×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
پیش‌بینی۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی برای کالاهای اساسی در سال ۹۹

تجارت گردان | پیش‌بینی۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی برای کالاهای اساسی در سال ۹۹

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری مهر، محمدعلی دهقان دهنوی در یک گفت و گوی رادیویی، اظهار داشت: برنج، جو، ذرت، روغن خوراکی، دانه های روغنی، نهاده های دامی، دارو و چند قلم دیگر از جمله کالاهای اساسی مشمول ارز دولتی هستند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دولت این کالاها را به عنوان مایحتاج ضروری مردم تشخیص داده و تصمیم گرفته قیمت اقلام مزبور را در جامعه پایین نگهدارد. جهت تامین این کالاها در سال آینده ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: این ۱۴ میلیارد دلار یارانه ای است که دولت با هدف کمک معیشتی برای گذر از دوران سخت تحریمی و اقتصادی در کشور به مردم پرداخت می کند.

دهقان دهنوی تصریح کرد: بدون شک با رفع مشکلات، بازیابی رشد اقتصادی، کاهش فشارها و محدودیت های بین المللی و ایجاد ثبات در بازار دیگر نیازی به تخصیص ارز دولتی نخواهد بود.

خروج کره، چای و گوشت قرمز از فهرست ارز دولتی به دلیل فقدان نظارت کافی

وی گفت: مسئولان بخش بازرگانی وزارت صمت می گویند روی این گروه های کالایی نظارت کافی وجود دارد؛ در شبکه توزیع هم به شکل مناسبی توزیع و با همان قیمت ارز دولتی به دست مصرف کننده واقعی می رسد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: سیاست مزبور بر اساس گزارش های حوزه بازرگانی وزارت صمت در حال پیگیری است.

وی همچنین در خصوص نقدی که برای این نوع تخصیص ها وجود دارد مبنی بر وجود رانت، فقدان نظارت کافی در شبکه توزیع، عدم دسترسی کالا به دست مصرف کننده واقعی به خصوص طبقات ضعیف جامعه گفت: دولت هم به این نتیجه رسیده که اگر گروه های کالایی وجود داشته باشد که نتوان در مسیر توزیع تا رسیدن به دست مصرف نهایی نظارت کافی انجام داد این گروه ها را در فهرست ارز ۴۲۰۰تومانی قرار ندهد به همین دلیل اقلامی که سال گذشته و ابتدای امسال در  فهرست ارز دولتی بودند مثل کره، چای و گوشت قرمز همه از لیست خارج شدند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.