×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پیشرفت‌های مثبت در آزاد سازی پول‌های ایران

تجارت گردان | پیشرفت‌های مثبت در آزاد سازی پول‌های ایران

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ربیعی در نشست خبری خود در خصوص پروتکل ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزود: فقط برای تحصیلات تکمیلی وزارت علوم تصمیم گرفتیم آن هم با تاکید بر دوره دکتری بوده که با امکانات بسیار کمی که دانشجو دارد و وزارت علوم تمهید خواهد کرد آموزش‌ها صورت خواهد گرفت.
وی افزود: ما ارزیابی مجدد خواهیم کرد و در این ارزیابی‌ها تصمیم‌های جدیدی خواهیم گرفت. مطمئن باشید هر جا احساس کنیم هر تصمیمی که اتخاذ شد ستاد مقابله با کرونا اعلام کند این تصمیم به ضرر سلامت انسان هاست ما تجدیدنظر خواهیم کرد.
سخنگوی دولت همچنین گفت: باید کاری کنیم با بیش از سه میلیون بیکار مواجه نشویم ضمن اینکه اصل جان مردم است ما راه اندازی کار را فدای طرح فاصله گذاری فیزیکی نخواهیم کرد.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تصریح کرد: ما پیشرفت‌هایی در مورد اینستکس داشته ایم و از آن جهت کار آغاز شده هر چند کافی نیست و ما آن را کافی نمی‌دانیم و کاری که باید اروپا می‌کرد فراتر از این اندازه‌ای است که الان از طریق اینستکس آغاز شده است.
اقای ربیعی افزود: متاسفانه تا ایام کرونا نیز این قلدرمابی آمریکا به رخ جهانیان کشیده شد و تمامی جهان، نهاد‌های بین المللی و روشنفکران دنیا حتی در داخل آمریکا علیه تحریم سخن می‌گویند، اما دولت آمریکا اعتنایی به سیاست‌های اخلاق مدارانه در این زمینه ندارد.
وی اضافه کرد: با این وضع پیشرفت‌های مثبتی در آزاد سازی پول هایمان صورت گرفته که از تلاش وزیر امور خارجه و رئیس کل بانک مرکزی تقدیر می‌کنم در این زمینه خبر‌های خوبی خواهد بود که پس از نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.
سخنگوی دولت در ادامه درباره موضوع دریافت وام از صندوق بین المللی پول گفت: هنوز چیزی درباره مخالفت با درخواست این وام نشنیده ایم، بیاناتی اظهار شده، ولی اینکه صندوق تصمیمی گرفته باشد و اعتنایی کند هنوز در این زمینه چیزی نشنیدیم و بانک مرکزی دراین زمینه اطلاعات بیشتری ارائه خواهد کرد.

حفظ سلامت مردم؛ راهبرد اصلی دولت

سخنگوی دولت گفت: راهبرد اصلی دولت، حفظ سلامت و جان انسانهاست و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

سخنگوی دولت در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به اینکه برخی صحبت از تغییر اولویت دولت در مقابله با کرونا در روز‌های اخیر می‌کنند گفت: راهبرد اصلی دولت، حفظ سلامت و جان انسانهاست و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

