×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پیشرفت ۴۳ درصدی عملیات احداث واحد گاز زدایی شماره ۲ فولاد مبارکه

مدیر اجرای پروژه‌های واحد فولادسازی فولاد مبارکه ضمن تأیید این خبر گفت: این پروژه مهم هم‌اکنون در محدوده مدول B واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم تحت مدیریت واحد توسعه فولادسازی و با همکاری واحد متالوژی ثانویه به‌عنوان بهره‌بردار و سایر واحدها از قبیل امور قراردادهای خرید، واحد پشتیبانی، بازرسی فنی و تعمیرات مرکزی و با استفاده از خدمات دستگاه نظارت شرکت فنی و مهندسی فولاد مبارکه در حال انجام است.

محمدحسین خرمی، هدف از این پروژه را طراحی، تأمین و نصب و راه‌اندازی ایستگاه دوم RH_TOP به ظرفیت حداقل یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال در راستای افزایش کیفی محصول و تولید ورق‌های کیفیت بالا جهت استفاده در صنایع نفت و پتروشیمی و سایر صنایع پیشرفته اعلام کرد.

وی با اشاره به آثار اشتغال‌زایی اجرای این پروژه تصریح کرد: علاوه بر افرادی که در جریان ساخت تجهیزات و اجرای این پروژه مشغول به کار بوده‌اند، با بهره‌برداری از آن به‌صورت مستقیم برای ۴ نفر کارشناس و ۶ نفر تکنسین و سرویس‌کار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

در همین زمینه، غلامرضا ابراهیمی، کارشناس اجرای پروژه‌های فولادسازی، با بیان اینکه این پروژه به‌صورت EPC تعریف گردیده است و در بخش‌های طراحی، خرید و اجرا میزان پیشرفت پروژه تاکنون در مجموع بیش از ۴۳ درصد است خاطرنشان کرد:

وی عنوان کرد: این طرح مشابه ایستگاه گاززدایی شماره یک (RH1) دارای سیستم‌های مختلف ازجمله ترانسفر مذاب، سیستم مکش و ایستگاه تعمیرات وِسِل و پری هیتر و… است؛ اما در برخی قسمت‌ها دارای تغییراتی به‌صورت ذیل است: الف) عملکرد مستقل ایستگاه ۱ و ۲؛ ب) به‌کارگیری Dry Mechanical Pump با ظرفیت مناسب به‌منظور تولید خلأ در ایستگاه ۲؛ ج) به‌کارگیری سیستم شارژ مواد افزودنی مستقل از ایستگاه RH1؛ د) به‌کارگیری سیستم هیدرولیک مستقل از ایستگاه RH1؛ ه) به‌کارگیری سیستم کولینگ هیبریدی در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب.

بر اساس طرح دماگ تأمین خلأ از طریق Steam ejector پیش‌بینی‌شده بود و این سیستم بخار به‌صورت مشترک باید به هر دو ایستگاه سرویس می‌داد. در این پروژه قرار است سیستم خلأ ایستگاه شماره RH2 به‌صورت مستقل از سیستم خلأ موجود با استفاده از dry Mechanical pump طراحی، تأمین و نصب و راه‌اندازی گردد.

جهت اجرای پروژه مذکور، شرکت فولاد مبارکه در تاریخ ۱۰/۰۳/۱۴۰۱ اقدام به عقد قراردادهایی با کنسرسیومی شکل‌گرفته از شرکت‌های حاضر در پروژه نمود که مجموع مدت اجرای فعالیت ۲۱ ماه تعریف ‌شده است و تاریخ بهره‌برداری آن در اواسط سال آتی خواهد بود.

بنابر اظهارات این کارشناس اجرای پروژه‌های فولادسازی، پروژه مذکور به نحوی تعریف‌شده است که علاوه برداشتن توانایی‌ها و ظرفیت‌های واحد قبلی (RH I) فناوری به‌روزی را در گاززدایی به روش RH در بردارد.

ابراهیمی با بیان اینکه انتقال دانش فنی ساخت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی از دیگر نکات قابل‌توجه در اجرای این پروژه است گفت: برخلاف سیستم RH1 که به‌صورت کاملاً خارجی ساخته شد در پروژه RH2 بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات با استفاده از توانمندی تأمین‌کنندگان و پیمانکاران داخلی صورت خواهد پذیرفت.

محمدحسین خرمی، مدیر اجرای پروژه‌های فولادسازی فولاد مبارکه، در خاتمه ضمن قدردانی از تمامی عوامل و همکارانی که در اجرای این پروژه نقش‌آفرینی می‌کنند، در تشریح وضعیت فعلی عملیات اجرایی این پروژه گفت: عملیات احداث RH2 در حال حاضر در مرحله انتهایی اجرای فعالیت‌های سیویل و فونداسیون قسمت‌های مختلف پروژه قرار دارد و به‌زودی وارد مرحله نصب تجهیزات مکانیکی و الکتریکی خواهد شد. ضمن این‌که قطعات اصلی پروژه تأمین گردیده است و بخش قابل‌توجهی از تجهیزات که ساخت داخل هستند در قالب بیش از ۱۰۰ پکیج در حال ساخت و تأمین است که امیدواریم با همکاری و همکاری فزاینده‌تر شاهد بهره‌برداری پروژه پیش از موعد مقرر باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.