×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
پیشرفت ۹۵ درصدی طرح آب‌های غرب و شمال‌غرب

تجارت گردان | پیشرفت ۹۵ درصدی طرح آب‌های غرب و شمال‌غرب

محمدجواد صالحی‌نژاد صبح امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های زیربنایی بخش کشاورزی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مورد توجه قرار گرفته، طرح «آب‌های غرب و شمال غرب کشور» بود، افزود: با عنایت ویژه مقام معظم رهبری، این طرح از محل صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شد و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی، متناظر با شبکه‌های اصلی رودخانه‌های غرب و شمال غرب کشور در دستور کار بوده است.
وی با اشاره به اینکه این طرح به منظور مهار و تنظیم آب‌های خروجی مرزهای غربی تدوین شد، افزود: جلوگیری از مهاجرت افراد، افزایش بهره‌وری و سطح زیرکشت محصولات، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کشت‌های گلخانه‌ای و توسعه پایدار، از دیگر اهداف اجرای طرح بود.
صالحی‌نژاد با بیان اینکه این طرح در سال ۹۳ مصوب شد، گفت: عملیات اجرایی آن از سال ۹۴ آغاز شده و در سطح ۲۲۷ هزار هکتار ابلاغ نهایی آن بود.
وی با اشاره به اینکه هدف اولیه از اجرای طرح، کنترل ۷ میلیارد مترمکعب آب مرزی بوده، تصریح کرد: در نهایت، ۵.۶ میلیارد مترمکعب مهار آبهای مرزی نهایی شد که ۱.۸ میلیارد مترمکعب از آن، به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر ادامه داد: این طرح در سه حوزه غرب کشور شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی از آذربایجان‌غربی بود که در مساحت ۱۱۲هزار و ۲۴۴ هکتار اجرایی شده است.
صالحی‌نژاد اضافه کرد: در حوضه آبریز رودخانه ارس که شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل بود، این طرح (طرح آب‌های غرب و شمال غرب کشور) در سطح ۱۰ هزار و ۸۸۵ هکتار و حوضه آبریز رودخانه اترک که محدوده استان‌های شرقی شامل گلستان، خراسان‌رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بود، در سطح ۴۲۰۰ هکتار اجرا شد که بیشترین سطح نیز مربوط به استان آذربایجان‌غربی با سطحی بیش از ۶۱هزار هکتار بود.
وی گفت: این طرح در بخش شبکه‌های فرعی که اجرای آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده، بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و منتظر تخصیص آب از سوی وزارت نیرو هستیم.
 تکمیل طرح آبرسانی به دشت سیستان تا پایان سال 
آقای محمد جواد صالحی نژاد در نشست خبری صبح امروز افزود: منبع تامین آب این طرح، رودخانه هیرمند افغانستان است و ۸۵۰ میلیون دلار اعتبار مصوب این طرح بطور کامل تخصیص یافته است.
رئیس موسسه جهاد نصر گفت: طرح آبرسانی به دشت سیستان در حال حاضر در ۲۷ هزار هکتار از اراضی این دشت به انجام رسیده که این گستره، تا پایان بهمن ماه به ۳۷ هزار هکتار و تا پایان سال با تکمیل طرح، به ۴۶ هزار هکتار می‌رسد.
وی اضافه کرد: در این طرح ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به اراضی کشاورزی اختصاص می‌یابد که برای این منظور از ۴ هزار کیلومتر لوله به قطر ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیمتر استفاده شده است.
صالحی نژاد تاکید کرد: این طرح به منظور اجرای کشاورزی پایدار در این منطقه، در ۸۰۰ روستا در دست اجرا است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.