آقای علی ربیعی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با تاکید بر اینکه انتظار و گشایش در آینده بخشی از فرهنگ ما ایرانیان است اضافه کرد: امیدواریم با انتظار، حرکت رو به جلو و کنش فعال حین انتظار بتوانیم این بار هم از شرایط سختی که جامعه و جهان با آن روبروست عبور کنیم.
آقای ربیعی با تاکید براینکه کرونا مسئله اول دولت و مردم است افزود: تمام جلسات دولت معطوف به سیاستگذاری درباره کروناست.
وی در تشریح نظریه و دیدگاه دولت درباره کرونا گفت: راهبرد اصلی ما حفظ سلامت و جان انسان هاست و هیچ جایگزینی برای سلامت انسان‌ها و جامعه وجود ندارد. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه از روز اول دولت طرح فاصله گذاری اجتماعی را دنبال کرد اظهار داشت: برخی می‌گویند اولویت‌های دولت درباره مقابله با کرونا تغییر کرده است این در حالیست که حفظ جان انسان‌ها در اولویت اول دولت قرار دارد.
آقای ربیعی تاکید کرد: من از همین جا به عنوان سخنگوی دولت اعلام می‌کنم که راهبرد حفظ جان انسان‌ها تعطیلی بردار نیست؛ حتی من از تعبیر اولویت هم استفاده نمی‌کنم چرا که همه تلاش ما این است که سلامت و جان انسان‌ها را حفظ کنیم. سخنگوی دولت ادامه داد: طرح فاصله گذاری فیزیکی تا کاهش و تمام شدن کرونا ادامه خواهد داشت؛ اگر طرح فاصله گذاری را در نوروز تشدید کردیم به این دلیل بود که امکان شکستن فاصله‌ها بسیار محتمل بود.
وی در ادامه اعلام کرد: هر گونه تصمیم گیری که تاکنون انجام گرفته براساس نظر کارشناسان و به طور ویژه کارشناسان سلامت و بهداشت بوده است.
این عضو کابینه با تاکید براینکه به طور طبیعی کارشناسان در هر دستگاه دیدگاه‌های متفاوتی دارند افزود: نظر نهایی ما در همه مراحل دیدگاهی بوده که از سوی وزیر بهداشت بیان شده و ستاد اصلی وزارت بهداشت و درمان بر آن نظر تاکید کرده است؛ ما هیچ تصمیمی بر خلاف نظر کارشناسان سلامت اتخاذ نخواهیم کرد.
آقای ربیعی همچنین اظهار داشت: بنای ما این است که همه دیدگاه‌ها را بررسی کنیم و شاخص ما در این ارزیابی‌ها جان انسان هاست. سخنگوی دولت ادامه داد: مدل ما در دولت شامل اساس بودن سلامت به علاوه حفظ زندگی و معیشت مردم با محوریت فاصله گذاری و رعایت بهداشت است بنابراین کانون سیاست گذاری ما حفظ سلامت و جان مردم و در کنار آن جاری کردن زندگی اجتماعی و اقتصادی با رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی است و هرگاه بین این‌ها تناقض به وجود بیاید، به نفع سلامت تصمیم گیری خواهد شد؛ لذا دوگانه‌ای در تصمیم گیری‌ها وجود ندارد.
آقای ربیعی با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا پی در پی با حضور رئیس جمهور، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، وزرای ذیربط و دادستان کل کشور داشته است گفت: همه جوانب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سلامت مورد توجه قرار گرفته و تقریبا دو سوم وقت هیات وزیران به مقابله با کرونا اختصاص یافته است.
سخنگوی دولت همچنین اظهار داشت: هنوز شعار در خانه ماندن و اقناع جامعه و آمدن به بیرون برای کار در محدوده خاص مورد تاکید است.

