×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
پاداش مشترکان صرفه‌جوی برق از اول خرداد لحاظ می‌شود

 به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت نیرو، «علی اکبر محرابیان» افزود: این پاداش‌ها از اول خردادماه در سیستم دیسپاچینگ لحاظ شده و اعمال می‌شود و مشترکان می‌توانند به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف ۵۰۰ تومان پاداش بگیرند.

وی ادامه‌داد: این پاداش برای ما معادل تأمین هزینه برق است، یعنی وزارت نیرو به‌جای خرید برق با اعطای پاداش زمینه تامین پایدار را فراهم می‌کند و امیدواریم که کاهش مصرف با وجود این پاداش‌ها بسیار چشمگیر باشد. 

وزیر نیرو گفت: از مشترکان پرمصرف نیز خواهش می‌کنیم که نسبت به صرفه‌جویی و مصرف معادل اکثریت مردم اقدام کنند. مشترکی داریم که ۵۰ برابر یک خانواده معمولی برق مصرف می‌کند و به‌طور طبیعی تداوم این مصرف براساس تقاضای همه مردم با استفاده از کنتور هوشمند محدود خواهد شد.

محرابیان درباره میزان خاموشی‌ها در سال‌های اخیر یادآور شد: در تابستان‌های متوالی و در سه زمستان، کشور با مساله‌ خاموشی روبه‌رو بوده است.

وی خاطرنشان‌کرد: در زمستان گذشته با خاموشی روبه‌رو نشدیم و صنعت برق با تأمین سوخت از سوی وزارت نفت بدون هیچ مشکلی و به صورت پایدار برق را در زمستان گذشته برای همه بخش‌ها تأمین کرد، به گونه‌ای که صنعت فولاد بیشترین رشد را میان کشورهای جهان به خود اختصاص داد و این حاکی از تأمین پایدار برق است.

وزیر نیرو با بیان اینکه تابستان سال گذشته با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی رو به‌رو بودیم، گفت: با فرض رشد ۴.۵ تا پنج درصدی اوج مصرف برق، این عدد در سال جاری با فرض شرط فعالیت نکردن به ۱۹ هزار مگاوات ناترازی در سال جاری می‌رسید که معادل ۲۵ درصد تولید برق کشور است.

مصرف برق به ۵۳ هزار مگاوات رسید

محرابیان درباره برنامه‌های پوشش ناترازی صنعت برق، گفت: از روز شروع به کار دولت برنامه‌ریزی برای تامین پایدار برق شروع شد که یک بخش آن در حوزه افزایش ظرفیت نیروگاه و بخش دیگر به حوزه مدیریت مصرف و کنترل تقاضا می‌پرداخت.

وی ادامه‌داد: ناترازی سنواتی عدد بالایی است، در حال حاضر وارد شرایط تابستان شدیم و امروز مصرف به ۵۳ هزار مگاوات رسید.

وزیر نیرو درباره برنامه توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور خاطرنشان‌کرد: در ابتدای راه برنامه توسعه ۳۰هزار مگاواتی صنعت برق را داشتیم، اما با توجه به روند روبه‌رشد تولید در  کشور دیدیم که ‌نمی‌توان پاسخ تقاضا را در سال‌های آتی داد. 

محرابیان اضافه‌کرد: بر این اساس میزان برنامه برای چهار سال آتی و افزایش ظرفیت به ۳۵ هزار مگاوات شامل سه بخش یعنی ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی مرتبط با وزارت نیرو، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های صنایع و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر تبدیل شد.

وی افزود: هم اکنون از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه صنعتی، پنج‌هزار و ۴۰۰ مگاوات عملیات شروع شده و نخستین نیروگاه صنایع در تابستان سال جاری به مدار می‌آید، بر این اساس امیدوارم نیروگاه‌های صنایع  به بیش از ۱۰ هزار مگاوات برسد.

