×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
وزیر فرهنگ: فضای گفتمانی حمایت از تولید داخلی با رسانه‌ها محقق می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی اسماعیلی در آیین پایانی «طرح نشان ایرانی ۲» و تقدیر از برگزیدگان این آیین در روزنامه جام جم، ادامه داد: امروز با گذشت دو دهه از فعالیت روزنامه جام جم تجربه خوبی به وجود آمده و از کسانی که این روزنامه را راه ‌اندازی کردند و همچنین کسانی که راه آن را ادامه دادند و در حال اداره این روزنامه هستند تقدیر می کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دومین دلیل حضور من در این نشست به خاطر شرکت‌های دانش‌بنیان است. ادبیات جدی در حوزه اقتصاد کشور در حال شکل‌گیری است. نکته مهمی که با آن مواجهیم وجود بن بست هایی در حوزه اقتصاد کشور است و نیاز به ادبیات جدید برای خروج کشور از این بن بست اقتصادی داریم. بنابراین این حوزه بیشترین تکرار در ادبیات مقام معظم رهبری در سیاست های اقتصاد مقاومتی را داشته است. ایشان همچنین به گسترش اقتصاد دانش بنیان اشاره داشته اند. بنابراین به عنوان یک سیاست جدید و پیشران اقتصاد کشور در آمده که امتیاز مهمی در حوزه اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: البته فاصله سطح کارهای انجام شده با وضعیت موجود بسیار است و باید این حوزه گسترش پیدا کند. بنابراین توجه به ظرفیت های شرکت های دانش بنیان بسیار مهم است.

تاکید بر پشتیبانی رسانه ها از شرکت های دانش بنیان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سومین دلیل حضور من در این جلسه این بود که طرح نشان ایرانی ۲، ابتکار خوبی است که در پیوند رسانه‌ های پیشرو و اقتصاد دانش بنیان افتاده است. این کار در فضای رسانه‌ای و اینکه به عنوان مثال روزنامه جام جم ۲ صفحه از صفحات خود را به صورت روزانه به این کار اختصاص داده یکی از اقدامات خوبی است که برای پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان به شمار می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: رسانه ‌های کشور باید پشتیبان شرکت‌های دانش‌بنیان باشند. پیوند رسانه و اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم است و بخشی از توسعه و پیشرفت کشور به حوزه فرهنگ مربوط می‌شود. بنابراین رویه کارمندی باید به کارآفرینی تبدیل شود.

تاکید بر کارآفرینی

اسماعیلی ادامه داد: آمایش در کشور به لحاظ مسائل آموزش عالی اتفاق نیفتاده و ما با انبوهی از فارغ التحصیلان بدون شغل مواجه هستیم. بنابراین پیوند لازم بین کار و تحصیلات برقرار نشده و ما در این حوزه دچار بحران شده ایم و درحوزه شرکت‌های دانش بنیان باید به دنبال کارآفرینی باشیم و این شرکت‌ ها می‌توانند به کارآفرینی کمک بسیاری کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال های اخیر در نامگذاری سال ها بر تولید جهش تولید داخلی، جهش تولید، حمایت از تولید داخلی و … ادامه داد: فضای گفتمانی و عمومی در حمایت تولید داخلی باید باشد و این اقدام با کمک رسانه ها انجام می شود. در دولت مردمی هم سپردن کار به مردم یکی از اقدامات است که به شدت به آن نیازمند هستیم.

تقدیر از برگزیدگان طرح نشان ایرانی ۲

در این آیین برخی از مدیران طرح نشان ایرانی ۲ به ارائه مجموعه اقدامات و عملکرد خود پرداختند و در پایان از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخی از عوامل اجرایی این طرح تقدیر شد.

در حاشیه این آیین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تحریریه روزنامه جام جم بازدید و با برخی از کارکنان و خبرنگاران این روزنامه گفت و گو کرد.

