×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
چادر مشکی در خارج ۱.۵ تا ۵ دلار؛ در داخل ۲۰۰ هزار تا یک میلیون تومان!

تجارت گردان | چادر مشکی در خارج ۱.۵ تا ۵ دلار؛ در داخل ۲۰۰ هزار تا یک میلیون تومان!

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، مجید افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال‌های اخیر با افزایش نرخ ارز، قیمت چادر مشکی افزایش چشمگیری داشته است، قیمت هر متر چادر مشکی را بین ۲۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان اعلام کرد.

این در حالی است که به گفته این مقام صنفی، قیمت جهانی هر متر چادر مشکی در حال حاضر ۱.۵ تا ۵ دلار است.

وی همچنین دلیل دیگر این افزایش قیمت را کم شدن عرضه این کالا عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه واردات چادر مشکی در دست عده‌ای محدود است، این افراد با کم کردن عرضه چادر مشکی، تغییرات مطلوب خود را بر قیمت آن اعمال کردند. از طرف دیگر تولیدکنندگان چادر مشکی به دلیل مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و نقدینگی، تعطیل شدند یا محصول تولیدی خود را تغییر دادند، که مجموعه این شرایط باعث ایجاد خلاء در بازار چادر مشکی شد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بیان واردات سالانه ۷۰ میلیون متر چادر مشکی، تصریح کرد: در ۴۰ سال اخیر حجم زیادی چادر مشکی به کشور وارد شده، اما تاکنون کارخانه‌ای که چادر مشکی با کیفیت خوب و کاملا داخلی تولید کند، ایجاد نشده است. این در حالی است که راه‌اندازی چنین کارخانه‌ای به هزینه‌ وحشتناکی نیاز ندارد.

به گفته وی، نیاز سالانه کشور به چادر مشکی ۸۰ میلیون متر است که ۱۰ متر از آن در داخل تامین می‌شود و مابقی عمدتا از کشورهای چین و ژاپن وارد می‌شود.

افتخاری همچنین با بیان اینکه دلیل مرغوبیت چادر مشکی خارجی رنگ‌رزی مناسب، مواد مرغوب و استفاده از تکنولوژی جدید است، اظهار کرد: به اعتقاد من مافیای واردات اجازه نمی‌دهد تولید چادر مشکی در داخل کشور انجام شود.

سازمان‌های مبلغ حجاب منابع خود را به تولید چادر اختصاص دهند

این مقام صنفی با بیان اینکه سازمان‌های تبلیغ کننده حجاب می‌توانند منابع تبلیغ را برای راه‌اندازی کارخانه‌های تولیدکننده چادر مشکی هزینه کنند، گفت: با هزینه ۱۰ میلیون دلار می‌توان یک کارخانه تولید چادر مشکی با خروجی بالا راه‌اندازی کرد که ضمن سود بالا، اشتغال خوبی هم ایجاد می‌کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در توضیح علت دیگر ادامه واردات چادر مشکی گفت که تغییرات تعرفه‌های واردات ممکن است برای کسانی که از این راه تخلف می‌کنند، مشکل ایجاد کند؛ چرا که افرادی به اسم چادر که تعرفه واردات آن پایین است، کالاهای دیگری را به کشور وارد می‌کنند؛ بنابراین این افراد از مخالفان افزایش تعرفه واردات چادر هستند.

وی در پایان با بیان اینکه در حوزه تولید چادر مشکی مشوقی وجود ندارد، خاطرنشان کرد که دلایل گوناگونی برای عقب ماندگی در زمینه تولید چادر مشکی در کشور وجود دارد و این موضوع محدود به یک عامل نیست.

به گزارش ایسنا،‌ این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) درباره حضور مافیای واردات چادر مشکی گفته بود:” وقتی ۱۲ واردکننده در زمینه واردات چادر مشکی وجود دارد، یعنی انحصاری وجود ندارد و این ۱۲ شرکت می‌توانند با هم رقابت کنند و انحصار را بشکنند”.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.