×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
وزارت جهاد نیازمند وزیری صاحب سبک و دارای ایده‌های نو

تجارت گردان | وزارت جهاد نیازمند وزیری صاحب سبک و دارای ایده‌های نو

حمیدرضا قاسم زاده، استاد دانشگاه کشاورزی، در گفت‌وگو با ایلنا با تایید این موضوع و با بیان اینکه حوزه کشاورزی پیچیدگی خاص خود را دارد، گفت: در شرایطی فعلی شخصی که قرار است به عنوان وزیر در راس وزارت جهاد کشاورزی وظیفه سیاستگذاری و اجرایی را عهده دار ‌شود باید تسلط کافی به فارمینگ سیستم ها (سیستم‌های زراعی و کشاورزی) داشته باشد تا بتواند با راهبرد “کشاورزی مکان ویژه” اوضاع را مدیریت کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم اشراف وتسلط وزیر آینده بر مسائل فرهنگی – اجتماعی حاکم در مناطق مختلف کشور افزود: واقع امر این است که اجرای سیستم‌های کشاورزی در ارتباط مستقیم با ویژگی‌های فرهنگی – اجتماعی مناطق است به این معنا که اگر اجرای یک سیستم کشاورزی با ویژگی های منطقه موردنظر سازگاری نداشته باشد نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد، این موضوع با توجه به اقلیم چندگانه در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است که وزیر آینده باید به آن آگاهی داشته باشد.

وی تعامل را از دیگر ویژگی های مهم وزیر آینده برشمرد و افزود: حوزه کشاورزی حوزه ای بسیار گسترده و در ارتباط مستقیم با بسیاری از ارگان هاست، این جایگاه می‌طلبد که وزیر آینده هم در مسائل تخصصی و فنی حوزه کشاورزی و هم حوزه های اقتصادی و حتی سیاسی ظرفیت تعامل با تمامی ارگان ها و دستگاه های مرتبط داشته باشد.

قاسم‌زاده آشنایی وزیر آینده با علم روز دنیا را ویژگی قابل اهمیت دیگر برای تصدی این پست خواند و تاکید کرد: وزیر آینده باید اطلاعات دقیقی درباره جایگاه کشاورزی در دنیا و همچنین اقلیم های مشابه کشورمان داشته باشد، اینکه وزیر بداند کشورهای دیگر در زمینه کشاورزی چه ایده‌های جدیدی را پیگیری می کنند، در حوزه صادرات و واردات چگونه عمل می کنند و از چه تکنولوژی بهره مند هستند در ارتقا جایگاه کشاورزی کشور بسیار موثر خواهد بود.

وی درباه انتخاب غلامرضا نوری به عنوان گزینه نهایی تصدی پست وزارت جهاد کشاورزی گفت: به عنوان کسی که ۳۰ و چند سال فعالیت علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی داشته‌ام و با سابقه‌ای که از دکتر نوری در ذهن دارم ایشان را برای تصدی این پشت دارای صلاحیت می‌دانم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دکتر نوری فعالیت خود در حوزه کشاورزی را از بخش صف آغاز کردند ادامه داد: همین ویژگی باعث شده ایشان از نزدیک با مسائل کشاورزی آشنا بوده و به موضوعات و مشکلات این حوزه تسلط داشته باشند ضمن اینکه ایشان مسائل اجرایی را نیز از نزدیک لمس کردند به طوریکه در مقطعی به عنوان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستان آباد فعالیت داشتند.

چه کسی ایده کشت فرا سرزمینی را مطرح کرد؟

قاسم زاده حضور نوری در مجلس را نیز ویژگی منحصر بفرد عنوان کرد و ادامه داد: عضویت در کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی در سمت نایب رئیس ایشان را در جایگاهی قرار داده که بتواند تعاملات گسترده ای با مجلسی ها داشته باشد؛ علاوه بر این بر سازوکارهای قانونی هم اشراف پیدا کند که در پیشبرد امور وزارتخانه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

این استاد دانشگاه کشاورزی، نوری را متخصصی صاحب سبک و دارای ایده های نو در حوزه کشاورزی توصیف کرد و افزود: در نشست های مختلفی که با آقای نوری داشتم در جریان صحبت درباره نظام های مختلف کشاورزی و اوضاع مکانیزاسیون متوجه شدم که ایشان به مسائل روز کشاورزی هم در سطح کشور و هم در سطح بین‌المللی آشنایی کامل دارند.

وی ادامه داد: آقای نوری تنها شخصی بودند که در مذاکراتی که با هم داشتیم بحث کشت فراسرزمینی را مطرح می‌کردند؛ نوعی کشت بسیار نو و جدید که در کشورهای پیشرفته دنبال می شود که اگر چنین اتفاقی بیفتد تحولی جدی در حوزه کشاورزی شاهد خواهیم بود.

برنامه های اقتصادمحور «نوری» برای وزارت کشاورزی

این استاد دانشگاه نوری را دارای نگاهی فرابخشی توصیف کرد و گفت: افق دید ایشان تنها محدود به وزارت جهاد نیست بلکه برای مدیریت امور این وزاتخانه به ویژه در مباحث اقتصادی به نظر می رسد مطالعه داشته و برنامه جدی دارند، در این حوزه یکی از موضوعاتی که از سوی ایشان مطرح می شود افزایش سرمایه بانک کشاورزی است که بسیار راهگشا و در واقع رافع مشکلات خواهد بود. اینکه وزیری بداند بانک مرکزی هم روی اثر بخشی حوزه کشاورزی و وزارت کشاورزی می تواند نقش داشته باشد و در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد نگاهی مترقی است که ثمرات آن نصیب وزرات جهاد و کشاورزان خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.