×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
پیش‌بینی رشد ۴۰ درصدی شاخص بورس تا زمان برگزاری مجامع سالیانه

به گزارش تجارت گردان ، «امین دامچه» امروز (چهارشنبه) در گفت‌و گو با ایرنا، به روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: از مرداد ماه که بازار سهام در مسیر نزولی قرار گرفت، شاخص بورس از کانال دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه به‌طور طبیعی در این مدت در کنار روند نزولی شاخص بورس، شاهد ایجاد یک سری از تغییرات در بازارهای مالی بودیم، اظهار داشت: دلار از همان زمان روند صعودی را در پیش گرفت و تا محدوده ۳۲ هزار تومان افزایش یافت، بر این اساس زمانی که دلار با روند افزایشی همراه می‌شود سایر بازارهای موازی مرتبط مانند سکه، خودرو و مسکن روند صعودی به خود گرفته و از بازار سهام پیشی گرفتند.

دامچه خاطرنشان‌کرد: پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن، با توجه به سیاست‌های اقتصاد کلان و برنامه‌های مدنظر برای سیاست خارجی، انتظارات تورمی تا حدود زیادی تعدیل پیدا کرد که این عوامل باعث شد تا نرخ دلار به سرعت تا محدوده‌های ۲۳ هزار تومان افت کند و به‌طور طبیعی بازارهایی که همسو با نرخ دلار رشد کرده بودند در مسیر کاهشی قرار گرفتند.

وی ادامه‌داد: در کنار آن بازار سهام پس از مدت‌ها در مسیر صعودی قرار گرفت و زمینه ورود دوباره سهامداران به بازار را فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: مهمترین متغیر تاثیرگذار بر بازار سرمایه، موضوع دلار است و روند آن به دلیل تاثیرهایی که با خود به همراه دارد مهم خواهد بود.

وی افزود: ارزش ذاتی نرخ دلار در محدوده حمایتی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است، اما عواملی مانند انتظارات تورمی موجب افزایش قیمت دلار تا نرخ ۳۲ هزار تومان شد و زمینه از بین رفتن تعادل میان عرضه و تقاضای دلار فراهم شد.

دامچه، با اشاره به اینکه سالیانه با میزان مشخصی از عرضه و تقاضای ارز مواجه‌ایم، گفت: بحث عرضه ارز مربوط به موضوع صادرات است که زمانی بیشترین قسمت آن مربوط به صادرات نفت بود و به صورت روزانه حدود سه میلیون بشکه صادرات نفت انجام می‌شد و بخش دیگر مربوط به  گاز بود که نزمانی نزدیک به دو میلیارد دلار صادرات انجام می‌شد؛ این در حالی است که اکنون میزان صادرات به صفر رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌داد: صادرات حاصل از محصولات نفتی و گاز در زمان ترامپ با تغییر همراه شد، صادرات محصولات نفتی در آن زمان به صفر رسید در حالی که صادرات گاز در زمان تعیین شده به دو میلیارد رسید که این صادرات در کشورهای اطراف ایران انجام می‌شد.

دامچه افزود: سالیانه نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار در محصولات پتروشیمی و حدود ۲۵ میلیارد دلار از محصولات غیر از پتروشیمی و غیرنفتی درآمد داشتیم که در مجموع حدود ۴۰ میلیارد دلار عرضه ارز انجام می‌شد.

به گفته وی، رفتار دلار در روند بازار بسیار تاثیرگذار است اما براساس پیش‌بینی‌های انجام شده برای مدتی شاهد ثبات نرخ دلار در بازار خواهیم بود که این موضوع تاثیر خود را بر روی اکثر سهام حاضر در بازار خواهد گذاشت.

دامچه بیان‌داشت: اگر سهامداران در نظر داشته باشد که نرخ دلار با ثبات همراه است، دیدگاه خود را به سمت سهام غیردلاری تغییر می‌دهند و با ورود سرمایه خود به این گروه به سمت سرمایه‌گذاری در این صنایع می‌روند، همچنین شرکت‌هایی مورد اقبال قرار می‌گیرند که نرخ فروش آنها مصوب است و بخشی از مواد اولیه را به صورت دلاری دریافت می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه، به اقدامات انجام شده از سوی سازمان بورس برای بهبود روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این سازمان در موضوع بازارگردانی، افزایش حد اعتباری از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد و افزایش سقف سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها باعث شد تا وضعیت بازار بهبود پیدا کند و تاثیر خود را در رشد بازار از کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد به یک میلیون و ۵٠٠ هزار واحد گذاشت اما عمده علت رشد شاخص بورس، افزایش قیمت جهانی است.

وی خطاب به سهامداران توصیه‌کرد: افراد باید سبدی از سهام را برای سرمایه‌گذاری تشکیل دهند، در پرتفوی سهامداران باید بخشی از سهام مربوط به سهام شاخص‌ساز مانند کامودیتی‌محورها و بخش دیگر را به سهام کوچک مانند گروه بانک، خودرویی‌ها، دارویی‌ها، نیروگاهی ها و  غیره باشد تا در صورت افت شاخص بورس و روند منفی بازار متحمل ضرر و زیان های سنگین نشوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.