×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پیش بینی رکورد فروش بیش از ۲۰ میلیاردتومانی زمستانه کتاب

ایوب دهقانکار روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح جزئیات طرح زمستانه کتاب ۹۹ گفت: امروز در روز پایانی این طرح هستیم و امسال جزو سالهای استثنایی بود.
وی افزود: از ابتدای سال تاکنون چهارطرح فصلی شامل عیدانه کتاب، طرح تابستانه، پاییزه و حالا نیز زمستانه کتاب را داشتیم که توسط این موسسه برگزار شد.

وی با اشاره به ابعاد مختلف طرح های چهارگانه فصلی کتاب، اظهار داشت: امسال از آن سالهای استثنایی بود که خوشبختانه در هر چهار فصل با استقبال چشمگیر مردم فرهنگ دوست ایران اسلامی مواجه شدیم.
دهقانکار در ادامه ویژگی طرح زمستانه را برگزاری آن با فاصله بسیار کمی از  نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد و یادآور شد: همانطور که مستحضر هستید اولین نمایشگاه مجازی کتاب ایران در یکم بهمن ماه امسال آغاز به کار کرد و به مدت ۱۰ روز تا نوزدهم بهمن ماه ادامه داشت و ما با فاصله کمتر از یک ماه بعد دقیقاً طرح زمستانه را آغاز کردیم.

تعداد عناوین و فروش کتاب در نگاه آماری

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با ارائه گزارش آماری از جزییات تعداد کتاب و فروش آنها در سطح کشور، اظهار داشت:  کل کتاب فروشی هایی که در طرح زمستانه شرکت کردند ۹۳۶ کتابفروشی بودند که از این تعداد ۱۶ درصد کتابفروشان شهر تهران و ۸۴ درصد کتابفروشان استان‌ها بودند.
دهقانکار ادامه داد: از میزان کل فروش تا پایان روز هفتم یعنی از بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی که کتاب به فروش رفته حدود ۱۸ درصد متعلق به شهر تهران و ۸۲ درصد خرید در استان‌ها و غیر از پایتخت اتفاق افتاده است.
رئیس نخستین نمایشگاه کتاب مجازی تهران در عین حال تصریح کرد: تعداد کل کتاب‌های فروخته شده تا پایان روز هفتم در کشور ۳۸۱ هزار و ۶۱۵ نسخه بوده که سهم تهران ۶۳ هزار و ۵۲۳ کتاب یعنی ۱۷ درصد و سهم استان‌ها ۳۱۸ بوده یعنی ۸۳ درصد، که این هم جزو ویژگی‌های خوب و چشمگیر این دوره از طرح زمستانه است که استان‌ها واقعاً پیشی گرفتند.

به گفته وی آمارها نشان می دهد بین استانها و تهران هم به لحاظ تعداد کتاب‌های فروخته شده و هم به لحاظ مشارکت کتاب‌فروشی‌ها و هم به لحاظ مبلغ کل فروش اختلاف چشم‌گیری وجود دارد و ما شاهد رشد روز افزون وضعیت نشر و کتاب و کتابخوانی و کتابفروشی در استانها در کنار شهر تهران هستیم.

تجارت گردان | پیش بینی رکورد فروش بیش از ۲۰ میلیاردتومانی زمستانه کتاب

استقبال مردم فرهنگ دوست ایران از طرح زمستانه کتاب

دهقانکار گفت: فکر می کردیم آن طور که باید و شاید از طرح زمستانه کتاب هم به دلیل فاصله کم از نمایشگاه کتاب و هم به دلیل اینکه در روزهای پایانی سال مردم خرید نوروز و اولویت‌های دیگری از جمله خوراک و پوشاک را دارند استقبال به عمل نیاید، اما همانگونه که امسال نمایشگاه مجازی ما را به لحاظ استقبال غافلگیر کرد طرح زمستانه هم همین ویژگی را داشت.

وی ادامه داد: در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مردم بالغ بر ۶۴۰ میلیارد ریال خرید کتاب انجام دادند.
مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات گفت: در این طرح هم در واقع تا دیروز که روز هفتم اجرای طرح بود بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کتاب به فروش رفته و امروز روز پایانی طرح است و ما تقریباً مطمئنیم که انشاءالله این طرح زمستانه برای اولین بار رکورد فروش ۲۰۰ میلیارد ریال را در تاریخ طرح های فصلی شکسته و ما از مرز این میزان فروش عبور خواهیم کرد.
دهقانکار درعین حال گفت: این در حالی است که در طرح های اجرایی فصلی گذشته مدت زمان اجرای طرح از ۱۰ تا ۱۵ روز متغیر بود اما در طرح فعلی و ظرف مدت هفت روز نزدیک به ۱۹ میلیارد تومان فروش به ثبت رسیده است.

صنعت نشر ایران مانا و پویاست

وی تصریح کرد: جای مباهات دارد که در واقع مردم عزیز کشور ما تا این حد از کتاب استقبال می‌کنند و وقتی ما می‌گوییم مردم ایران مردم فرهنگ دوست هستند بروز و ظهور آن را در طرح‌های این چنینی می‌بینیم.
به گفته وی، خوشبختانه در جامعه ای هستیم که صنعت نشر آن زنده است و استقبال از مناسبت های فرهنگی مانند برپایی نمایشگاه کتاب، طر ح های فصلی کتاب، هفته های کتاب و… از جمله نشانه های آن است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.