×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
وزیر دفاع: تلاش داریم سرریز فناوری های موجود در وزارت دفاع را در اختیار بخش خصوصی و صنعتی قرار دهیم

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایکوپرس، امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی ادامه داد: با توجه به پیشرفت‌هایی که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال‌های اخیر داشته است، کمک به سایر صنایع را در دستور کار خود قرار داده و تلاش داریم سرریز  فناوری ها و توانمندی های موجود در وزارت دفاع را در اختیار بخش خصوصی و صنعتی قرار دهیم و خوش‌بختانه در این عرصه نیز کارهای بسیار بزرگ انجام شده است.
وزیر دفاع گفت: در نمایشگاه توانمندی‌های دانش‌بنیان وزارت دفاع، حدود ۱۱۰۰ محصول را که در حوزه‌های غیر نظامی توسط وزارت دفاع تولید شده است را شاهد هستید، اما کار انجام شده در وزارت دفاع و نیروهای مسلح بسیار گسترده تر از این هاست.
امیر آشتیانی تصریح کرد: خدمات وزارت دفاع  در سال ۱۴۰۱ در تولید محصول و خدمات غیر نظامی در بخش غیر دولتی، رشد دو و نیم برابری داشته است، یعنی وزارت دفاع همراهی و همکاری با بخش صنعتی و خصوصی را در دستور کار خود قرار داده است و با توجه به تاکیدات رییس جمهور و فرماندهی معظم کل قوا این امر با سرعت و شدت بیشتری در حال انجام است.
وزیر دفاع با اشاره به بازدید وزرا و مسوولان مختلف از نمایشگاه توانمندی‌های دانش بنیان وزارت دفاع گفت:  قطعا، بازدید مسوولان و وزرا از این توانمندی ها می تواند تاثیر راهبردی بر تامین نیازهای بخش های مختلف کشور از درون کشور و توسط شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد،  وزارت دفاع در حوزه های مختلف هوایی، دریایی، زمینی، ریلی و بحث های تخصصی الکترونیک و مهندسی نفت، پتروشیمی و بسیاری از حوزه‌های دیگر دارای علم و تجارب و فناوری‌های بسیار پیشرفته است و با توجه به رشدی که در این سال‌ها داشته، قطعا اگر این توانمندی‌ها به سایر بخش‌هایی که نیاز به این فناوری ها دارند انتقال پیدا کند، می تواند بسیار موثر باشد.
امیر آشتیانی در خصوص همکاری مشترک با صنعت خودروسازی کشور گفت: اگر ارتباطات و تعاملات و هم‌افزایی میان بخش ها و دستگاه های موجود در کشور را افزایش دهیم، می توانیم به پیشرفت کشور سرعت بیشتری ببخشیم، وزارت دفاع این آمادگی را دارد که با سایر دستگاه ها همکاری داشته و توانمندی ها و دانشی که به آن دست یافته را در اختیارشان قرار دهد، اما سایر بخش‌ها نیز باید خواستار این همکاری باشند، آن‌ها باید بیایند اعلام نیاز کنند، ایده بدهند و با همکاری و همراهی، آن ایده و نیاز پیگیری شده، پرورش یافته و تبدیل به محصول و توسعه فناوری شود؛ ما هیچ محدودیتی در وزارت دفاع نداریم و هر بخشی از کشور که به وزارت دفاع مراجعه کند قطعا می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم و کارهای بزرگی را با همراهی و همکاری آن‌ها انجام دهیم.

تمرکز وزارت صمت بر ایجاد بازار گسترده برای دانش بنیان‌ها
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: تمرکز ما در حوزه دانش بنیان این است که بنگاه‌های بزرگ را بیاوریم تا وارد تحقیق و توسعه شوند تا یک بازار گسترده برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد شود.
به گزارش شاتا، سید رضا فاطمی امین اظهار کرد: صنعت دفاعی چون گستردگی زیادی دارد تطابق زیادی با بخش صنعت دارد، به طوری که در این بازدید با یک حساب سرانگشتی حدود ۲۰ تا ۲۵ بخش را دیدم که با حوزه صنعت تطابق دارد.
وی افزود: به‌دنبال تقویت این بخش هستیم، نمونه‌های خوبی در حوزه‌های میکرو الکترونیک، خودرو و بخش‌های شیمیایی معدنی دیده می شود و به طور کلی نیازهای بخش دفاع گسترده است.
وی در پاسخ به این‌که سهم دانش‌بنیان‌ها در صنعت چقدر است، گفت: این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان چه سهمی در فناوری‌های نوین دارند باید بگویم سهم بالایی است اما این‌که چه میزان در اقتصاد نقش دارند در حال حاضر پایین است چون هنوز به مقیاس نرسیده اند.
وزیر صمت ادامه داد: مثلا ما یک واحد صنعتی داریم سود خالص آن در سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان بود، اگر سه درصد این شرکت بیاید در فعالیت دانش بنیان یک جهش جدی به‌وجود آید به همین خاطر تمرکز ما در حوزه دانش بنیان این است که بنگاه های بزرگ رابیاوریم تا وارد تحقیق و توسعه شوند تا یک بازار گسترده ای برای دانش بنیان ها ایجاد شود و مهم‌تر این‌که این ارتباط برقرار می شود و در اقتصاد خودش را نشان می دهد به طوری که هم اکنون این موضوع در تجهیزات پزشکی نمود روشن داشته، اما در خیلی از صنایع هنوز نشان داده نشده است.
وی با بیان این‌که تمرکز ما این است که شرکت‌های بزرگ را به شرکت‌های دانش بنیان متصل کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از روش های حمایت از محصولی که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد، جلوگیری از واردات آن است.
فاطمی امین گفت: معیارهایی چون قیمت، کیفیت مناسب، در زمان مناسب و با کارایی مناسب مواردی است که محصول تولید شده داخل را قابل استفاده می کند. در آن جایی که این پنج معیار است ما باید از محصول داخلی حمایت کنیم و اتفاقا وظیفه ما همین است که با این کار اشتغال و ارزش افزوده در کشور حفظ شود و فرصت شغلی ایجاد شود، اما می گوییم تنها راه این نیست.
وی با بیان این‌که ما می توانیم بازار و تقاضا ایجاد کنیم تصریح کرد: اگر بنگاه های بزرگ را به سمت تحقیق و توسعه سوق بدهیم فضای ورود دانش بنیان ها به بازار ایجاد می شود زیرا اگر استانداردها در برخی محصولات ارتقا یابد، یک بازار و تقاضایی برای کار دانش بنیان ایجاد می‌شود.
 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.