جزئیات کاهش ناترازی ۱۹ هزار مگاواتی برق در سال جاری

این عضو کابینه دولت سیزدهم درباره هزینه ساخت نیروگاه، گفت: نیاز است برای ساخت یک کیلو وات ظرفیت نیروگاه حرارتی ۴۰۰ یورو هزینه کنیم این در حالی است که برنامه ارتقای یک‌هزار و ۱۱۵ مگاواتی با هزینه بسیار کمتری زمینه افزایش تولید برق را مهیا می‌کندو به عبارت دیگر متوسط ارتقای توان برای هر کیلووات ساعت، ۳۰ یورو هزینه دارد گه بیانگر هزینه بسیار کم ارتقای توان است.

محرابیان افزود: در مرحله بعد به سراغ واحدهای سیکل ترکیبی رفتیم تا با ایجاد واحدهای بخار به میزان یک سوم ظرفیت نیروگاه‌ها بدون سوخت نسبت به تولید برق اقدام کنیم وافزایش راندمان نیروگاه‌ها را شاهد باشیم، بدین ترتیب امسال دوازده واحد بخار  نیروگاه‌های سیکل تریکبی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی گفت: ۱۹ هزار مگاوات ناترازی با فرض این است که هیچ حرکتی نکنیم، بر این اساس با افزایش توان اتفاق افتاده تا پایان دوره گرما بالای ۶ هزار مگاوات از ناترازی کاسته می‌شود.

ناترازی برق مربوط به چند ماه سال است
محرابیان گفت: اعتقاد داریم تولید برق باید اقتصادی باشد و بخش خصوصی با توجیه وارد این برنامه شود. یکی از اشکال‌های سال‌های اخیر این بود که تولید اقتصادی نبود در همین رابطه برنامه‌ها در این حوزه با اصلاح اقتصاد برق کلید خورد.

وی ادامه داد: برنامه دوم  فروش برق به عنوان کالای رقابتی از طریق بورس انرژی است سعی می‌کنیم طی ماه‌های آتی با عرضه برق در بورس انرژی زمینه رقابت را فراهم کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ناترازی مربوط به بخش اندکی از سال است و در بسیاری از ماه‌های سال با مازاد عرضه روبه‌رو هستیم، گفت: البته ضوابط ایجاد می‌کند که بازار رقابتی در همه شرایط مطابق دستورالعمل‌ها عمل کند، این را هم بگویم که قرار نیست همیشه در ناترازی باشیم.

از تولید برق هسته‌ای حمایت می کنیم
این مقام مسوول درباره اهمیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور اظهار داشت: نیروگاه سیکل ترکیبی از آن جهت اهمیت دارد که بدون سوخت نسبت به تأمین برق اقدام می‌کند، در حقیقت برنامه ما در حوزه ارتقای واحدهای بخار نیروگاه‌های گازی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر با همین توجیه کمبود سوخت مدنظر قرار گرفته است. 

محرابیان بیان‌داشت: بر این اساس تاکنون ۱۲ واحد نیروگاه تجدیدپذیر به مدار آمده است.

وزیر نیرو بر توسعه برق تجدیدپذیر تاکید و خاطرنشان‌کرد: برق هسته‌ای برق پاکی است که بسیار اقتصادی است، به‌طور حتم از تولید برق هسته‌ای حمایت می‌کنیم زیرا در شبکه توزیع گسترده با ظرفیتی که در آینده به ۱۲۰ هزار مگاوات می‌رسد ضرورت دارد نیروگاه‌های هسته‌ای زمینه افزایش پایداری را به وجود آورند.

وزیر نیرو درباره غیراقتصادی بودن نیروگاه‌ هسته‌ای گفت: همان کشورهایی که تولید نیروگاه هسته‌ای را ناصحیح جلوه می‌دهند بخش عمده برنامه خود را بر روی توسعه نیروگاه هسته‌ای قرار داده‌اند.

تلاش برای ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در برق

محرابیان، سرمایه گذاری بخش خصوصی را مورد اشاره قرار داد وگفت: گلایه نیروگاه ‌دارها گلایه درستی است و به آنان حق می‌دهیم، زیرا سرمایه‌گذار هزینه کرده و با استفاده از توان فنی کشور توقع تولید برق اقتصادی را دارد.