طرح نشان ایرانی۲ در یک نگاه
مؤسسه جام‌جم در راستای عمل به مسوولیت‌های اجتماعی و فرهنگی خود، بعد از تجربه موفقی که از اجرای طرح نشان ایرانی‌ یک در سال ۱۳۹۸ داشت، تصمیم گرفت سال ۱۳۹۹ طرح نشان ایرانی۲ را باهدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و مخترعان اجرا کند.
پیشتر در آبان ۱۳۹۸، طرح نشان‌ایرانی‌یک باهدف کمک به توسعه و رونق کسب‌وکارها و تولیدات تولیدکنندگان داخلی که دارای حداقل ۵۰ پرسنل بیمه شده بودند، برگزار و مورد استقبال ۲۴۶ تولیدکننده داخلی واقع شد.
موفقیت طرح نشان ایرانی‌یک، زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده طرح نشان ایرانی۲ شد که در این طرح از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، مخترعان و شرکت‌هایی حمایت شد که تولیدشان به هر نحوی باعث جلوگیری از خروج ارز می‌شد.
این شرکت‌ها پس از ثبت‌نام در سامانه neshan.jamejamdaily.ir و کسب تأییدیه‌های لازم می‌توانستند از حداقل ۲۴ کادر فضای رایگان معادل نیم‌صفحه در روزنامه، ضمائم، سایت و شبکه‌های اجتماعی روزنامه جام‌جم (به ارزش تقریبی ۳۰۰‌میلیون ریال) بهره‌مند شوند.
علاوه بر چاپ آگهی رایگان، برای ضریب‌دهی هر چه بیشتر از نحوه فعالیت و نوع کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان محتوای تولیدی از طریق ایجاد صفحه اختصاصی در سایت جام‌جم آنلاین نیز بارگذاری می‌شد.
در طرح نشان ایرانی۲، حدود ۵۹۴ درخواست از جانب شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و مخترعان در وب‌سایت طرح ثبت شد که این عدد نشان از افزایش ۳۰۰ درصدی میزان مشارکت مخاطبان نسبت به طرح نشان ایرانی‌یک دارد.
از این تعداد ۴۲۴ شرکت توانستند پس از تکمیل و تأیید مدارک، به مصاحبه دعوت و پس از تولید محتوا در صف انتشار آگهی قرار گیرند.
با توجه به درخواست‌های ثبت‌شده و حضور بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران، این استان با ثبت ۳۵۵ درخواست حائز رتبه یک مشارکت در این طرح شد.
بعد از تهران، استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و قم به ترتیب در رتبه‌های بعدی از نظر میزان مشارکت قرار گرفتند.
کسب‌وکارهای معرفی‌شده در طرح نشان ایرانی۲ به ۱۲ گروه صنعتی، کسب‌وکارهای دیجیتال و فضای مجازی، خدماتی، پزشکی، طب سنتی و گیاهان دارویی، بازی و اسباب‌بازی و سرگرمی، آموزشی، رسانه‌ای (دیداری، شنیداری، مکتوب، مجازی و…)، گردشگری و صنایع‌دستی، طراحی و معماری و شهرسازی، هنری، کتاب (چاپ و نشر) و سایر موضوعات قابل تقسیم‌بندی است.
در این میان ۱۶۴درخواست از بخش صنعتی، ۱۳۱ درخواست از بخش کسب‌وکارهای دیجیتال و فضای مجازی و ۵۹ درخواست از بخش خدماتی به‌عنوان سه بخش با استقبال بالا به ثبت رسید.
با توجه به استقبال گسترده صاحبان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فعالان استارت‌آپ‌ها از طرح نشان ایرانی۲ و تعهدی که موسسه جام‌جم نسبت به شرکت‌هایی که در طرح ثبت‌نام کرده بودند تعداد ۱۰ هزار و ۱۷۶ کادر به ارزش ۱۲۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال در روزنامه جام‌جم چاپ شد.
همچنین در سایت جام‌جم آنلاین، رپرتاژ آگهی ۴۲۴ شرکت به ارزش چهار میلیارد و۲۴۰میلیون ریال منتشر شد. این در حالی است که در طرح نشان ایرانی‌یک نیز مبلغ ۳۷میلیارد و ۵۶۱میلیون ریال بابت نشر آگهی‌ها هزینه کرده بود.
موسسه جام‌جم علاوه بر درج آگهی در روزنامه و سایت اقدام به تولید ۲۰۰ دقیقه مصاحبه ویدئویی و ۵۹ مصاحبه حضوری از مدیران عامل و صاحبان کسب‌وکارهای نوپا کرده است. همچنین در طرح نشان ایرانی، ۳۴۶ مصاحبه تلفنی با هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد ریال صورت پذیرفته است.

مراسم ویژه اختتامیه طرح نشان ایرانی۲ با هدف بررسی دستاوردها و نقاط قوت و ضعف این طرح به منظور الگوسازی در فضای رسانه‌ای و ادامه آن در قالب‌های متنوع دیگر در موسسه جام‌جم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.