×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پرداخت یارانه به تولیدکننده خارجی/ کمبود تولید محصولات کشاورزی به بهانه کم‌آبی قابل‌قبول نیست/ ضایعات بخش کشاورزی می‌تواند ۱۰ میلیون نفر را سیر کند!

به گزارش تجارت گردان ، سید رضا نورانی در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت کشاورزی و علت کسری گندم، گفت: دولت سیزدهم هنوز به‌طور رسمی شروع به‌کار نکرده است و اگر اتفاقی درگذشته رخ‌داده که شاهد نقاط ضعفی در کمبود گندم شده‌ایم به دولت قبل برمی‌گردد که چگونه برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرده است و اینکه باید چه راهکاری را در نظر می‌گرفت که با کمبود گندم مواجه نشویم.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: دو اصل در کشاورزی دنیا مطرح است اصل اول امنیت غذایی و اصل دوم ایمنی غذا است. امنیت غذایی جزء وظایف اصلی دولت بوده که امنیت غذایی را تأمین کند و افرادی که تولیدکننده انبوه در بخش محصولات کشاورزی و غذا هستند ابرقدرت‌هایی در دنیا بوده که می‌توانند امنیت غذایی خود را ایجاد کنند و همچنین صادرات انبوه به کشور‌های دیگر را داشته باشند و کشوری قدرتمند است که بتواند امنیت غذایی خود را در وهله اول تأمین کند.

وی افزود: با توجه به اینکه دفاع مقدس و تحریم‌های ظالمانه‌ای  را در طول سال‌های گذشته تجربه کرده‌ایم، متوجه شدیم که باید در اولویت اصلی کشور امنیت غذایی را قرار بدهیم و تولید انبوه داشته باشیم تا بتوانیم کمبود‌های مواد غذایی کشور را جبران کنیم.

نورانی بیان کرد: ایران کشور غنی بوده، ولی متأسفانه در کشاورزی مشکلاتی رخ می‌دهد و این در صورتی است که در فائو کنار جمهوری اسلامی ایران کشاورزی حک‌شده است، اما در کشور کشاورزی را جدی نگرفته و برنامه‌ریزی درستی انجام نداده‌ایم همچنین از پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده نکرده و نگاه ما به واردات است و اگر این واردات انجام نشود ایمنی و امنیت غذایی ما مختل می‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: اگر از تمام پتانسیل‌های کشور در بخش محصولات استراتژیک مثل گندم، جو، برنج، ذرت و کالا‌هایی که در رده‌های غذایی ما هستند استفاده می‌شد جدول تولید نیز تغییر زیادی پیدا می‌کرد.

وی در خصوص کمبود تولید محصول کشاورزی به علت خشکسالی گفت: نمی‌توانیم کم‌آبی را بهانه کنیم، زیرا در سه ماه اول سال هندوانه رده اول صادرات را به خود اختصاص داده بود درصورتی‌که هندوانه آب زیادی را برای تولید مصرف می‌کند و در مقابل محصولاتی، چون گندم، غلات و … را واردات کرده‌ایم.

نورانی اذعان کرد: گاهی اتفاق می‌افتد که خشکسالی شده و بارش باران کم می‌شود که این مسئله شاید بخشی از محصول دیم را تهدید کند، ولی درمجموع این چه سیاستی است که محصولاتی با مصرف آب کمتر را وارد کرده و محصولاتی که مصرف آب بیشتری دارند را صادر می‌کنیم و این مسئله معادله تولید را برهم می‌زند.

وی افزود: بحث دیگر الگوی کشت است زمانی که تحریم هستیم و خیلی از کشور‌ها به عدم صادرات، ما را تهدید می‌کنند باید در وهله اول به هر قیمتی که شده است مواد غذایی خود را تأمین کنیم. اشتباه است که مرغداران اعلام کنند که کمبود دانه‌ دارند و دامداران نیز نبود علوفه را مطرح کنند و درنهایت تقاضای واردات این اقلام را از خارج داشته باشیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: در طول سال‌های گذشته بودجه‌ای برای واردات دانه مرغ، علوفه، گندم، غلات و … با ارز،  ارزان‌قیمت یارانه‌ای اختصاص داده‌ایم یعنی ناخواسته یارانه را به تولیدکننده خارجی داده‌ایم درحالی‌که کالا‌های وارداتی را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه کرده و فکر می‌کنند این کالا‌های وارداتی از داخل کشور ارزان‌تر است، ولی به این صورت نیست و این اشتباه، تولید را مختل و باعث نگرانی تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است.

وی در خصوص کسری گندم به علت خشکسالی‌ها اظهار کرد: از بارش‌ها به‌درستی برای منابع زیرزمینی و سد استفاده نکرده‌اند بنابراین باعث ایجاد سیل شده است  و این مسئله نیاز به مدیریت جهادی دارد تا در تنگنا‌های تحریم ما را به سمت تولید انبوه هدایت کند.

