×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
پیش‌شرط‌های موفقیت بانک مرکزی در بازگرداندن ارزهای بلوکه شده

علی حیدری، کارشناس مسائل اقتصادی درباره سیاست موثر بانک مرکزی برای بازگرداندن ارزهای کشور از خارج به خبرنگار ایبِنا گفت: پیش از هر توضیحی باید این نکته را مورد توجه قرار داد که شرایط کشور تا به امروز نشان از این داشته که تعیین دستورالعمل برای بانک مرکزی و موظف ساختن آن در اصول اولیه حتی اگر کار را هم به جلو ببرد، بسیار کند خواهد بود. 

وی در ادامه اضافه کرد: نیاز بانک‌های مرکزی در دنیا برای ارائه عملکردی مفید استقلال است و جهت دستیابی به این مهم لازم است تا از میزان بایدها و نبایدها  درحیطه اقتصاد کم شود، زیرا بانک مرکزی با این روش خواهد توانست قدرت لازم را در مذاکرات پولی و چانه‌زنی حتی در شرایط تحریمی برای کشور به کاربندد، بنابراین بهتر آن است تا در چنین شرایطی استقلال بانک مرکزی از سوی تمامی نهادها به رسمیت شناخته شودو حتی مجلس آن را به صورت قانون اجرایی سازد.

حیدری درباره سازوکار این کار ابراز کرد: بانک مرکزی ایران چنانچه به استقلال نرسد، منفعل خواهد بود و جز کارخانه چاپ پول در برابر ضعف اقتصادی مدیریت ناکارآمد کاربرد دیگری نخواهد داشت.

وی در ادامه یادآور شد: بدون شک یکی از وظایف بانک مرکزی همین مسئله مورد اشاره آقای رئیس‌جمهور است، اما  انجام آن بدون برداشتن گام‌های اولیه چندان موفق نخواهد بود. 

کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص تاکید کرد: مناسبات اقتصادی و مذاکرات بین‌المللی در حیطه وزارت امور خارجه و نهاد بالاتر از آن نهاد ریاست جمهوری باید تقویت شود، بدون بازگشایی مرزهای مذاکرات دست بانک مرکزی از انجام این کار تهی خواهد بود و صحبت درباره چنین مباحثی در  کوتاه مدت می‌تواند گفتار درمانی خوبی باشد، ولی در بلند مدت انتظارات را برآورده نمی‌کند.

حیدری درباره برداشتن گام‌های اولیه مورد اشاره یادآور شد: اولین مسئله همان است که درابتدا مورد توجه قرار گرفت، یعنی استقلال بانک مرکزی و به رسمیت شناختن از سوی تمامی نهادها به ویژه مجلس تا درنتیجه این امر نهادهای حکومتی و دولتی سیاست‌های مالی و بازرگانی خود را با سیاست‌های پولی بانک مرکزی همسو سازند.

این کارشناس مسائل اقتصادی درادامه افزود: مسئله دیگر برداشتن گام‌های بزرگ برای ادامه مذاکرات برجام و گفت‌وگوهای چند جانبه با همسایگان است، این امر می‌تواند از مهم‌ترین کارها به حساب آید که در صورت اجرایی شدن امید به بانک مرکزی دوباره زنده خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.