×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ونیز در آستانه تبدیل به یک میراث جهانی در معرض خطر

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از روزنامه گاردین، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) اعلام کرد در صورتی که حکم ممنوعیت دائم برای پهلو گرفتن کشتی‌های کروز در ونیز صادر نشود، طرح پیشنهادی افزودن نام این شهر به فهرست میراث جهانی در معرض خطر را به جریان می‌اندازد.

یونسکو این موضوع را در جلسه عمومی خود از روز ۱۶ تا ۳۱ ژوئیه (۲۵ تیر تا ۹ مرداد ۱۴۰۰) به بحث می‌گذارد و اگر تصویب شود برای دولت ایتالیا تا فوریه سال آینده ضرب الاجل تعیین خواهد کرد.

سرعت بالای تغییرات اقلیمی زنگ خطر زیرآب رفتن شهر ونیز را به صدا در آورده است. نتایج یک مطالعه جدید نشان داد در صورتی که گرمایش زمین کنترل نشود این شهر ایتالیایی تا سال ۲۱۰۰ کاملا زیر آب خواهد رفت زیرا پیش‌بینی می‌شود سطح آب دریای مدیترانه در قرن بعد تا ۱۴۰ سانتی‌متر افزایش یابد. حالا سازمان یونسکو هشدار داده است اگر ورود کشتی‌های کروز به ونیز برای همیشه ممنوع نشود، بقای این شهر تاریخی بیش از پیش تهدید خواهد شد.

اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد ماه)، با وجود آن که دولت ایتالیا اعلام کرده بود ورود کشتی‌های کروز به ونیز را ممنوع خواهد کرد، یک کشتی تفریحی برای اولین بار از زمان شیوع کرونا وارد این شهر تالابی شد و ونیزنشینان را غافلگیر کرد. قرار بر این بود که این کشتی‌ها به طور موقت به بندر صنعتی مارگرا هدایت شوند و یک ترمینال کروز در خارج از تالاب ونیز ساخته شود. این فرمان ماه آوریل در مجلس عوام ایتالیا تصویب شد اما در حال حاضر زیرساخت لازم برای اجرایی کردن آن وجود ندارد. مادامی که زیرساخت‌ها برای این کار مهیا می‌شوند، تنها راه ورود به شهر ونیز از طریق کانال جودکاست که در سال ۲۰۱۹ یک کشتی تفریحی بزرگ با یک قایق توریستی تصادف کرد و ۵ مجروح برجای گذاشت.

یونسکو می‌گوید: نیاز فوری به یک راهکار بلندمدت وجود دارد. راهکاری که از دسترسی کامل کشتی‌های کروز به تالاب ونیز جلوگیری و آنها را به بندرهای مناسب‌تر در منطقه هدایت کند.

داریو فرانچسکینی وزیر فرهنگ ایتالیا در واکنش به این خبر گفت: قرار دادن نام ونیز در فهرست میراث جهانی در معرض خطر یک مشکل جدی برای ایتالیاست و نباید وقت تلف کنیم. با صدور فرمان ممنوعیت ورود کشتی‌های کروز به ونیز یک گام مهم در این راستا برداشتیم اما لازم است اقدامات بیشتری در این باره صورت پذیرد و فورا از ورود این کشتی‌های بزرگ به کانال جودکا جلوگیری شود.

چهره‌های معروف دنیای هنر از جمله میک جاگر (Mick Jagger) خواننده و هنرپیشه انگلیسی و تیلدا سوینتن (Tilda Swinton) بازیگر اسکاتلندی نیز به تازگی با انتشار نامه‌ای از دولت رم خواستند فورا برای حفاظت از ونیز وارد عمل شود.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.