×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | پیشتازی بانک مسکن در پرداخت تسهیلات

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از بانک مسکن، جدیدترین آمار بانک مرکزی درباره میزان و روند پرداخت تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی حکایت از آن دارد که در سه ماه اول امسال بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان انواع تسهیلات به پنج بخش اقتصادی و البته سایر قسمتها توسط کل شبکه بانکی پرداخت شده است.

بهار امسال بانک ها رقمی معادل ۲۲۴ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان انواع تسهیلات در ۶ گروه شامل تسهیلات ایجاد یا ساخت، تسهیلات مختص تامین سرمایه در گردش، تسهیلات برای تعمیرات، تسهیلات برای فعالیت های توسعه ای، تسهیلات خرید کالا و تسهیلات خرید مسکن و همچنین سایر امور پرداخت کردند.

آنچه در فصل اول امسال از سوی بانک ها برای حمایت مالی-اعتباری بخش های اقتصادی پرداخت شد در مقایسه با فصل اول سال ۹۸ رشد ۵۰٫۵ درصدی داشته است.

اما بانک مسکن در همین فاصله زمانی توانست با سبد تسهیلاتی خود میزان حمایت اعتباری از حوزه های بخش مسکن را ۷۰ درصد افزایش دهد.

گزارش هیبنا در این باره حاکی است: طی سه ماه اول امسال ۷ هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان انواع تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن به گروه های فعال در این بازار پرداخت شد که در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته ۷۰ درصد به لحاظ حجم ریالی رشد از خود نشان می دهد.

رشد چشمگیر در حجم پرداخت تسهیلات توسط بانک مسکن سهم این بانک از کل شبکه بانکی در شاخص پرداخت تسهیلات مسکن را نیز افزایش داده است.

در سه ماه اول امسال ۵۳ درصد از تسهیلاتی که توسط شبکه بانکی به بخش مسکن پرداخت شد مستقیم توسط شعب بانک مسکن ارایه شده است.

شبکه بانکی در بهار امسال ۱۳ هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان انواع تسهیلات ساخت، خرید و تعمیرات آپارتمان و ساختمان به فعالان بازار مسکن پرداخت کرد.

این رقم یک هشدار برای آینده بازار مسکن و سرمایه گذاری های ساختمانی محسوب می شود چرا که سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی در حال حاضر به ۶ درصد رسیده است.

این سهم در دهه ۸۰ بالای ۱۵ تا ۲۰ درصد بود و حتی در دو سال اخیر قرار بود سهم مسکن از تسهیلات بانکی به ۲۵ درصد برسد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند بی میلی بانک ها به پرداخت تسهیلات مسکن باعث کاهش این سهم شده است.

در این میان بانک مسکن یک تنه برای دو ماموریت در بازار مسکن تلاش می کند. اول اینکه تسهیلات تکلیفی و مصوب دولت برای طرح های انبوه ساخت و تولید مسکن و همچنین تسهیلات مختص خانه اولی ها مثل صندوق پس انداز مسکن یکم را تامین اعتبار و به موقع پرداخت می کند و دوم اینکه با ابتکار عمل برای منعطف سازی تسهیلات مسکن در دوره های رکود و رونق همواره به دنبال تسهیل پرداخت تسهیلات و جذاب سازی تسهیلات برای سازنده ها، انبوه سازان و خریداران خانه است.

هر چند رکود فعلی در بازار مسکن تا حدودی در کاهش سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی موثر است اما در واقعیت، این تسهیلات بانکی است که اگر پویاتر و حجیم تر شود می تواند به رکود پایان دهد و در نقش محرک عرضه و تولید مسکن باعث بازگشت سرمایه گذاران ساختمانی به بازار شود.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن و طبق اعلام بانک مرکزی در سه ماه اول امسال بانک ها ۱۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی، نزدیک به ۷۴ هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن، ۱۳ هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان به بخش مسکن و ساختمان، نزدیک به ۴۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بخش بازرگانی و بیش از ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بخش خدمات تسهیلات ارایه کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.