×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
پُرخرج‌ترین روستاهای کشور کجاست؟

به گزارش ایبِنا، مرکز آمار ایران به تازگی گزارش جدیدی از آخرین وضعیت هزینه-درآمد خانوار ایرانی را در سایت خود منتشر کرده که نشان می‌دهد تناسب امکانات و فرصت‌های شغلی باعث تفاوت چشم‌گیری در درآمدها و هزینه‌کردهای شهروندان نقاط مختلف کشور شده است.

به طور کلی، این گزارش نشان می‌دهد متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری در ایران، ۶۲ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٣١ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین، متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ۷۴ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۴۰۰ تومان عنوان شده که این رقم نیز نسبت به سال قبل، ٣٨ درصد افزایش داشته است.

هرچند این گزارش اشاره‌ای به کاهش ارزش پول ملی و میانگین تورم نکرده، با این حال، این سوال مطرح است که آیا بین میانگین هزینه-درآمد یک خانوار شهری با یک خانوار روستایی و به همین نسبت بین میانگین هزینه-درآمد یک استان با استان‌های دیگر تفاوت معناداری وجود دارد؟ که پاسخ آن بله است.

تهران پرهزینه‌ترین و خراسان شمالی کم‌هزینه‌ترین استان برای زندگی

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ۹۵۷.۰۱۶ هزار ریال (۹۵ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۶۰۰ تومان) بیشترین و استان خراسان شمالی با ۳۵۱.۹۴۳ هزار ریال (۳۵ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۰۰ تومان) کمترین هزینه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند.

تهران پردرآمدترین و سیستان‌وبلوچستان کم‌درآمدترین شهروندان

همچنین در شاخص درآمد سالانه، استان تهران با ۱.۰۹۸.۱۱۸ هزار ریال (۱۰۹ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان) بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۴۷۸.۸۳۱ هزار ریال، (۴۷ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۱۰۰ تومان) کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٩ به خود اختصاص داده است.

استان البرز پرهزینه‌ترین جمیت روستانشین در کشور

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نیز نشان می‌دهد که استان البرز با ۵۶۶.۴۲۷ هزار ریال (۵۶ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۷۰۰ تومان) بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۸۰.۳۹۵ هزار ریال (۱۸ میلیون و۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان) کمترین هزینه را در سال ١٣٩٩ داشته‌اند.

کم‌درآمدترین جمعیت روستانشین در سیستان و بلوچستان

همچنین استان البرز با ۶۷۶.۸۹۷ هزار ریال (۶۷ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان) بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۸۱.۰۹۱ هزارریال (۱۸ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۱۰۰ تومان)، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٣٩٩ به خود اختصاص داده است.

البته در جدولی که در ادامه می‌بینید به نظر می‌رسد استان‌های دیگری نیز هم‌ردیف استان‌های بالا و پایین این جدول وجود دارند که تنها با نسبت خیلی کم از هم فاصله دارند هرچند تفاوت صدر جدول تا رتبه پایانی تفاوت معناداری در تقسیم هزینه-درآمد سرانه کشور است که علل و دلایل گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی دارد.

تجارت گردان | پُرخرج‌ترین روستاهای کشور کجاست؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.