×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چرا پاپ، خانه حضرت ابراهیم (ع) را برای سخنرانی برگزید؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، عراق سال‌هاست درگیر دیکتاتوری صدام، حمله آمریکا و حضور داعش بوده و مدت هاست در صدر اخبار جنگ قرار دارد؛ روزی صدام این کشور را درگیر جنگ با ایران و کویت کرد و روز دیگر آمریکا به اتهامات غیرواقعی به این کشور حمله برد و دیگر روز داعش در این سرزمین سربرآورد؛ ‌اما آنچه نمی توان فراموش کرد تاریخ و قدمت این سرزمین است. سرزمینی که به گفته باستان‌شناسان سرزمین معنوی همه ادیان است.

در بین النهرین یعنی بخشی از خاک سرزمینی عراق کنونی، تمدنی باستانی نهفته و این روزها با سفر پاپ فرانسیس به این منطقه دوباره به سر زبان‌ها افتاده است. ولی رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در چه منطقه باستانی عراق حضور یافت و سخنرانی کرد؟ اور

تجارت گردان | چرا پاپ، خانه حضرت ابراهیم (ع) را برای سخنرانی برگزید؟

بیش از شش هزار سال پیش، اور به عنوان یکی از اولین مراکز اصلی شهری جهان ظهور کرد و قرن ها بعد با کارخانه های تولید انبوه فرش و لباس های پشمی برای صادرات در بین النهرین و خارج از کشور، به قطب اقتصاد جهانی آن زمان تبدیل شد. اور نخستین سرزمینی است که در آن چرخ اختراع شد، قانون هامورابی برای اولین بار آنجا نوشته و روغن برای اولین بار در این سرزمین به عنوان منبع انرژی سوزانده شد.

اور که تل المقایر نیز نامیده می‌شود یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی در طول تاریخ بوده است. آژانس علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد به نام یونسکو، ژوئیه ۲۰۱۶، اور را در فهرست میراث جهانی قرار داد.

سر لئونارد وولی، باستان شناس انگلیسی، در سال ۱۹۲۲ در اور مقبره‌ای سلطنتی پیدا کرد که با اهرام فرعونی مطابقت داشت. سومری ها به ساخت معابد از گل و آسفالت علاقه مند بودند. یک زیگورات باستانی، یا محوطه ای با تراس، هنوز در اور پابرجا و یکی از قدیمی ترین اهرام تمدن بین النهرین محسوب می شود؛ اسناد تاریخی حاکی از آن است که خانه ابراهیم پیامبر در این مکان واقع شده است.

مصطفی الحسینی، باستان شناس مستقر در ناصریه، به الجزیره گفت: در طول فصل کاوش در سال ۲۰۰۷ در شهر باستانی اور، ما حدود ۱۰۰ اثر لوحی پیدا کردیم که متون مهم باستانی را شامل می شد.

وی افزود: هنگامی که متون را با کمک دانشگاه آمریکایی استونی بروک مطالعه کردیم، کشف شد این الواح یک کتابخانه مینیاتوری هستند، حدود ۴۵ نفر از آنها را کشف کردم.  

تجارت گردان | چرا پاپ، خانه حضرت ابراهیم (ع) را برای سخنرانی برگزید؟

چرا اور برای حضور پاپ انتخاب شد؟

عامر عبدالرزاق، رئیس موزه تمدن ناصریه، در توضیح چرایی اهمیت اور برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان گفت: اور زادگاه ابراهیم پیامبر است و این در تورات و انجیل ذکر شده است و به همین دلیل، همه ادیان وی را پدر معنوی خود می دانند.

بنابراین، بازدید از سرزمین تولد وی یکی از مهمترین آئین های مذهبی زیارت مسیحیان محسوب می شود. در کتاب مقدس گفته شده شهری به نام اور زادگاه ابراهیم (ابراهیم به عربی) پدرسالار ادیان یهودی، مسیحی و مسلمان است که گمان می رود در هزاره دوم قبل از میلاد می زیسته است.

عبدالرزاق معتقد است: از آنجا که اور زادگاه ابراهیم است، مکانی مهم برای همه مردم در سراسر جهان و همه مذاهب به شمار می‌آید. بازدید از این مکان برای زیارت مسیحیان بسیار مهم است. پاپ در شهر تاریخی اور حرف‌های زیبایی زد که نیاز این روزهای جامعه بشری است، وی گفت: تروریسم و خشونت از دین برنخاسته است.

وولی حین حفاری های خود اوایل قرن ۲۰، مهر استوانه ای در مجاورت زیگورات پیدا کرد که نام ابراهیم (آبراهام) را بر خود داشت. این باعث شد وی باور کند این مجموعه، از حدود ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد، خانه ابراهیم است.

پاپ فرانسیس در آیین ویژه موسوم به «دعای ادیان» با حضور نمایندگان مذاهب مختلف عراق در شهر تاریخی اور، با اشاره به خانه منسوب به حضرت ابراهیم (ع) و همزیستی ادیان مختلف در این سرزمین گفت: تروریسم و خشونت از دین برنخاسته، بلکه از دین سوء استفاده کرده است.

 از اینجا بود که حضرت ابراهیم (ع) به آسمان نگاه کرد و ما هم باید در عین حال که در زمین هستیم، به آسمان نگاه کرده و از آسمان استمداد بطلبیم.

پاپ فرانسیس افزود که ابراهیم (ع) به عنوان پدر پیامبران الهی از اینجا سفرش را آغاز کرد، سفری که «سفر صلح» بود و ما نیز که دارای تاریخ مشترک در همزیستی مسالمت آمیز هستیم، باید با یکدیگر همکاری کنیم.  
وی ادامه داد که برادری، ما را به سمت زندگی مسالمت آمیز سوق می‌دهد و نباید نواهای حسنه انسان و پیام صلح و اخوت را فراموش کنیم.
پیشوای کاتولیک‌های جهان خاطر نشان کرد که از اینجا (شهر تاریخی اور) سرزمین پدرمان ابراهیم بود که ایمان و توحید آغاز شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.