روند بیماری کرونا در کشور نزولی کند است
سخنگوی دولت گفت: آمار وضعیت بیماری کرونا در اکثر نقاط کشور به صورت نزولی، اما با روندی کند است.
 علی ربیعی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به این که این آمار دریافت شده از طرف دولت و ستاد ملی کرونا است افزود: در اکثر مناطق کشور آمار نزولی، ولی نزولی تدریجی است یعنی روبه کاهش است، اما به صورت تدریجی و با شیب ملایم پیش می‌رود.
وی گفت: در تهران هم همین روند وجود دارد، اما کندتر از حالت متوسط اتفاق افتاده است.
سخنگوی دولت اضافه کرد: به دلیل غربالگری انجام شده در کشور آمار سرپایی‌ها به صورت قابل توجهی کاهش یافته همچنین رسیدگی از بخش درمانی و بیمارستانی به بخش بهداشت انتقال پیدا کرده است.
اقای ربیعی با بیان این که زیرساخت‌های ایجاد شده در ۷ سال گذشته بسیار خوب بوده است گفت: افزایش تعداد تخت و سیستم‌های اسکن در بیمارستان‌ها در این دوران با شروع کرونا بسیار به ما کمک کرده است.
سخنگوی دولت با بیان این که تعداد بیماران بستری نسبت به اسفندماه کاهش پیدا کرده است افزود: وضعیت فعلی کرونا در کشور در میان مدت و دراز مدت روند کاهنده را نشان می‌دهد.
وی گفت: پیگیری‌های ما از حوزه سلامت و شهرداری نشان می‌دهد میزان فوتی‌ها نیز کاهش یافته، اما روند آن نیز به صورت کند است.
اقای ربیعی افزود: نمودار اثر تجمعی نشان می‌دهد تعداد بیماران بدحالی که به آی سی یو رفته اند افزایش یافته است، زیرا مدت بستری آن‌ها طولانی شده یعنی در حال حاضر مدت زمان بستری ۲۰ روز است.
وی با اشاره به این که عمر ویروس اصلا مشخص نیست و این ویروس هنوز ناشناخته است ادامه داد: پیشگویی‌های بین المللی هم سمت و سویی از زمان تمام شدن ویروس نشان نمی‌دهد تا واکسن کشف شود که البته ۱۸ ماه طول می‌کشد که ما با اطمینان به واکسن برسیم.
سخنگوی دولت با بیان این که دوره مشخصی نیز برای کرونا کشف نشده است گفت: هر دارویی هم اگر کشف شود برای اطمینان از آن ۱۸ ماه زمان می‌برد و البته دارو‌های فعلی که به بیماران ارایه می‌شود مربوط به دیگر بیماری هاست که ممکن است فوایدی نیز داشته باشد.
وی با بیان اینکه دارو‌هایی که ما استفاده می‌کنیم به طور قطع مورد تایید کمیته تخصصی بهداشت است گفت: فکر می‌کنم اقداماتی که صورت دادیم تاکنون موثر بوده، ولی قطعا نتیجه این اقدامات منوط به رعایت نکته درخانه بمانیم است.
اقای ربیعی در خصوص شاخص‌های بیماری کرونا در ایران نسبت به دیگر کشور‌ها افزود: شاخص‌های موجود در کشور ما نسبت به شاخص‌های جهانی بد نیست و شاید نسبت به برخی از کشور‌های توسعه یافته بهتر نیز هست و البته این نباید ما را مغرور کند، نباید آن را دست کم بگیریم باید با این ویروس هیولایی که جان انسان را مورد هدف قرار می‌دهد با مراعات و با زندگی همراه با پروتکل‌های بهداشتی مقابله کنیم. شرکت‌های اینترنتی باید سرعت خود را به ۱۶ مگابایت افزایش دهندسخنگوی دولت تاکید کرد: شرکت‌های اینترنتی باید سرعت خود را به ۱۶ مگابایت افزایش دهند.
آقای ربیعی در ادامه سخنان خود درباره دادن اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا به معلمان گفت: ما دو کار را درباره اینترنت خانگی دنبال می‌کنیم. صبح امروز با آقای آذری جهرمی صحبت کردم. بنا به اظهار ایشان، ظرفیت‌های ما در شبکه‌ها تکمیل شده است. ما برای افزایش این ظرفیت ناچاریم سراغ فرکانس‌های صداوسیما که کار نکرده یا کم کار می‌کنند، برویم. وی با بیان اینکه به شرکت‌های اینترنتی ابلاغ شده با حداکثر سرعت، سرعت را به ۱۶ مگا بایت افزایش دهند، اظهار داشت: در قم و تهران آزمایش افزایش سرعت به چهار برابر انجام شده است. ابلاغ هم شده که اینترنت مراکز دانشگاهی و پژوهشی رایگان باشد و وزارت علوم هم به سرعت زیرساخت‌های خود را برای آموزش از راه دور تکمیل کرده‌است.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره دورکاری کارمندان و کاهش رفت و آمد‌های مردمی تصریح کرد: ارزیابی از سیاست‌ها خواهیم داشت و نسبت به سیاست‌ها و تکمیل آن‌ها براساس ارزیابی تجدیدنظر خواهیم کرد. دیدگاه کارشناسان سلامت در کشور و در فضای بین‌المللی این است که چشم‌اندازی برای از بین رفتن این ویروس در کوتاه‌مدت وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده احتمال تداوم بحران کرونا وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما باید بر اصل حفظ فاصله‌گذاری و سلامت سبک‌های زندگی مبتنی بر بهداشت را اجرا کنیم. ادارات را نمی‌توان یک سال تعطیل کرد. به افرادی که بیماران زمینه‌ای دارند، گفته‌ایم نیایند. گفته‌ایم ساعت کاری هفت تا دو بعدازظهر باشد و به افرادی که امکان دورکاری دارند، گفته‌ایم حاضر نشوند.
اقای ربیعی ادامه داد: یک کشور اروپایی وقتی می‌خواست محدودیت ایجاد کند، رییس جمهور آن‌ها گفت افراد به شرط حضور در سرکار از خانه خارج شوند. اصل بر حضور در خانه و سرکار است. ما این تصمیمات را ارزیابی می‌کنیم.
وی اظهار داشت: رسانه‌ها مسئولیت دارند. باید بگویم ما باقی خواهیم ماند و ما در خانه خواهیم ماند مگر به خاطر امور ضروری و اینکه بخواهیم خریدی کنیم. نمی‌شود بانک‌ها و ادارات را تعطیل کرد، اما تصمیمات ما نسبتا صحیح بوده و ارزیابی هم خواهیم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.