×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
چارت جدید وزارت صمت جایگاهی برای صنایع پایین‌دستی نفت و گاز ندارد

به گزارش تجارت گردان به نقل از مهر، سیدحمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی با اشاره به نشانه‌هایی از موفقیت آمیز بودن مذاکرات و رفع تحریم‌ها گفت: آنچه بخش خصوصی از دولت انتظار دارد حکمرانی خوب به معنای مشارکت اتحادیه و اصناف در تصمیمات است. ماده ۲ قانون بهبود مستمر هم می‌گوید هر تصمیمی که دستگاه‌های اجرایی می‌گیرند باید با مشارکت تشکل‌های ذینفع باشد. هر چند اخیراً هم این بحث را آقای مخبر ابلاغ کردند ولی دچار مشکلات متعددی در این زمینه هستیم. به طور مثال در بحث صادرات مشتقات نفتی که در ستاد قاچاق سوخت بررسی می‌شود، دستورالعمل‌های صادراتی آن در حال بازنگری است و اتحادیه ما که بزرگترین صنف صادراتی نفتی است حضوری ندارد.

وی افزود: همچنین در بحث پاسخگویی ما معتقدیم همه مسئولین باید پاسخگو باشند و با تغییراتی که در وزارت صمت انجام شده است نمی‌دانیم با این ساختار جدید هیچ چارت و بخشی برای صنایع پایین دستی نفت و گاز در نظر گرفته نشده است. در بخش صنایع معدنی یک دفتر پلیمر و شیمی وجود دارد که پاسخگوی بحث ما نیست و این موضوع به شدت فعالین این صنعت را نگران کرده است. اتفاقات اخیری هم مثل آتش سوزی چرمشهر که اتفاق افتاد همه اعضا را نگران کرد که از یک سال گذشته طبق دستورالعمل‌ها عمل کردند و اجازه صادرات داده نشده است.

حسینی تصریح کرد: البته سازمان‌هایی بودند که تعامل خوبی داشتند، مثلاً هنگامی که مدیر گمرک و مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی منتصب شدند بلافاصله جلسه گذاشتند و مشکلات را مطرح کردند.

وی گفت: طبق آمار تا پایان آذر ۱۸ میلیارد دلار سهم صنعت پتروشیمی از صادرات بود. به طور کلی پیش بینی می‌شود ما ماهانه حدود ۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم و تا آخر سال میزان کل صادرات به ۴۸ میلیارد دلار برسد. بزرگترین بخش صادراتی ما پلیمر با ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار، متانول دو میلیارد دلار، اوره یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار و آروماتیک‌ها کمتر از ۶۵۵ میلیون دلار ارز آوری داشته‌اند. بقیه اقلام مثل گاز مایع، گاز بوتان و … با وجود اینکه به اسم پتروشیمی در لیست‌های گمرک آمده‌اند ولی نفتی هستند و مربوط به پتروشیمی نیستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی ادامه داد: از همین رو برخی خیال می‌کنند صنعت پتروشیمی سود خیلی بالایی دارد که این در مواردی به نفع ما و در مواردی به ضرر ماست و مجلس هم با توجه به همین موضوع برای بالا بردن نرخ سوخت و مالیات صادراتی پتروشیمی‌ها خیز برداشته است که به نظر می‌رسد به این صنعت آسیب‌هایی می‌رساند.

وی افزود: در حال حاضر فرمولی برای خوراک پتروشیمی‌ها داریم که به نظر می‌رسد فرمول خوبی نیست، از چهار هاب گازی که محاسبه می‌شود دو هاب مصرف کننده هستند و معلوم نیست چرا به عنوان مرجع قیمت گذاری گاز مشخص شده‌اند. این فرمول زمانی به نظر می‌رسید جوابگو بود اما الان اینگونه نیست.

