×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پلیس در برخورد با موتورسواران متخلف، وضعیت معیشتی خانواده آنها را در نظر می‌گیرد

«سردار سید کمال هادیان‌فر» در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به برخی گلایه‌های شهروندان مبنی بر کاهش جدیت پلیس راهنمایی و رانندگی در برخورد با موتورسوران متخلف و بر هم خوردن انضباط ترافیکی معابر کلانشهرها به دلیل تخلفات راکبان موتورسیکلت، اظهار داشت: این‌طور نیست که پلیس راهور برخورد با موتورسواران متخلف را رها کرده باشد، ولی حواسمان هست که موتورسیکلت، وسیله امرار معاش ۹۰ تا ۹۵ درصد افرادی است که از این وسلیه نقلیه استفاده می‌کنند، بنابراین مأموران ما در مواجهه با موتورسواران با اندکی اغماض برخورد می‌کنند، چراکه نمی‌خواهیم معیشت خانواده‌های راکبان موتورسیکلت مختل شود. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ادامه داد: حفظ انضباط ترافیکی معابر شهری از اهمیت ویژه‌ای برای پلیس راهور برخوردار است و به همین دلیل در سال ۱۴۰۲، طرح‌های مختلفی را در تهران و سایر کلانشهرها برای کاهش تخلفات موتورسواران اجرا کرده‌ایم. اما در عین حال، می‌خواهیم تا حد امکان به موتورسیکلت‌سواران کمک کنیم که در کسب‌وکار روزمره آنها اختلال ایجاد نشود، به همین دلیل، در سال جاری طرح ترخیص موتورسیکلت را به صورت فوق‌العاده اجرا کردیم و شرایط را برای ترخیص موتورهایی که به دلیل تخلفات گوناگون توقیف شده بودند، تسهیل کردیم و به روند این کار سرعت دادیم. 

وی افزود: در قبال کمک‌هایی که به راکبان موتورسیکلت انجام می‌دهیم و توصیه‌ای که به مأموران خودمان برای در نظر گرفتن وضعیت معیشتی خانواده‌های موتورسواران داریم، خواسته ما از موتورسیکلت‌سواران این است که قانون را رعایت کنند و به حقوق همه شهروندان احترام بگذارند؛ یعنی به صورت خلاف جهت یا از مسیر پیاه‌رو یا خط ویژه عبور نکنند و برای حفظ جان خود از کلاه ایمنی استفاده کنند و از انجام حرکات مارپیچ و سایر تخلفات پرهیز کنند. 

رئیس پلیس راهور فراجا تأکید کرد: برابر مقررات، عبور موتور از روی پل و داخل تونل شهری ممنوع است، ولی بازهم مأموران ما برای رعایت حال موتورسواران، در برخی موارد از این تخلف راکبان موتورسیلکت چشم‌پوشی می‌کنند. البته به ازای این کمک‌ها، از موتورسیکلت‌سواران نیز انتظار داریم که قوانین را رعایت کنند تا انضباط ترافیکی معابر حفظ شود و گلایه شهروندان از به هم خوردن نظم ترددها بر اثر تخلفات موتورسواران کاهش یابد. 

اجرای طرح صدور یک‌روزه گواهینامه موتورسیکلت، به‌زودی در سراسر کشور 

هادیان‌فر درباره آخرین وضعیت اجرای طرح صدور گواهینامه یک‌روزه برای راکبان موتورسیکلت نیز توضیح داد: از میان حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارنده موتورسیکلت در کشورمان، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گواهینامه موتور ندارند، به همین دلیل، چند ماهی است که پلیس طرح صدور یک‌روزه گواهینامه برای افرادی که سند مالیکت موتورسیکلت دارند، اما فاقد گواهینامه هستند را در دستور کار قرار داده تا بتوانیم شرایط را برای صدور گواهینامه و در نتیجه، قانونمند شدن تردد این افراد تسهیل کنیم. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ادامه داد: در حال حاضر طرح صدور یک‌روزه گواهینامه موتورسیکلت به صورت آزمایشی در شهرهای تبریز و سمنان اجرا می‌شود و شهرهای دیگری نیز برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. به دنبال آن هستیم که با برطرف کردن اشکالات احصاشده در این طرح و تکمیل سامانه طراحی‌شده برای این منظور، به‌زودی طرح صدور یک‌روزه گواهینامه موتور را در سراسر کشور اجرایی کنیم و امیدواریم بتوانیم این کار را در «هفته فراجا» انجام دهیم. 

وی در ادامه اظهار داشت: ما به آن دسته از راکبان موتورسیکلت که گواهینامه ندارند، کمک می‌کنیم که سریع‌تر گواهینامه بگیرند، اما از آنها می‌خواهیم قول مردانه بدهند که قانون را رعایت می‌کنند. به همین دلیل، در طرح گواهینامه یک‌روزه، تعهدی ۱۰ بندی را برای متقاضیان شرکت در این طرح در نظر گرفته‌ایم که افراد پس از طی مراحل آزمون کتبی و عملی و پیش از دریافت گواهینامه، باید آن را امضا کنند. تمام این بندها نیز مربوط به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است. 

روند رشد تعداد موتورسیکلت در کشور نامتعارف است 

رئیس پلیس راهور فراجا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: شهروندان زیادی همه‌روزه نسبت به عدم رعایت انضباط ترافیکی توسط موتورسواران به ما گلایه می‌کنند، اما بعضی از همین مردم وقتی مأمور پلیس ناچار می‌شود به دلیل تخلفات متعدد یک راننده، موتورسیکلت او را توقیف کند، به مأمور ما اعتراض می‌کنند که چرا با این فرد برخورد می‌کنید و او را از کسب‌وکار می‌اندازید. در چنین شرایطی، رسانه‌ها وظیفه دارند مردم را آگاه کنند که اگر گاهی مأموران ما ناچار می‌شوند که موتورسیکلت‌های راکبان متخلف را توقیف کنند، تنها هدف آنها توسعه انضباط ترافیکی در سطح شهرها و آگاه کردن موتورسواران نسبت به لزوم احترام به حقوق سایر شهروندان است. 

وی در پایان تصریح کرد: روند رشد تعداد موتورسیکلت‌ها در کشورمان نامتعارف است و چند سالی است که برخی شرکت‌های داخلی، روزانه هزاران موتورسیکلت چینی را مونتاژ می‌کنند و با برندهای ایرانی به مردم می‌فروشند. البته در شرایط دشوار اقتصادی کنونی، بسیاری از شهروندان به موتورسیکلت به عنوان وسیله‌ای آسان برای کسب درآمد نگاه می‌کنند، اما وجود این تعداد موتورسیکلت در کشور و روند فزاینده تولید و ورود آن به معابر، همین حالا باعث ایجاد ناهنجاری ترافیکی در معابر شهری شده است و حتما در آینده به تشدید این ناهنجاری دامن خواهد زد. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.