×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
چهره| آتیلا پسیانی؛ بی‌حاشیه‌ای در قاف

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، آتیلا پسیانی، چهره شناخته‌شده چند دهه اخیر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور است. بازیگری که بیش از ۴۵ سال از عمر خود را صرف فعالیت‌های حرفه‌ای کرد و خیلی زود توانست ظرفیت‌های فراوان خود در بازیگری را برای نویسندگان و کارگردانان نمایان کند.

پسیانی در نیمه دوم دهه ۵۰ و نیمه ابتدایی دهه ۶۰، به چهره مورد وثوق بسیاری از جریان‌های فکری حاضر در هنر کشور تبدیل شد و به همین دلیل، از همان زمان تا به امروز، همواره در صحنه حاضر بوده است. کارنامه او امروز شامل بیش از ۴۰ نمایش، حدود ۸۰ فیلم سینمایی و بیش از ۷۰ سریال و مجموعه است که سب شده تا این بازیگر به‌عنوان یکی از فعال‌ترین هنرمندان کشور طی ۵ دهه اخیر محسوب شود. البته که پسیانی در تمام این سال‌ها، در سمت‌هایی چون دستیار کارگردان، انتخاب بازیگر، بازیگردان، برنامه‌ریز، گویندگی و دستیار صحنه و لباس نیز فعالیت‌هایی داشته است.

پسیانی، درگیری درخوری با نقش پیدا می‌کند و در مواجهه با آن، گارد سرسختانه‌ای نمی‌گیرد. به همین دلیل، عمده نقش‌هایی که ایفا کرده، با صمیمیت و راحتی خاصی همراه بوده است که سبب شده تا مخاطب، به آن نزدیک شود. این ویژگی، البته در شمایل اخلاقی این بازیگر نیز گل‌درشت است. وجود این خصیصه سبب شده تا وی، به‌مانند همان سال‌های ابتدایی حضور خود در عرصه هنر کشور، همچنان موردتوجه کارگردانان جریان‌های فکری مختلف باشد. در کارنامه این بازیگر، سبک‌های فکری متفاوتی وجود دارد که از بهرام بیضایی تا رسول ملاقلی‌پور و ابراهیم حاتمی‌کیا را شامل می‌شود. پسیانی همچنین همواره از همکاری با جوان‌ها استقبال کرده است. البته که این گستردگی، در محتوا و گونه نیز خود را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که این بازیگر، همچنان که خود را به مدیوم خاصی محدود نکرد، بلکه از تعدد ژانر نیز استقبال کرده و با اصل قرار دادن فیلمنامه، کارهای ماندگار بسیاری را در تئاتر، سینما و تلویزیون به جا گذاشته است.

پسیانی، درگیری درخوری با نقش پیدا می‌کند و در مواجهه با آن، گارد سرسختانه‌ای نمی‌گیرد. به همین دلیل، عمده نقش‌هایی که ایفا کرده، با صمیمیت و راحتی خاصی همراه بوده است که سبب شده تا مخاطب، به آن نزدیک شودیکی از خصایص کاری پسیانی، موازی‌کاری‌های هنرمندانه و توازنی است که وی میان فعالیت در سینما، تئاتر و تلویزیون داشته است. این بازیگر هیچ‌گاه، یکی از این عرصه‌ها را به نفع هنر دیگر خالی نکرد و تقریبا در هر دوره‌ای، فعالیت‌های هم‌زمانی را در سینما، تئاتر و تلویزیون تجربه کرده است. آفتی که بابت استیلای یکی از این مدیوم‌ها، دامن بسیاری از بازیگران را گرفت، با هوشمندی پسیانی، از وی دور شد و وی در تمامی این سال‌ها، هیچ‌گاه از ساحت این ۳ هنر اصیل دور نماند.

این گستردگی فعالیت سبب شده تا پسیانی به چهره نزدیک تقریبا تمام جریان‌های هنری تبدیل شود. این قابلیت موجب شد تا پسیانی در تمامی این سال‌ها، علاوه بر همکاری با بسیاری از این چهره‌ها، زمینه تسهیل امور اجرایی آن پروژه‌ها را نیز فراهم آورد. اتفاق‌هایی که در قالب پادرمیانی، مشاوره و . . . خود را نشان داد تا این چهره که چندان علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن کارهایش ندارد، در روند تولید بسیاری از پروژه‌ها، در نقش ناجی ظاهر شده و سیگنال‌های مثبتی را به فضای هنری کشور ارسال کند.

بر مبنای همین محبوبیت است که وقتی تصویری جدید از این بازیگر منتشر شد، موجی از نگرانی در فضای هنری و البته جامعه به وجود آمد. دیدن شمایلی متفاوت از مردی که در تمام این سال‌ها، فقط کار کرد و هیچ حاشیه‌ای نداشت، دل بسیاری از دوستداران هنر و فرهنگ این ملت را به درد آورد. بازیگری که طی حدود ۵ دهه، خود را وقف هنر این سرزمین کرد و با وجود پرکاری، هیچ‌گاه حاشیه‌ای را رقم نزد. این شکل فعالیت، خود رکوردی است که در رزومه کمتر بازیگری دیده می‌شود.

آتیلا پسیانی امروز بر قله‌ای از معروفیت و محبوبیت قرار دارد. استقبالی که از او در هجدهمین مراسم شب کارگردان خانه تئاتر به عمل آمد نشان داد که وی همچنان از محبوبیت بسیاری در میان هنرمندان برخوردار است و این، افتخاری است که در تمامی این سال‌ها، برای کمتر بازیگری در سپهر فرهنگی این مملکت رقم خورده است. او در آن شب، آمد، مثل همیشه بدون‌ هیاهو، آرام نشست، موقرانه به روی سن رفت و با آن صدای گرم و پرطرفدارش، کمی برای حضار سخن گفت و در پایان، طبق عادت همیشگی‌اش، دو دستش را به نشانه تشکر به هم چسباند و پائین آمد. او اگرچه از روی پله‌های سن پائین آمد اما در قلوب هوادارانش و هنرمندان این سرزمین، بیشتر اوج گرفت و حالا دیگر قلب‌های بیشتری برای او می‌تپد؛ قلب‌ها برای هنرمندی می‌تپد که در هر دوره‌ای ماند، کار کرد و برایمان خاطره ساخت. او در آن شب، مثل همیشه‌اش، باشکوه بود؛ هنرمندی در قاف که سال‌هاست در تاریخ ماندگار شده.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.