حسینی با اشاره به تصمیم دولت به یکسان سازی قیمت سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها گفت: در حال حاضر فعلاً دولت تصمیم گرفته قیمت سوخت پتروشیمی‌ها ۴۰ درصد خوراک شأن شود که این تصمیم هم هزینه‌ها را برای برخی صنایع چهار برابر می‌کند و آسیب گسترده‌ای می‌زند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی گفت: با بالا رفتن قیمت جهانی گاز خوراک شأن هم گران می‌شود، سوخت شأن را هم گران کرده‌اند، معافیت مالیاتی شأن هم می‌خواهند حذف کنند و این تصمیمات برای آینده صنعت پتروشیمی خوب نیست و کسی سراغ سرمایه گذاری در این صنایع نمی‌رود.

وی ادامه داد: برخی مواد مثل اوره جزو مواد خام و نیمه خام حساب کرده‌اند در حالی که واقعاً مصرف دیگری جز کشاورزی ندارند و به خاطر یارانه‌ای که در داخل به آنها داده می‌شود تمام محصولات کشاورزی از آن استفاده می‌کنند که موجب به خطر انداختن سلامت همه مردم شده است.

حسینی تصریح کرد: گرچه این تصمیمات به اسم اصلاح ساختاری و حذف یارانه است ولی به نظر می‌رسد دولت از هر طریقی به دنبال رفع کسری بودجه است. مثلاً می‌گویند ماشینی را که من که سال‌ها پیش خریده‌ام و مالیاتش را داده‌ام باید مجدداً مالیاتش را بدهم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی ادامه داد: دومین صنعت بزرگ قیر است که سالانه ۴ میلیون تن صادرات و یک میلیارد دلار درآمد دارد. این صنعت هم به نظر می‌رسد با تهاتر قیر و تصمیم سازمان بورس که همیشه کمترین تعامل را با بقیه سازمان‌ها دارد با مشکلاتی مواجه می‌شود. از جمله تصمیمات سازمان بورس حراج باز است به این معنی که خریدار چند بار می‌تواند اصلاح قیمت انجام دهد که منجر به افزایش قیمت و زیان ۳۰ درصدی به صادرکنندگان می‌شود. حتی انجمن صنفی پالایشگاه‌ها هم می‌گویند با ما هماهنگ نشده و هر چند ممکن است این تصمیم در حال حاضر که با کمبود مواجه هستیم به نفع آن‌ها باشد ولی در تابستان به ضرر آنها نیز است.

حسینی با بیان اینکه بررسی‌های کارشناسی اولیه قیر را جزو مواد خام حساب نکرده بودند و اخیراً اضافه شده است، افزود: گرچه نمایندگان هم می‌دانند و خودشان مورد اتهام نیز هستند که بحث توزیع قیر و نظارت بر آن مشکل آفرین است ولی رقم آن را افزایش داده‌اند. در شرایطی که عمده میادین ما نفت سنگین است و ۵ درصد بازار دنیا را می‌توانیم داشته باشیم این اقدامات صحیح نیست.

وی گفت: در بحث هیدروکربن‌ها دولت یک همکاری خوب با اتحادیه کرده است که جای تقدیر دارد. با توجه به مصرف داخلی طبیعتاً پالایشگاه‌ها در سال‌های آینده نمی‌توانند بازارهای جهانی را حفظ کنند و فقط مینی ریفانری ها می‌توانند بازارها را حفظ کنند، کما اینکه در حال حاضر هم این‌ها هستند که بازار افغانستان را تأمین می‌کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی در پایان گفت: در بحث روغن هم دچار تعارض منافع هستیم، منافع پالایشگاه در صادرات است و ما می گویم سهمی از آن باید به داخل برسد. البته آنها اصرار دارند فرمول قیمت گذاری شورای رقابت اشکال دارد و ما می‌گوئیم که شورای رقابت بشیند و اصلاح فرمول انجام دهد. البته حکم اعضای مرکزی شورای رقابت هم به پایان رسیده و عملاً از دور خارج شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.