وی ادامه داد: تاخیر در پرداخت‌ها در کنار عدم ثبات قیمت زمینه این گلایه‌ها را به وجود آورده است امادر وزارت نیرو یک اتاق فکر با حضور متخصصان داریم و تلاش می‌کنیم تا ضمن توسعه روش‌های اقتصادی انگیزه سرمایه‌گذار را برای توسعه صنعت برق جلب کنیم.

وزیر نیرو اضافه‌کرد: باید برای قشر قابل توجهی برق را به صورت یارانه‌ای تأمین کنیم و این روش باید با سازوکارهایی زمینه ایجاد فشار برای نیروگاه‌داران را فراهم نکند.

وی ضمن ابراز خرسندی از ارائه و بررسی طرح مانع‌زدایی از صنعت برق در مجلس، افزود: این قانون گام اساسی در توسعه اقتصاد برق را فراهم خواهد کرد.

طوری حرکت می‌کنیم که مردم با کمترین مشکل مواجه شوند
محرابیان درباره احتمال قطعی برق، گفت: می‌توانیم طوری حرکت کنیم که مشکلات مردم به حداقل برسد، در مورد تعمیرات نیروگاهی یک کار استثنایی انجام شد و همه ظرفیت‌های نیروگاه‌های موجود در کشور به طور کامل تعمیر شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جا دارد از همکارانم در بخش تعمیرات نیروگاه‌های به خصوص دست‌اندرکاران حاضر در نیروگاه‌ها تشکر کنم، در نخستین روز نوروز به نیروگاه بندرعباس رفتیم و باید به مردم  عزیزمان بگویم که روز اول فروردین ساعت ۷ صبح فعالان بخش تعمیرات نیروگاهی با چه انگیزه‌ای سر کار بودند تا زمینه تولید برق پایدار را فراهم کنند.

عبور از خاموشی به رفتار مشترکان بستگی دارد
وزیر نیرو گفت: در بخش نیروگاه‌های برقابی بعد از هشت سال تعمیرات همه واحدها به اتمام رسید، البته این مساله که خاموشی نداشته باشیم به رفتار مشترکان بستگی دارد.

محرابیان خاطرنشان کرد: در بخش تجدیدپذیرها برنامه توسعه ۱۰ هزار مگاواتی بود که از شهریور ماه سال گذشته تا شهریورماه سال جاری ۶۰۰ مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید، البته این یک اقدام کوتاه مدت است و با استفاده از ظرفیت قانون رفع موانع تولید از شورای اقتصاد مجوز گرفتیم تا برای چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی فراخوان برگزار کنیم. از سوی دیگر در سه ماه آتی ساخت این چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی آغاز خواهد شد.

توسعه ۳ هزار مگاواتی نیروگاه بادی

محرابیان ادامه داد: در شورای اقتصاد طرح سه‌هزار مگاوات نیروی بادی برای اخذ مجوز مطرح شده که در برخی از نقاط کشور از جمله منطقه شرق توسعه پیدا خواهد کرد. 

وی درباره سه ویژگی مثبت نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: عدم نیاز به سوخت، دوستدار محیط زیست و عدم نیاز به آب از جمله ویژگی مثبت نیروگاه تجدیدپذیر است.

وزیر نیرو ادامه داد: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر عدد بسیاری بالایی است و برخی متخصصان در اوایل کار نسبت به تحقق آن ابراز نگرانی داشتند، اگر خاطرتان باشد این وضعیت را در توسعه صنایع سیمان و فولاد هم داشتیم اما  اگر یک فعالیت اقتصادی باشد، طبیعتاً جهشی در توسعه آن اتفاق خواهد افتاد و به تحقق برنامه بسیار خوش‌بین هستیم.

درآمدزایی برای کم درآمدها از طریق برق تجدیدپذیر

محرابیان گفت: در بخش خانگی طرحی جلو می‌رود که با استفاده از نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی با عنوان ابزار کمک معیشتی خانوارهای کم درآمد زمینه ایجاد درآمد برای آنها را مهیا کند که از محل ردیف بودجه تسهیلاتی به این خانواده‌ها داده خواهد شد و با خرید برق مازاد درآمد ثابتی ایجاد می‌شود، بر این اساس در سال ۱۴۰۱ در این حوزه جهشی در پیش داریم. 

