد به شرکت‌های دانش بنیان اعطا کردیم و فعالیت‌های لازم برای این بخش‌ها انجام شده است.

پیروز بخت با اشاره به ۱۰۲ شرکت بازرسی کالای ایران در دنیا گفت: باید اطمینان کافی از استاندارد کالا‌های وارداتی وجود داشته باشد. افراد بسیاری از موازی کاری‌ها گله مندند بنابر این با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو تفاهماتی داشتیم که این مشکل را به حداقل ممکن برسانیم. گواهی انطباق کالای وارداتی را از یک ماه به ۳ ماه افزایش دادیم در حالی که در گذشته فرد گواهی انطباق را دریافت می‌کرد و بعد از واردات در گمرک با مشکل مواجه می‌شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: مسئول موضوع حلال به موجب قانون، سازمان ملی استاندارد است، اما بخش‌هایی هستند که به این موضوع ورود کرده و مشکل ایجاد می‌کنند؛ صرفا موضوع ذبح و صید به صورت مشترک بین ما و وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود. در حدود دو سال گذشته در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای گسترش این صنعت بودیم و مباحثی مثل گسترش این استاندارد و تقویت گفتمان، گردشگری حلال و مواردی از دین قبیل را پیگیری کردیم. صادرات حلال می‌تواند ارز آوری چشم‌گیری داشته باشد. برای ایجاد زیر ساخت‌های فقهی، شورای فقهی به مسئولیت فقیه واجد شرایط و مورد تایید شورای نگهبان تشکیل شده و گسترش آن را مورد توجه قرار داده‌ایم. این موضوع نیاز به توجه و تمرکز بیشتری دارد.

او با اشاره به رعایت استاندارد گازوئیل و بنزین بیان کرد: سال گذشته هم چندین بار این موضوع اعلام شد و مطابق هر سال، اواخر فصل بهار گزارش بنزین را تحویل مردم خواهیم داد.

پیروز بخت با اشاره به ماجرای ذرت‌های آلوده بیان کرد: در ماجرای کرونا دستور تبدیل این ذرت‌ها به الکل صنعتی صادر شد. موضوع یورو ۵ هم مربوط به سازمان محیط زیست است که  موضع خود را اعلام کرده‌اند.

در ادامه وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد درباره گازسوز کردن خودرو‌ها گفت: تدوین این استاندارد‌ها کار ساده‌ای نیست و زمان بر است؛ باید سازمان محیط زیست و وزارت نفت شرایط خود را ارائه کنند تا در این باره تصمیم گیری شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: درباره ناوگان فرسوده‌ای که در جاده‌ها و درون شهر رفت‌وآمد می‌کنند تعاملاتی برای بازسازی با وزارت راه و شهرسازی داشتیم. مصوبه تبدیل این ناوگان به گازسوز شامل شرایط ذکر شده است و هنوز استانداردی برای آن‌ها تدوین نشده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.