×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | وقف و میراث فرهنگی اشتراک‌های زیادی با یکدیگر دارند

محمدحسن طالبیان عصر شنبه در آیین گشایش نمایشگاه میراث وقف که در موزه ملی ایران برگزار شد،‌ با اشاره به جایگاه و اهمیت وقف گفت: بر اساس اسناد و مدارک وقف پیش از ورود اسلام به ایران نیز وجود داشته است و این نشانه از حسن و اهمیت وقف در ایران است.

وی با اشاره به قرابت‌های وقف و میراث فرهنگی، گفت: یکی از این قرابت‌ها توجه و اهمیت به چگونگی و نگهداری آثار است در میراث فرهنگی به چگونگی و نگهداری آثار تاریخی توجه بسیاری می‌شود که این موضوع برای موقوفات نیز مورد نظر است.

طالبیان با اشاره به اینکه واقفان در طول سال‌ها موقوفات متنوعی را بر جا گذاشتند، که از آن جمله می‌توان به آثار منقول و غیر منقول اشاره کرد، افزود: واقفان در گذشته برای مسافران در مسیرهای ترددی کاروانسراها، آب‌انبارهایی را برای آسایش مسافران در راه مانده وقف می‌کردند و این نشان از توجه نظر واقفان است.

معاون وزیر میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری، افزود: بسیاری از واقفان در هنگام وقف بخشی از درآمدها را صرف هزینه‌های نگهداری و مرمت آن آثار وقفی می‌کردند که متاسفانه امروز شاهد هستیم برخی از هیات امنای این بناها از صرف این مخارج خودداری می‌کنند که برای آن بنا بسیار زیانبار است.

وی همچنین درباره تعمیر و نگهداری برخی از امامزادگان قدیمی، گفت: امروزه شاهد هستیم برخی به جای گنبدهای زیبا که دست رنج استاد کاران قدیمی و حرفه‌ای این صنعت بوده از فلزات چون حلبی که کیفیت بسیار ضعیفی دارند استفاده می‌کنند که به زیبایی آن بنا تاریخی صدمه می ‌زند.

وقف می‌تواند در کالبد اقتصاد و فرهنگ تاثیر بگذارد

جبرییل نوکنده، رییس موزه ملی ایران نیز در این مراسم با بیان این که وقف سبب جاودانگی برای واقفان می‌شود، گفت: وقف می‌تواند در کالبد اقتصاد، فرهنگ و زندگی اجتماعی افراد جامعه تاثیر بگذارد.

وی یکی از مواهب وقف فرهنگی را تامین عدالت آموزشی عنوان کرد و افزود: آموزش به تکامل انسان کمک بسیاری کرده است.

موقوفات کشور به حدود ۲۰۰ هزار رسیده است

حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در حاشیه گشایش این نمایشگاه، گفت: وقف ریشه در فرهنگ اسلامی ایران دارد و این مهم می‌تواند در قالب زمینه های مختلف باشد.

وی موضوع وقف را دارای مسیر بسیار روشنی عنوان کرد و افزود: وقف می تواند در زمینه های معنوی، مادی، علمی، آموزشی، عتبات عالیات و دیگر مسایل باشد.

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه هم اکنون موقوفات کشور به حدود ۲۰۰ هزار موقوفه رسیده است، اظهار داشت: باید با همکاری میراث فرهنگی و سازمان اوقاف در حفظ و نگهداری این موقوفات بهترین راه کارهای علمی را ارایه داد و در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشیم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، تصریح کرد: از دیگر مسایلی که هم اکنون به دنبال آن هستیم ایجاد و راه اندازی صندوق وقف پول است که برای راه اندازی آن نیازمند راهنمایی و ارائه راهکارهای مناسب از سوی علما، آیات عظام و دانشگاهیان هستیم.

در پایان این مرامس نمایشگاه میراث وقف با حضور علی‌اصغر مونسان و حجت الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی خاموشی و جمعی از مسولان کشوری گشایش یافت.

در این نمایشگاه که به مدت یک هفته در محل ساختمان هنر دوران اسلامی مجموعه موزه ملی برپا شده،  آخرین دستاوردهای وقف به نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه ۲۰ غرفه در قالب تجهیزات پزشکی، انواع بذر کشاورزی، پرتو تشخیص پزشکی، نشریات علمی و انواع داروهای پپتید و آخرین دستاوردهای وقف جهت بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری بین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به امضا رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.