×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
پویایی بازار سرمایه با ابزارهای معاملاتی جدید

تجارت گردان | پویایی بازار سرمایه با ابزارهای معاملاتی جدید

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمد ثریانژاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، با اشاره به استفاده ابزارهای جدید در بورس گفت: از آنجایی که حجم معاملات بازار سهام به شدت افزایش یافته یا به نوعی بازار عمیق شده است، ابزارهای معاملاتی نیز بیشتر جنبه عملیاتی به خود گرفته اند.

وی افزود: فروش تعهدی آخرین ابزار رونمایی شده در بازار است که کمک به پویاتر شدن بازار می کند و استفاده از آن در شرایط عادی یا رکود وجود دارد، اما در نهایت با توجه به رونق بازار و حجم بالای نقدینگی شاهد آن هستیم که تمامی ابزارهای موجود در بازار شکل عملیاتی بهتری به خود گرفته اند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: رشد امسال بازار سرمایه تحت تاثیر اتفاقات مختلفی قرار گرفت که مهمترین آن که البته همچنان ادامه دارد، افت ارزش پول ملی یا رشد نرخ ارز است، بیش از ۶۰ درصد شرکت های بورسی نرخ گذاری بر مبنای قیمت دلار یا نرخ جهانی دارند، بنابراین افزایش نرخ دلار نیمایی و رشد فروش محصولات همچنین توسعه برخی پروژه ها باعث بازدهی مثبت آنها شده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، تورم را یکی از مهمترین شاخصه های رشد بورس دانست و معتقد است که این پارامتر با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد همچنان عاملی پیشتاز در نوسانات این بازار است.

وی در خصوص تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها گفت: تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها یکی دیگر از علت های رشد نرخ سهام است. در گذشته شرکت هایی که مشمول ماده ۱۴۱ قانون اساسی بودند این کار را انجام می دادند. اما با میزان تورمی که طی ۲ سال اخیر در کشور وجود دارد بسیاری از شرکت ها حتی آنهایی که زیان‌ده نیستند در راستای افزایش توان عملیاتی و اعتبارگیری از سیستم بانکی، تجدید ارزیابی را در دستور کار خود گذاشته اند، البته موضوعی که در IFRS نیز بر آن تاکید زیادی شده ارائه صورت های مالی دقیق و تجدید ارزیابی دارایی است که بهتر است همه شرکت ها این کار را انجام دهند.

ثریا نژاد میزان نقدینگی را که امسال راهی بورس شده ، معادل حجم نقدینگی سال ۹۰ دانست و گفت: انتقال یا ورود پول های سرگردان از بازارهای موازی به بورس معادل تزریق نقدینگی است که در سال ۹۰ به بورس شد، البته که این اتفاق به خاطر چشم انداز منفی که برای بازارهای موازی وجود دارد افتاده اما بورس باید با هوشمندی کامل سعی بر حفظ این میزان نقدینگی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر آموزش به سهامداران قبل از ورود به بازار سهام گفت: سازمان بورس و متولیان بازار سرمایه همیشه هشدارهای لازم را به سهامداران جدید همچنین فعالان بازار می دهند اما اینکه فرد چه تصمیمی برای نحوه حفظ یا رشد سرمایه خود در بورس می گیرد بر عهده خودش است؛ به عقیده من با کاهش محدودیت های صندوق های سرمایه گذاری، این میزان حجم نقدینگی به سمت آنها هم سوق پیدا می کند چرا که آمارها نشان داده سرمایه چندانی راهی این صندوق ها نشده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.