×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پاشنه آشیل صادرات فولادهای آلیاژی نبود یک دیپلماسی اقتصادی است

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط‌عمومی شرکت فولاد آلیاژی ایران، اعضای هیئت‌مدیره و هیئت اجرایی انجمن فولاد با حضور در کارخانه فولاد آلیاژی ایران، با مدیرعامل این شرکت دیدار و طی جلسه هم‌اندیشی با مهندس محمد کمال‌زاده مدیرعامل این شرکت در جریان نقطه‌نظرات وی و چالش‌ها دستاوردهای این شرکت قرار گرفتند. مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی نیز در این نشست به چالش‌ها و مشکلات پیشروی صادرات محصولات فولادی اشاره و بر این موضوع تأکید کرد که برای تاب‌آوری صنعت فولاد به‌خصوص فولادهای آلیاژی باید مسیر صادرات این نوع محصولات را هموار کرد.

نبود دیپلماسی اقتصادی زیان‌بار است

 مهندس محمد کمال‌زاده پاشنه آشیل صادرات فولادهای آلیاژی را نبود یک دیپلماسی اقتصادی دانست و گفت: میزان تولید محصولات فولادهای آلیاژی و خاص در کشور بیشتر از تقاضای بازار داخلی است و مازاد عرضه نسبت به تقاضا باید صادر گردد که این موضوع، نیز با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع نیز اشاره کرد که نتیجه سیاست‌گذاری‌های اشتباه باعث می‌شود تا صادرات این محصولات با شکست مواجه گردد.

راه صادرات بایستی هموار شود

 مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران مزیت محصولات تولیدی این شرکت را کیفیت بالای آنها دانست و بر این موضوع تأکید داشت که کیفیت بالا محصولات ما یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود و محصولات ما از لحاظ کیفی قابلیت صادرات به اروپا را هم دارند. این فعال حوزه صنعت راه‌حل نجات اقتصاد فولاد را صادرات دانست و به این موضوع نیز اشاره کرد که عوامل تأثیرگذار در حوزه‌های قانون‌گذاری بایستی مسیر صادرات فولاد را هموار کنند و قوانین ارزی باید اصلاح گردد تا تولیدکننده بتواند ارز موردنیاز خود را به روشی که برایش سودآور است، وارد کشور کند؛ چراکه با استفاده از ارز نیمایی در صنعت فولاد، صادرات این محصول برای تولیدکننده با زیان همراه است.

سهم اندک ایران از تولید فولادهای آلیاژی

 محمد کمال‌زاده با اشاره به این که تولید فولاد با ارز نیمایی به ضرر صنعتگر است، گفت: این شرایط و دستورالعمل‌های صادراتی و تولید باعث می‌شود که تولیدکننده‌ها تمایل به تولید نداشته باشند مگر اینکه دولت در این مورد تصمیم شجاعانه‌ای بگیرد و حتی واردات از ارز حاصل از صادرات توسط خود صنعتگر انجام گیرد و سود آن به خود صنعتگر برگردد تا او بتواند تولید خود را توسعه دهد. مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در ادامه این نشست به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر در جهان ۲۵۰ میلیون تن فولاد آلیاژی تولید می‌شود؛ اما سهم ما از تولید هنوز به یک میلیون تن نرسیده است.

شرکت فولاد آلیاژی ایران دانش‌بنیان است

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نقش امور دانش‌بنیان در تولید گریدهای صنعتی خاص و جدید اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند شرایط لازم را برای تولید انبوه این محصولات و توسعه صادرات آن به بازارهای هدف بیش‌ازپیش تقویت کند. محمد کمال‌زاده از شرکت فولاد آلیاژی ایران به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان یادکرد و گفت: دیدگاه ما نسبت به حوزه دانش‌بنیان، خاص است و ما اگر بخواهیم در حوزه صنعتی مثل فولاد در دنیا سرآمد باشیم راهی به جز ورود به حوزه دانش نداریم. وی، با اشاره به ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و استفاده از اعتبار مالیاتی گفت: امیدواریم بتوانیم بر اساس این قانون همکاری خوبی با دانشگاه یزد داشته باشیم و با شکل‌گیری یک مدل اقتصادی مناسب در راستای توانمندسازی نیروی انسانی تلاش کنیم و باعث نگهداشت نیروهای ارزشمند در کشورمان شویم.

نقش پررنگ شرکت فولاد آلیاژی ایران در صنعت

دکتر بهرام سبحانی رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این هم‌اندیشی به نقش پررنگ شرکت فولاد آلیاژی ایران در صنعت فولاد کشور اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد آلیاژی هم از نظر تأسیسات و هم نیروی انسانی در شرایط بسیاری خوبی قرار دارد که همین موضوع باعث شده تا این کارخانه تبدیل به یک مجموعه بزرگ شود.

حمایت از صادرات فولادهای خاص

رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان بر این موضوع نیز تأکید داشت که همان‌طور که فولاد آلیاژی ایران تاکنون در مسیر رشد و تعالی بوده است در این مسیر باز هم گام بردارد. بهرام سبحانی در هم‌اندیشی با مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژ ایران به این موضوع اشاره کرد که یکی از راهبردهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، حمایت از صادرات تولیدات فولادی خاص باارزش افزوده بالا است و در این راستا، خود را مکلف می‌دانیم رفع چالش‌های فولادسازان را از طریق سطوح مختلف دولتی پیگیری نماییم.

مسائل ارزی، تنظیم بازار، تأمین انرژی، قطعی برق و عوارض صادراتی، از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح و موردبحث گذاشته شد. در این هم‌اندیشی دکتر امیر جعفری رئیس امور سهام و مجامع شرکت فولاد آلیاژی ایران گزارشی از روند تولید، فروش و صادرات محصولات این شرکت ارائه و کلیات امور را توضیح داد.

در پایان این هم‌اندیشی اعضای هیئت‌مدیره و هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد از کارخانه یزد یک (فولادسازی شماره ۲) فولاد آلیاژی ایران بازدید کردند. گفتنی است که کارخانه یزد یک (فولادسازی شماره ۲) شرکت فولاد آلیاژی ایران ظرفیت تولید سالیانه ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی و ریخته‌گری را دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.