×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
وزیر بهداشت: شرایط از قرمز هم بدتر است/نقشه کرونا در کشور سیاه می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید نمکی، روز یکشنبه افزود: قبل از عید گفتم تاب آوری مردم مهم است اما تاب آوری کادر بهداشت و درمان کشور که یک روز خوش در ۱۴ ماه گذشته نداشته اند بسیار مهمتر است یکی از دلایل بی توجهی ها این بود که مثل کودکی که لباس خود را گلی می کند می گوید ماشین لباسشویی مادرم هست. شاید فکر می کردند کادر درمان که بی صدا چند موج اپیدمی را با تمام مضایق مادی و تحریم ها اداره کردند و نفس شان هم در نیامد. عده ای گفتند اگر خیز چهارمی باشد باز هم اینها مدیریت می کنند اما متوجه نبودند که خیز چهارم بسیار شدیدتر است.

وی گفت: اسفند، کشور سرشار از نقاط آبی و زرد بود اما امروز نقاط قرمز فراوان و نقاط آبی بسیار نایاب داریم. برآورد ما این است که هفته جاری و آتی نقشه کرونا به مراتب قرمزتر و سیاه می شود. امروز با کمال تاسف حدود ۲۵۸ مرگ را تجربه کردیم خیلی برای من سخت و سهمگین بود که در مدت کمتر از سه هفته تعداد مرگ ها پنج برابر شود.

وزیر بهداشت افزود: امروز دچار گرفتاری جدید هستیم و وارد موج سهمگین تر از قبل شده ایم، مجبوریم با رویکرد جدید مسائل را حل کنیم. قرار نیست به علت عدم همراهی عده ای، مردم را تنها بگذاریم بنده به عنوان متولی نظام سلامت مکلف هستم مشکلات مردم را حل و فصل کنم و آرامش را به هموطنان بدهم. بنابراین در اوج این خیز جدید نیز با تمام توان و قدرت و همه امکانات در خدمت مردم هستیم.

نمکی گفت: تلخ کامی شیوع کووید۱۹ ذائقه همه را تلخ کرده است. قبل از پایان سال به مردم اعلام کردم و به مسئولان گفتم، پیش بینی ها این است که به سمت وضعیت خطرناکی می رویم. به زبان های مختلف این مساله را بیان کردیم گاهی با تمنا و الماس و گاهی با هشدار.

وی افزود: گفتیم مردم سفر نروید و گرفتاری جدید ایجاد نکنید. با تلاش همکاران توانستیم موج سوم کووید۱۹را در کشور مهار کنیم با اینکه مدتی بیش از یک ماه ویروس جهش یافته در استان خوزستان ما را گرفتار کرده بود اما با لطف خدا توانستیم مرگ ها را در حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر نگه داریم اما گفته بودم اگر دقت نکنیم فروردین و بهار خیلی سختی را خواهیم داشت.

وزیر بهداشت گفت: این خصوصیت نگاه کارشناسی است و اگر دقت نداشته باشیم، آسیب می بینیم. احترام به نگاه کارشناسی از واجبات زندگی درست است. این وضعیت را پیش بینی می کردیم و برآورد ما این بود که با اجرای برنامه تشخیص و بیماریابی طرح شهید سلیمانی از ۲۵ اسفند تا ۱۸ فروردین و خانه به خانه دنبال موارد مبتلا بگردیم از شعله ور شدن آتش ویروس بکاهیم.

نمکی گفت: گفتیم اگر این اقدامات انجام شود، می توانیم مطمئن باشییم بهار آرام تری خواهیم داشت اما اگر جمعیت ساکن نداشته باشیم و جمعیت جا به جا شونده و سیال داشته باشیم. بیماری از نقاط گرفتار به نقاط کمتر گرفتار منتقل می شود و انتشار جهش یافته بهاری بسیار سخت و شاید تابستان سخت را رقم می زند.

وی گفت: به هر حال به دلایل مختلف عرایض و هشدارهای ما مورد توجه قرار نگرفت. اکنون کالبدشکافی این بی توجهی ها، مشکلی را از کشور حل نمی کند و دردی را درمان نمی کند. منحنی کرونا در کل کشور نشان می دهد که موارد ابتلا، بستری ها و متاسفانه فوتی ها رو به فزونی است و وضعیت بسیار سختی در پیش است و باید اقدام کنیم.