نورانی در ادامه تأکید کرد: درحالی‌که در کشور‌های حوزه خلیج‌فارس آب وجود ندارد، ولی از آب دریای عمان و خلیج‌فارس استفاده می‌کنند همچنین سیستان و بلوچستان و مکران می‌تواند علوفه را در چهار فصل برای کشور تأمین کند و خوزستان هم می‌تواند ما را از تولید دانه مرغ اشباع کند و هرزمانی که به بن‌بست برخورد می‌کنیم مدیران اعلام می‌کنند که به علت خشکسالی است درصورتی‌که خشکسالی فقط برای گندم است و برای هندوانه که مصرف آب بیشتری دارد این خشکسالی در نظر گرفته نمی‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت:  میزان آب کم در کشور را باید مدیریت کنیم، زیرا فائو معتقد است که کشور ایران علاوه بر تأمین مواد غذایی کشور می‌تواند کلیه کشور‌های حوزه خلیج‌فارس را نیز ازنظر مواد غذایی تأمین کند و این واقعیتی است که سازمان‌های بین‌المللی درباره کشور مطرح می‌کنند، ولی ما این مسئله را عملی نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: اگر قرار است نقشه راه داشته باشیم امنیت غذایی نقشه راه اول است تا بتوانیم در خارج از مرز‌ها حرف منطقی بزنیم و نمی‌توانیم دیپلماسی کشاورزی را رها کنیم و فقط در دیپلماسی اقتصادی و سیاسی پیشرفت داشته باشیم، برنامه‌هایی که در دولت‌های گذشته وجود داشته هیچ‌کدام دارای دیپلماسی کشاورزی نیستند و رابطه تجارت در دنیا صادرات و واردات است، ولی در کشور ما برعکس شده است و بهایی برای صادرات نداده‌اند؛ زیرا پروتکل‌ها یک سویه است.

نورانی اظهار کرد: کشور روسیه با تعرفه بسیار پایین واردات می‌کند درصورتی‌که صادرات با تعرفه بسیار بالا در روسیه صورت می‌گیرد همچنین کالا‌هایی که از هند واردات می‌شود با تعرفه ۴ الی ۸ درصد است، ولی صادرات از ایران با تعرفه بالای ۵۰ درصد است.

وی اذعان کرد: مراودات ما با چین و کره یک سویه است و باید ابزار صادرات را درست کنیم در حال حاضر یک سری ابزار سیاسی وجود دارد که در دست دولت است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: سفارتخانه‌های ما باید خارج از مرزها، در بخش بازرگانی بازاریابی خوبی برای کشور انجام دهند، ولی این هدف‌ها را دنبال نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: به نظر بنده در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی خواهد افتاد، زیرا تصمیم گرفته‌شده که تولید را انبوه کنند و به صادرات رسیدگی شود، زیرا در حال حاضر صادرات مویرگی انجام می‌شود و به‌جای حمایت از صادرات لیست‌های غیرمنطقی در نظر گرفته‌اند به‌عنوان‌مثال تمام بانک‌های بین‌المللی با ما روابط خوبی ندارند و در مقابل اعلام کردند که ارز را از سیستم بانکی وارد کنید.

نورانی با اشاره به اینکه در زمان تحریم بخش خصوصی باید نقاط کور را باز کند گفت:  این‌گونه نیست هدف‌هایی که داریم را با تصمیمات غلط از دست بدهیم. هدف در بخش کشاورزی مقدس است و کشاورزی را باید در رأس امور قرار دهیم.

وی در خصوص راهکار‌هایی برای بخش کشاورزی گفت: باید جلوی هدر رفت آب را بگیرند و کنترل فرسایش خاک را داشته باشیم و الگوی کشت را در نظر بگیریم همچنین ماشین‌آلات بخش کشاورزی را نوسازی کنیم.

نورانی در ادامه گفت: خرید تضمینی باید واقعی شود، ضایعات را کاهش دهیم، زیرا ۳۵ درصد، ضایعات در بخش کشاورزی وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر را می‌تواند سیر کند، اصلاح ساختار تولید از مزرعه تا سفره را در نظر بگیریم همچنین ترویج علم و دانش روز دنیا را در بخش افزایش تولید قرار دهیم، راندمان تولید را افزایش دهیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: در بخش ایمنی غذا که بخشی ارگانیک است، ولی حمایتی نشده است و یارانه‌ها را به تولیدکنندگان سنتی پرداخت کرده‌اند تا سم و کود شیمیایی استفاده کنند، اما در بخش محصولات طبیعی و ارگانیک که از سم و کود شیمیایی استفاده نمی‌کنند و از نهاد‌های مجاز که دارای هزینه بالایی است در کشاورزی ارگانیک استفاده کرده، ولی به این بخش هیچ‌گونه کمکی نشده است.

وی اظهار کرد: اگر برنامه صادرات است باید هدف‌گذاری کنیم و زیرساخت‌های صادراتی را روزبه‌روز افزایش دهیم که یکی از بخش‌ها در صادرات کمبود کانتینر‌های یخچالی است همچنین از یارانه‌ها برای خرید هواپیما استفاده نکردند و در دستور کار دولت خرید هواپیما وجود داشت، ولی این امر صورت نگرفت حتی کشتی‌ها نیز مجهز به کانتینر‌های یخچالی نیستند و صادرکنندگان  هنوز به‌صورت سنتی بسته‌بندی می‌کنند، زیرا ماشین‌آلات بسته‌بندی گران است و باید صادرکنندگان حمایت شوند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر باید صدور مجوز‌ها را محدود کنیم اگر قرار است واردات انجام نشود چرا به عده‌ای خاص مجوز داده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.