×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

استفاده از لوازم خانگی در ایران به صورت عمومی تقریبا از دهه ۳۰ و ۴۰ شروع شد و تا پیش از آن تنها خانواده های خاص از برخی لوازم خانگی بهره می برند اما با مطالعه کتاب های تاریخی می توان گفت از نیمه دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ و راه اندازی کارخانه هایی مانند پارس، ارج، بوتان و… کاربرد لوازم خانگی از سوی خانواده های ایرانی بسیار رایج شد و از تلویزیون های رنگی تا اجاق های گاز به خانه های ایرانی ها راه پیدا کردند. اما حالا با گذشت بیش از ۶۰ سال از آن سال ها وضعیت استفاده از لوازم خانگی از سوی خانوارهای ایرانی چگونه است؛ چند درصد ایرانی ها هنوز یخچال فریزری در خانه ندارند؟ یا چند درصد آن ها از ماشین لباس شویی استفاده می کننند؟ از وسایل نسبتا جدیدی همچون ماکروویو چی؟
گزارش جدید مرکز آمار ایران درباره طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار شهری و روستایی (سال ۱۴۰۰) یعنی آخرین سال قرن گذشته نشان می دهد که ۹۷٫۶ درصد خانواده های شهری تلویزیون رنگی دارند و این عدد برای خانواده های روستایی ۹۵٫۱ درصد است. اما نکته جالب این است که گزارش مرکز آمار نشان می دهد نسبت به سال ۱۳۹۹ استفاده از تلویزیون رنگی در خانه های ایرانی کمتر شده است به صورتی که در سال ۱۳۹۹ میزان خانوارهای شهری که تلویزیون رنگی داشته اند ۹۸٫۱ درصد بوده اند که در سال ۱۴۰۰ به ۹۷٫۶ درصد کاهش یافته اند. همچنین میزان استفاده از تلویزیون رنگی در خانواده های روستایی هم از ۹۵٫۶ درصد به ۹۵٫۱ درصد کاهش یافته است.
اما چند درصد خانواده های ایرانی یخچال و فریزر دارند؟ گزارش مرکز آمار می گوید ۷۰٫۸ درصد خانواده های شهری یخچال فریزر و ۳۱٫۴ درصد یخچال ( یعنی بخشی از خانواده های شهری هم یخچال فریزر و هم یخچال دارند) دارند و در مناطق روستایی ۵۵٫۲ درصد یخچال فریزر و ۴۶٫۴ درصد یخچال دارند. در بخش دیگری از گزارش درباره استفاده خانواده های ایرانی از اجاق گاز هم نوشته شده که ۹۸٫۸ درصد خانواده های شهری و ۹۸٫۵ درصد خانواده های روستایی از اجاق گاز در خانه هایشان استفاده می کنند.
اما آیا ماشین لباس شویی و جاروبرقی هم به اندازه اجاق گاز و تلویزیون در بین خانواده های ایرانی محبوب هست؟ گزارش مرکز آمار ایرانی نشان می دهد که ۸۸٫۱ درصد خانواده های شهری و ۵۹٫۸ درصد خانواده های روستایی از ماشین لباس شویی استفاده می کنند. همچنین میزان استفاده خانواده های شهری از جاروبرقی ۹۲٫۱ و در خانواده های روستایی این عدد ۶۸٫۹ درصد است.
به نظرشما مصرف کدام یک از لوازم خانگی هنوز در ایران چندان که در بسیاری از کشورهای رایج است، جا نیفتاده؟ مرکز آمار در پاسخ به این سوال از ماکروویوو نام می برد. گزارش مرکز آمار نشان می دهد تنها ۱۱٫۹ درصد خانواده های شهری و ۲٫۱ خانواده های روستایی در خانه هایشان ماکروویو یا فرهای هالوژن دار دارند.

فصل تجارت

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.