وزیر بهداشت گفت: در مورد بیماران سرپایی با خط شتابنده عمومی موجه هستیم و این حاصل همان صف های خرید مرغ، سفرها و جا به جایی های ایام تعطیلات است. اکنون برآورد این است که هفته آینده باید منتظر خیز سنگین تر موارد بستری در کشور باشیم.

نمکی افزود: تصویر نقشه استانها نشان می دهد، هنوز جا دارد که شیب ابتلا و بستری تندتر شود. همه استانها در یک خیز شتابنده بی وقفه جلو می روند برای همکاران من که ۱۴ ماه مستمر شبانه روز تلاش کردند و خیزهای مختلف را مهار کردند بسیار روزهای سختی است.

وی ادامه داد: در کشور به فاصله پنج روز ۴۷ شهر قرمز به ۲۵۷ شهر رسیده، این نشان از این است که به سمت شرایط بدتر می رویم. رعایت پروتکل ها به ۵۸ درصد رسیده و همه این مسائل با افزایش موارد بستری و مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد. منحنی ها نشان می دهد هر چقدر اجرای پروتکل ها کمتر شود میزان بستری و مرگ و میر و ابتلا بالاتر می رود.

نمکی گفت: چند توصیه مهم دارم اول تقاضا می کنم همه روسای دانشگاههای علوم پزشکی، استانداران و کسانی که دست اندار کاران اعمال پروتکل ها هستند اجرای پروتکل ها را جدی بگیرند و با هر پروتکل شکنی به صورت جدی برخورد کنند. نگذارند کار سخت تر شود.

وی افزود: از مردم می خواهم در رعایت دستورالعمل ها بیشتر همکاری کند. مراکز بهداشتی ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته فعال شده اند مردم اگر علایمی دارند به این مراکز مراجعه کنند. هر عطسه و سرفه ای دلیل ابتلا به کووید۱۹ بگذارند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وزیر بهداشت گفت: همکاران دانشگاههای علوم پزشکی آمادگی دارند که تخت های بستری بیشتری را آماده کنند، همان طور که در موج های قبلی این کار را کردند گرچه ارتفاع همه گیری کمتر بود. این بار هم نمی گذاریم بیماری بدون تخت بیمارستانی بماند. رئیس جمهوری هم دستور داده است که ارگانهای دیگر به وزارت بهداشت کمک کند تا تعدادی از تخت های بیمارستانی جدید آماده شود و مردم از این امکانات جدید استفاده کنند.

نمکی افزود: امیدواریم این ایام هم با همکاری همه مردم و مسئولان و بخش خصوصی سپری شود. از همه تقاضای کمک داریم ما را تنها نگدارید تا این مرحله را به خوبی سپری کنیم. از اهل دل هم می خواهیم ما را برای عبور سرافرازنه از این مرحله دعا کنند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا از ابتدای شیوع (اسفند ۹۸) تاکنون حدود ۱۳۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است که بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش این ویروس نیز در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

ویروس جهش یافته کرونا اوایل بهمن سال گذشته در انگلیس مشاهده شد و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶ بهمن ماه از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران خبر داد.

وی همچنین ۲۵ بهمن سال گذشته با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است، گفت: ‌روزهای سختی در انتظار ما بوده و باید خود را آماده کنیم.

با وجود افت محسوس تلفات کرونا در پی رعایت پروتکل های بهداشتی پیش از آغاز سال جدید، اما سفرهای نوروزی که برخلاف توصیه های ستاد ملی مقابله با کرونا صورت پذیرفت، بار دیگر وضعیت کشور را به شرایط قرمز کرونایی بازگرداند و از اوایل هفته دوم فروردین تلفات کرونا سه رقمی شد.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز (یکشنبه) گفت: در شبانه روز گذشته ۲۱ هزار و ۶۳ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و با فوت ۲۵۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۴ هزار و ۴۹۰ نفر رسید.

وی افزود:‌ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۱ هزار و ۶۳ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده اند و دو هزار و ۷۸۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۰ هزار و ۱۴۱ نفر رسید.

۱۰۷۱

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.