وزیر نیرو در باره اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید پنل بسیارند، گفت: در بخش تولید سلول خورشیدی دو شرکت بزرگ با ظرفیت هر کدام ۱۵۰۰ مگاوات سلول خورشیدی در سال را داریم.

انتقال زمان فعالیت اداری به ساعت صبحگاهی

 محرابیان افزود: اعتقاد داریم دولت باید الگوی باشد، اما مصارف خارج از الگوی دولت زیاد است و بر این اساس مطابق مصوبه هیأت وزیران که اخیراً اخذ شد، اداره ها مکلف هستند که در ساعت اداری نسبت به صرفه‌جویی حداقل ۳۰ درصدی و در ساعت غیر اداری نسبت به صرفه‌جویی ۶۰ درصدی اقدام کنند.علاوه بر این تغییر ساعت اداری و انتقال آن به ساعت صبح‌گاهی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. 

وزیر نیرو گفت: رفتار اداری و دستگاه‌های دولتی با روش‌های روزآمدی نظیر استفاده از اینترنت اشیا پایش شده و به مردم گزارش خواهد شد.

محرابیان خاطرنشان کرد: امیدواریم که دستگاه‌ها این مصوبه قانونی را رعایت کنند، البته در ۲-۳ هفته ابتدایی لیست دستگاه‌هایی که اقدامی به کاهش مصرف نمی‌کنند، رسانه‌ای نمی‌شود اما در ادامه اگر دستگاهی به مصرف زیاد ادامه داد، مطابق مصوبه هیأت دولت برق آن قطع خواهد شد، مردم هم محرم هستند و نام این دستگاه‌ها را به آنها اعلام خواهیم کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در بخش تجاری، کشاورزی و صنایع امسال ۴۵۰ هزار تفاهم‌نامه به منظور مدیریت مصرف امضا کرده‌ایم، گفت: در بخش کشاورزی با  تمام کشاورزان که متقاضی تفاهم بودند تفاهم شده است که در ساعات گرما با توجه به کاهش راندمان آبیاری انرژی محدود شده و در باقی ساعات برق به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گیرد.

محرابیان افزود: امیدواریم در بخش خانگی با پاداش‌های در نظر گرفته شده صرفه‌جویی چشم‌گیری داشته باشیم. بیش از ۷۵ درصد مردم ایران الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و کمتر از ۲۵ درصد بالای الگو هستند که  عمده آنها در محدوده الگو به‌سر می‌برند و با اندکی صرفه‌جویی به جرگه کم مصرف‌ها منتقل خواهند شد.

۶۵۰ هزار مشترک بدمصرف برق داریم

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: حدود ۶۵۰ هزار مشترک بدمصرف داریم، اعتقاد ما به پاداش است و تا پنج برابر خرید قیمت برق به مشترکانی که اقدام به صرفه‌جویی ‌کنند پاداش خواهیم داد، الگوی مصرف در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات است که این عدد در مناطق گرم تا ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند.

محرابیان درباره پاداش‌های کم‌مصرفی گفت: اگر مشترکی سال گذشته ۳۰۰ کیلووات مصرف می‌کرده و هم‌اکنون با کاهش ۵۰ کیلوواتی به عدد ۲۵۰ کیلووات برسد به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی ۵۰۰ تومان پاداش گرفته که معادل ۲۵ هزار تومان می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه قبض این مشترک برای مصرف ۲۵۰ کیلووات نیز ۲۵ هزار تومان است که معنای رایگان شدن قبض را می‌دهد. حال اگر این مشترک به جای ۲۵۰ کیلووات ۲۰۰ کیلووات مصرف کنند ۳۰ هزار تومان پاداش خواهد گرفت و در قالب بستانکاری یا به صورت نقدی می‌تواند پاداش خود را دریافت کند.​

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.